وزیر نیرو گفت طرح نمک زدایی از آب دریا و انتقال آن در مسافت طولانی با پمپاژهای متعدد به فلات مرکزی ایران فردا با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود.

 طرح نمک زدایی آب دریا و انتقال آن به فلات مرکزی ایران فردا با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود

قدس آنلاین: رضا اردکانیان با بیان اینکه میزان بارشها تا نیمه پاییز امسال از سال گذشته و متوسط درازمدت سالهای اخیر کمتر بوده و پیش‌بینی ما اینست که تا پایان این فصل نیز همین روند ادامه داشته باشد، گفت: ما برنامه های مهندسی رودخانه و لایروبی را انجام می‌دهیم و نگرانی از سیلاب‌ها نداریم اما امیدواریم بارش رحمت الهی، نازل شود و زمستان این کسری بارشها جبران شود.

وزیر نیرو که در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه ما در قالب پویش هر هفته ایران الف-ب، تاکنون ۱۲۵ پروژه از ۲۵۰ پروژه را با سرمایه گذاری ۳۲ هزار میلیارد تومان از ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده به اتمام رساندیم و امیدواریم تا پایان سال، طبق برنامه باقی پروژه ها نیز در بخش های آب و برق و فاضلاب به بهره برداری برسد، گفت: فردا طرح بسیار بزرگی در پهنه حفظ حیات، توسعه پایدار، عمران کشور و همچنین مساله آب، با ارتباط مستقیم با تولید در سال جهش تولید با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود. این طرح نمک زدایی از آب دریا و انتقال آن در مسافت طولانی با پمپاژهای متعدد به فلات مرکزی ایران است.

اردکانیان خاطرنشان کرد:  ما با توجه به گستردگی ارتباطمان به دریا در شمال و جنوب، در واقع یک منبع پایدار برای مصارف بخش‌های مختلف به حساب می‌آوریم و از آب دریا به دو شکل استفاده می‌کنیم، یکی بدون نمک زدایی و آب شور و یکی با نمک زدایی و اضافه کرد:  ما نیازهای ۱۷ استان کشور را در مناطق ساحلی و در فلات مرکزی ایران مطالعه کردیم و این مطالعه به اتمام رسیده و نیازها مشخص شده است.

وی افزود: در فصل استفاده از آب دریا بدون نمک زدایی، مجوز ۲۶ میلیارد متر مکعب در سال را صادر کردیم و تاکنون ۱۳ میلیارد متر مکعب استفاده می‌شود که ۳ میلیارد متر مکعب برای آبزی پروری و ۱۰ میلیارد متر مکعب برای خنک کردن تاسیسات صنعتی و برج های نیروگاه‌هاست و  در بخش نمک زدایی و شیرین کردن آب دریا، ما مجوز ۸/۲  میلیارد متر مکعب را دادیم و از این مقدار ۷۶۰ میلیون مترمکعب در استان‌های مختلف استفاده شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه نسبت آب شور به آب شیرین( استحصالی در نمک زدایی) ۳ به ۱ است، گفت:  در طرح فردا ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب شور نمک زدایی میشود و در نهایت ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین برای مصرف در استانهای هرمزگان، کرمان و یزد آماده خواهد شد.

اردکانیان خاطرنشان کرد: این مقدار آب شیرین در فازهای مختلف به مناطق مصرف خواهد رسید. در فاز اول که فردا است و با اجرای ۳۳۰ کیلومتر تونل و ایستگاه پمپاژ متعدد و تاسیسات برقی مورد نیاز، حدود ۷۰ میلیون مترمکعب آب به استان کرمان و منطقه سیرجان می‌رسد. بخشی از این آب در خود استان هرمزگان به مصارف شرب و صنعت می‌رسد. بنابراین بطور مشخص طرح فردا شیرین سازی آب دریا برای مصرف در استان های هرمزگان و کرمان در بخش‌های شرب و صنعت است.  

