فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون در ۴۰۰ هکتار از زمینهایی که در این استان تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارند و در مناطق چهارگانه تحت مدیریت و نیز در حاشیه مناطق تحت حفاظت آتش‌سوزی رخ داده است.

۴۰۰ هکتار از محیط زیست خراسان رضوی از ابتدای امسال آتش گرفته است

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ ابوالفضل شعبانی افزود: این آتش‌سوزی‌ها با حضور تیم‌های علمیات واکنش سریع و با کمک نیروهای اداره کل منابع طبیعی، هلال احمر و افراد بومی و محلی در کمترین زمان ممکن و طی کمتر از پنج ساعت مهار و با اطفای به موقع حریق از بروز خسارت بیشتر و گستردگی آتش جلوگیری شد.

وی ادامه داد: بیشترین علت آتش‌سوزی‌ها خطای انسانی بوده که به خاطر بی‌توجهی و سهل‌انگاری گردشگران و اغلب در روزهای تعطیل و جمعه رخ داده است و بیشترین آتش‌سوزی در شهرستان‌های درگز، قوچان، تربت‌جام و نیشابور روی داده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:به استناد بند "ه‌" ماده ۱۳ قانون شکار و صید کسانی که عملکرد آنها موجب ایجاد آتش در مناطق تحت حفاظت و چهارگانه شود به ۹۱ روز تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

شعبانی افزود: از تلفات گونه‌های جانوری در این تعداد آتش‌سوزی گزارشی نرسیده و بیشتر، سطوح مرتعی دچار حریق شده است.

وی از شهروندان و گردشگران طبیعت خواست در صورت ورود به عرصه‌های طبیعی استان، از رها کردن ته سیگار، افروختن آتش در عرصه‌ها، رهاسازی شیشه شکسته، ظروف فلزی و اقدامات مشابه و خطرآفرین خودداری کنند و در صورت مشاهده آتش سوزی مراتب را از طریق سامانه ۱۵۰۴ منابع طبیعی و ۱۵۴۰ محیط زیست یا شماره همراه  ۰۹۱۵۹۰۵۵۹۷۰ به اداره های منابع  طبیعی، حفاظت محیط زیست و آتش نشانی منطقه اطلاع دهند.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست است و این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد.

مساحت زیستگاه‌های این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، دو گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.