شیراز- انار ایران یا همان یاقوت سرخ که بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس و هم چنین اروپایی حسرت آن را می خورند امسال به دلیل سایه اندازی کرونا و هم چنین محدودیت های صادراتی به دلیل تحریم ها سرنوشتش در هاله ای از ابهام قرار دارد.

یاقوت ایران در انتظار درخشش مجدد در بازار های جهانی

قدس آنلاین-گروه استان ها: کشور ما در زمره سومین تولید کننده این محصول قرار دارد و در این میان استان فارس تولید ۳۰ درصد انار کشور را بر عهده دارد که حالا دغدغه فروش این محصول بر باغات آن سایه انداخته است.

از مشکلاتی مانند نبود صنایع تبدیلی و فراوری و هم چنین کمبود ماشین آلات و دستگاه های میوه چینی تا بسته و بندی و آفت کرم گلوگاه انار که بگذریم امسال صادرات انار به سایر کشور های جهان به مهمترین ترین دغدغه و اولویت باغذاران تبدیل شده است.

نگرانی باغداران

در همین راستا سهیل طباطبایی یکی از باغداران استان فارس به ما می گوید: در استان فارس عمده محصول انار در ۱۵ شهرستان تولید می شود که انار شیراز، ارسنجان ، استهبان، نی ریز در این میان شاخص هستند.
وی با اشاره به انار«رباب پوست قرمز» اظهار می کند: در باغات انار کشوربالاترین عملکرد تولید انار ۳۰تن در هکتار است در حالیکه عملکرد معمول آن در دیگر کشورها بین هشت تا ۱۲ تن در هکتار است که در این میان استان های فارس، خراسان، مرکزی، اصفهان و یزد بیشترین سطح تولید را دارند.

وی با بیان اینکه کنسانتره انار و رب انار مشتری خوبی در حوزه خلیج فارس دارد می افزاید: ایجاد کارخانه های فراوری می تواند نقش بسزایی در این فراوری و ارزآوری برای کشور به همراه داشته باشد.

وی اظهار می کند: گرچه هنوز رقم انار رباب که مورد پسند اعراب حاشیه خلیج فارس است فرا نرسیده اما به نظر می رسد با توجه به شرایط تحریم و هم چنین مشکلات ارزی امسال مانند سال گذشته صادرات نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه کاهش ارزش ریال بسیاری از دلالان و تجار را بر آن داشته تا محصولات صادراتی ایران را با ریال خریداری کنند بیان می کند: رفع مشکلات ارزی و تلاش برای صادرات یکی از مهمترین راهکار های حمایت از کشاورزان است.

وی اظهار می کند: بسیاری از صادرات کنندگان با توجه به تعهدات ارزی  و مشکلات بازگشت ارز از طریق سیستم بانکی اذعان می کنند که امسال امکان صادرات از آن ها سلب شده است و لذا در صورتی که این موضوع صحت داشته باشد و صادرکنندگان به دلیل همین مشکلات کناره بگیرند لذا تولید کنندگام انار دچار خسران شده و محصول آن ها بر روی دستشنان خواهد ماند.

وی با بیان اینکه همه اجزای انار قابلیت فرآوری دارد و می‌توان با تبدیل آن به رب انار، اناردانه و کنسانتره ارزش افزوده بیشتری از آن به‌دست آورد ادامه می دهد: در همین راستا اگر نسبت به ایجاد کارخانه های فراوری بیشتری در کشور اقدام شود حتی در صورت عدم صادرات نیز می توان محصول را به مدت بیشتری نگهداری کرد و از ضرر کشاورزان جلوگیری کرد.

فارس تولید کننده ۳۰ درصد انار کشور

در همین راستا معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه انار فارس بیشتر به استان‌های حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود اظهار کرد: رقم انار «رباب» بیشتر مورد استقبال بازار جهانی است.

مجید رضا پاکاری افزود: عمده انار تولیدی فارس به صورت تازه خوری به کشورهای کره جنوبی، ژاپن، چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
وی اظهار داشت: به دلیل خشکسالی های متوالی، مقاوم بودن انار به کم آبی و تا حدودی مقاوم به شوری آب در سال های اخیر احداث باغ های فنی انار و توسعه انارکاری در سطح استان مورد استقبال باغداران قرار گرفته است.

وی ادامه داد: هرچند در حال حاضر برداشت محصول انار در فارس آغاز شده اما رقم رباب تا یک ماه دیگر برداشت می‌شود و امیدواریم تا آن موقع محدودیت‌های صادراتی کمتری پیش روی محصولات صادراتی کشاورزی‌مان باشد.

وی اذعان کرد: استان فارس با ۲۱ هزارو ۴۰۰ هکتار باغ انار حدود ۳۱۸ هزار تن انار تولید می‌کند که حدود ۳۰ درصد تولید انار کشور است.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: در استان فارس از ۳۶ شهرستان، ۱۷ شهرستان باغ انار دارند که بیشترین سهم مربوط به نی ریز، داراب، شیراز، ارسنجان، مرودشت، کازرون و جهرم می‌شود. پاکاری با اشاره به اینکه عملکرد در هکتار محصول انار در فارس به‌طور میانگین ۱۵ تن در هکتار است، افزود: این در حالی است که باغداران نمونه ما حتی تا ۱۱۵ تن در هکتار محصول تولید می‌کنند که نشان دهنده پتانسیل بالقوه و شرایط آب و هوایی مناسب استان است.

ضرورت توسعه صنایع تبدیلی

 معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه بیشتر صنایع تبدیلی و فرآوری استان سنتی است، افزود: خوشبختانه ۳ کارخانه فرآوری صنعتی انار هم در استان فعال است که کنسانتره انار و رب انار تولید می‌کند.

به گفته وی با ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و مدیریت صحیح در بخش صادرات می توان تا ۴۵ درصد ازمحصول انار استان را به دیگر کشور ها صادر کرد .
پاکاری ادامه داد: با توجه به کیفیت بالای انار فارس، در زمان برداشت بخش عمده ای از انار تولیدی توسط تجار دیگر استان ها خریداری و با بسته بندی مناسب به دیگر کشورها صادر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.