اعلام پیروزی زودهنگام در انتخابات از سوی دونالد ترامپ در حالی که هنوز شمارش ارا در امریکا به پایان نرسیدهو او تنها یک روز قبل متعهد شده بود دست به این کار نزد نه تنها خبر ساز شده بلکه با واکنش گسترده رسانه‌های آمریکایی و بین المللی و البته حزب دموکرات و نامزد ان جو بایدن روبرو شده است.

واکنش‌ها به ادعای پیروزی دونالد ترامپ و درخواست توقف شمارش آرا؟ آیا بحران آغاز شده است؟!

قدس آنلاین: چند ساعت مانده به انتخابات بود که دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه  مرود علاقه‌اش فاکس نیوز  مدعی شد  تعداد آرای وی در انتخابات نسبت به انتخابات گذشته بیشتر خواهد بود، اما او قصد ندارد پیروزی زودهنگام اعلام کند.

طرح این پرسش از ترامپ توسط مجری فاکس نیوز از آن رو بود که بسیاری از تحلیلگران سیاسی با توجه به تحرکات و مدل تبلیغاتی و رفتار شناسی ترامپ پیش‌بینی کرده بودند که او با توجه به احتمال نزدیک بودن آرا و امکان شکایت هر یک از دو طرف رقابت به دیوان عالی دست به چنین اقدامی بزند و زودهنگام خود را برنده انتخابات اعلام کند تا هم در افکار عمومی دست برتر را بیابد و هم  یک عملیات روانی را پیش از مناقشه حقوقی آغاز کند.

او اما در واکنش به سوال مجری گفت: اگر پیروزی در کار باشد. من فکر می‌کنم که ما پیروز می‌شویم، دیگر دلیلی برای بازی کردن وجود ندارد.»

اما حالا ثابت شد که پیش‌بینی تحلیلگران و ناظران سیاسی درباره ترامپ درست بود و او یک روز هم به وعده اش مثل خیلی دیگر از امور دیگر پایبند نماند.

ترامپ امروز نه تنها خیلی زودهنگام خودش را برنده انتخابات اعلام کرد بلکه مدعی شد دیگر نیازی به شمارش میلیون ها رای باقی مانده هم نیست و این امرو باید متوقف شود.

او پیش از این نیز بارها سیستم رأی گیری پستی در آمریکا را زیر سوال برده و مدعی تقلب گسترده در انتخابات در صورت شکست خودش شده بود.

او اندکی پیش از این سخنرانی نیز در توییتر خود را "برنده بزرگ" این انتخابات معرفی کرده و نوشته بود رقبای او در تلاش برای "سرقت" انتخابات هستند.

ترامپ تهدید کرد که نتایج انتخابات را به دیوان عالی ارجاع خواهد داد.

وقفه سوال برانگیز در اعلام نتایج

رسانه های آمریکا بخصوص شبکه خبری فاکس نیوز که هوادار دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است به دنبال ادعای ساعاتی پیش وی مبنی بر پیروزی در انتخابات، اکنون از اعلام نتایج شمارش آرا آمریکا که تا پیش از این به سرعت آرای هر ایالتی را اعلام می کردند، خودداری کرده و در اعلام نتایج وقفه ایجاد شده است. اتفاقی که می‌تواند نشانه و پیش درآمد یک بحران و مناقشه یاسی و حقوقی بین دو  ستاد انتخاباتی بایدن و ترامپ باشد

برچسب "دروغ" فیس بوک و توئیتر بر ادعای ترامپ

این اقدام ترامپ اگرچه دور از انتظار نبود اما آنقدر خارج از عرف و غیر معمول بود که بلافاصله نه تنها با واکنش جو بایدن و ستاد انتخاباتی او و حزب دموکرات مواجه شد که به شکل وسیعی در سطح رسانه های آمریکایی و بین المللی هم واکنش های شدیدی را در پی داشت.

در گام نخست توئیتر بر روی پست ترامپ که خود را برنده بزرگ انتخابات عنوان کرده و رقبایش را به سرقت نتیجه متهم کرده بود پرچسب گمراه کننده گذاشت. اقدامی که با اعتراض و خشم شدید ترامپ روبرو شد.

رویارویی توئیتر و فیسبوک با ترامپ - ایرنا

بخش امنیت توئیتر اعلام کرد که این پیام «بالقوه حاوی ادعای گمراه کننده‌ای درباره انتخابات است».

تارنمای هیل وابسته به کنگره آمریکا نیز در واکنش به این اقدام در گزارشی اعلام کرد این ادعای ترامپ در حالی مطرح شده که جو بایدن نامزد دموکرات و معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا در آرای الکترال جلو است.