آبگیری تونل انتقال آب سد کرج به تصفیه خانه شماره ۶ تهران

وی همچنین به افتتاح تصفیه خانه ششم تهران اشاره کرد و با بیان اینکه سد امیر کبیر ۵۷ سال قبل افتتاح شده است، اظهار داشت: در سالهای متوسط بارشی، رودخانه کرج  آوردش ۴۶۰ میلیون مترمکعب است و در سال‌های پرآب تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب هم می‌رسد. اما در سال‌های خشک هم ۳۰۰ میلیون مترمکعب است از اینرو  تخصیص از این رودخانه برای مصارف شرب تهران که بر مبنای سال‌های متوسط و ۳۲۰ میلیون مترمکعب بوده است.

وی با بیان اینکه داشتن  آب و تخصیص یک مساله است، وجود تصفیه خانه که آن مقدار آب را بتوان تصفیه و توزیع کرد، مساله مهم تر ، گفت:  آبی که از رودخانه کرج به تهران می رسیده است، به تصفیه خانه شماره یک و دو محدود بوده است. این دو تصفیه خانه ظرفیت دریافت ۲۶۰ میلیون مترمکعب درسال را داشتند بنابراین  از ۲۶۰ تا ۳۲۰ میلیون متر مکعب، یعنی ۶۰ میلیون مترمکعبی که به تهران تخصیص داده می‌شده، استفاده نمی‌شده است.

وزیر نیرو گفت: تونل ۳۰ کیلومتری که سال ۹۱ و ۹۲ به اتمام رسید، چون تصفیه خانه ششم آماده نبود، آن تونل هم مورد بهره برداری قرار نگرفت. با اتمام تصفیه خانه ششم تونل هم آبگیری شد و آبی که فعلا در مرحله اول به تهران می‌رسد، که حدودا ۳۰ میلیون مترمکعب است، بخشی از تخصیص استفاده نشده شهر تهران است.

اردکانیان با اشاره به اینکه  در استان البرز، در مقطع سد کرج حدود ۶۰ میلیون مترمکعب نیاز زیست محیطی وجود دارد که وقتی به آبگیر بیلقان می‌رسد تا ۷۵ میلیون مترمکعب نیز به دلیل دریافت از میان حوزه افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد:  هیچمشکلی برای تامین نیاز زیست محیطی این رودخانه وجود ندارد و حتی اگر با کمبودی هم مواجه شود ما موظفیم  از مخزن سد کرج تامین کنیم.

افزایش کیفیت آب شرب البرز نشینان

وی افزود: یک اتفاق بزرگتری که در این ایام به نتیجه رسید و من این خبر خوش را به مردم استان البرز بدهم اینکه مصرف شرب و بهداشت استان البرز در سال حدود ۲۷۰ ملیون متر مکعب است که از این مقدار تاکنون ۲۰ درصد، یعنی ۵۵ میلیون متر مکعب از آب سطحی استفاده می‌شده است. خوشبختانه مطالعاتی که به نتیجه رسید، این امکان را به ما داد که سهم استان البرز را در بخش آب سطحی ۱۰۰ درصد افزایش دهیم و آن ۵۵ میلیون متر مکعب به ۱۱۰ میلیون مترمکعب افزایش پیدا بکند. قطعا اثر این افزایش تخصیص را در کیفیت آبی که مصرف می‌کنند، شاهد خواهند بود.

اردکانیان گفت: باسرمایه گذاری که صورت گرفت و با طرح‌هایی که اجرا شد، هموطنان ما در تهران بزرگ و همچنین شهر پرند از آب با کیفیت استفاده می‌کنند که همان حق آبه های قبلی است و هم تاثیر منفی در تامین نیاز زیست محیطی رودخانه نخواهد بود و اگر مشکلی به دلیل کمبود بارش ها پیش بیاید ما از سد تامین خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.