نماینده خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: اراده جدی در خراسان رضوی برای سامان بخشی به حوزه معادن و ایجاد تعهد برای صرف درآمدهای آنها برای مناطق بومی وجود ندارد.

نبود اراده جدی برای سامان بخشی به معادن در خراسان رضوی /عایدی معادن خواف برای مردم بومی صفر است

حجت الاسلام اکبر احمدپور در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: در حالی که شهرستان خواف سرشار از معادن بزرگ و گران بها است اما برای مردم بومی منطقه عایدی ندارد و درآمد آن نصیب افراد  خارج از منطقه می شود.

وی با بیان اینکه این معادن می توانند عامل رشد و توسعه منطقه شوند،  تصریح کرد:  این معادن در حال حاضر علاوه بر اینکه  برای مردم منطقه سودی در برنداشته اند بلکه عامل وزر و وبال مردم بومی نیز شده اند ، ما  با اشتغال و بهره‌برداری از معادن مخالف نیستم بلکه خواستار ساماندهی  آنها هستم زیرا طبق قانون اگرچه باید درصدی از فروش معادن به عنوان امر توسعه به شهرستان برگردد اما تاکنون نه تنها ریالی بابت این موضوع از طرف آنها هزینه نشده است بلکه تردد کامیون های سنگین آنها زیرساخت های جاده ها را از بین برده است.

نماینده خواف ورشتخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منافع معادن باید به شهرها و روستاهای منطقه برسد و اینطور نباشد که عده‌ای به شکل یک طرفه از منابع سرشار آنها سود ببرند،  افزود: خام فروشی در این معادن در حد زیادی در حال انجام است و معادن نیز هیچ تعهدی نسبت به مردم منطقه ندارند و در موضوع ۱درصد آلاینده ها و همچنین حقوق دولتی این معادن که باید به منطقه برگردند و صرف زیرساخت ها شوند متاسفانه انجام نمی شود.

 وی ساماندهی معادن در شهرستان خواف را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود دانست و با بیان اینکه با جدیت این امر را مورد پیگیری قرار می‌دهد، تصریح کرد: در حالی که نرخ بیکاری در منطقه بسیار بالا است اما حضور نیروهای بومی در این معادن بسیار اندک و تقریبا صفراست و نیروی کار مورد نیاز معادن از خارج منطقه بکارگیری می شوند. نباید منفعت این معادن فقط به افراد خاصی برسد و مردم به علت بیکاری مجبور به مهاجرت به حاشیه کلان شهرها  شوند.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی ادامه داد: طی ۵ماه گذشته پیگیری های زیادی مبنی بر انجام تعهدات معادن نسبت به مردم منطقه در حوزه های مختلف انجام شده است اما تاکنون تغییری در فرآیندکاری آنها انجام نشده است که این موضوع باعث ایجاد گلایه هایی در بین مردم شده است که چرا این معادن علاوه بر اینکه نسبت به مردم منطقه بی توجه شده اند  برای  مقام های بالادستی و اظهارات آنها نیز ارزشی قائل نبوده و پاسخگو نیستند.

حجت الاسلام احمدپور با اشاره به اینکه قرار نیست مردم منطقه‌ای که در کنار یک معدن قرار گرفته‌اند فقط در معرض گردوخاک و آسیب آن  باشند و منفعت آن به اهالی منطقه نرسد، افزود:  متاسفانه اراده جدی در استان و سطح کشور برای  سامان بخشی به حوزه معادن و ایجاد تعهد برای صرف درآمدهای آنها برای مناطق بومی وجود ندارد از این رو  نیاز است در این زمینه برنامه های جدی در سطح قوای مختلف کشور شکل بگیرد.

انتهای پیام/

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.