 هیل از توئیتر نیز درخواست کرده مشخص کند کدام بخش این پیام سیاست‌های این شبکه اجتماعی را نقض می‌کند.

فیسبوک برچسبی را ضمیمه کرده که کاربران را به یک پلتفورم اطلاعات انتخابات هدایت می کند که اطلاعات به روزی را درباره انتخابات آمریکا ارائه می دهد. همین برچسب به تعدادی از پست های قبلی ترامپ نیز ضمیمه شده است.

فیسبوک سپس در به روز رسانی این برچسب خود آورده است که نتایج نهایی انتخابات آمریکا ممکن است نسبت به شمارش اولیه آرا فرق کند زیرا کار شمارش آرا برای روزها و هفته های آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

در زمانی که ترامپ این توئیت خود را منتشر کرد، بایدن با ۲۱۵ در مقابل ۱۷۱ رای الکترال کالج از ترامپ جلو بود.برای پیروزی در آرای الکترال هر یک از این نامزدها به ۲۷۰ رای نیاز دارند.

ترامپ آدم خطرناکی است

ایلهان عمر مجلس نمایندگان آمریکا با هشدار درباره تلاش رئیس‌جمهور این کشور برای متوقف کردن شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری، دونالد ترامپ را «یک مرد خطرناک» توصیف کرد.

دموکرات ها از «ایلهان عمر» در برابر اتهام زنی ترامپ دفاع کردند - ایرنا

این نماینده دموکرات که در انتخحابات دیروز توانست کرسی خود را در مجلس نمایندگان حفظ کند با انتشار توئیتی در واکنش به مصاحبه ترامپ نوشت: «شمارش همه آرا همانند رأی دادن نیست. تو نمی‌توانی جلوی شمارش آرا را بگیری. اینجا (آمریکا) دیکتاتوری نیست. این مرد (ترامپ) آدم خطرناکی است».

سی‌ان‌ان: ترامپ از چه شکایت می‌کند

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان هم در واکنش به ایبن ادعا در گزارشی اعلاک کرد: ترامپ درحالی به غلط در سخنان خود در کاخ سفید ادعای پیروزی کرد که تاکنون هیچ برنده‌ای بطور رسمی اعلام نشده است و  هنوز  آرا چندین ایالت آمریکا درحال  شمارش بوده و همگان در انتظار نتایج نهایی آن هستند و جو بایدن با کسب ۲۳۸ آرای الکترال در برابر ۲۱۳ آرای الکترال دونال ترامپ پیشتاز است.

سی ان ان اعلام کرد: ترامپ گفت درباره انتخابات آمریکا به دیوان عالی شکایت خواهد برد اما دقیقا نگفت به چه علت.

 نگرانی ترامپ از تغییر آرای ایالت‌های حساس 

پارسی نیوز: انتقاد ریک سنتورم از راهبرد دولت آمریکا برای مبارزه با داعش

«ریک سنتورم»  (Rick Santorum) یک تحلیلگر جمهوریخواه و نامزد پیشین ریاست جمهوری آمریکا درباره اظهارات اخیر ترامپ به سی ان ان گفت: بایدن نیز به نحوی گفت «فکر می‌کنم برنده باشم» بسیار خب، بایدن هم همین حرف را زد مشکلی نیست اما اینکه گفته شود در انتخابات تقلب شده، بسیار دشوار است چراکه ترامپ نگران تغییر وضعیت آرا در ایالت‌های حساس است که آرای نهایی آنها هنوز اعلام نشده است. از جمله ایالت پنسیلوانیا که اکنون سرگرم شمارش آرای پستی است.

تشویش جمهوری خواهان از اقدام ترامپ

شبکه بی بی سی نیز  از ابراز "نگرانی" جمهوریخواهان از سخنرانی ترامپ گزارش داد و نوشت: دونالد ترامپ در سخنرانی خود از کاخ سفید بدون هیچ پشتوانه و مدرکی اعلام پیروزی کرد و این در حالی است که هنوز میلیون‌ها برگه رای شمرده نشده است.

به گزارش بی بی سی، شماری از جمهوریخواهان و تحلیلگران محافظه کار از این ادعای بی اساس ترامپ ابراز نگرانی کرده اند. کریس کریستی، مشاور سابق آقای ترامپ و فرماندار سابق نیوجرسی، اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا را هم از لحاظ استراتژیکی و هم از نظر این که او رئیس جمهور آمریکا است، اشتباه خواند. او گفت: "این یک تصمیم بد استراتژیک است." "این یک تصمیم بد سیاسی است."

فرماندار پنسیلوانیا: تا آخرین رای شمرده خواهد شد

«تام ولف » فرماندار ایالت پنسیلوانیا در توئیتر نوشت: ما هنوز یک میلیون آرای پستی داریم که باید شمارش شود، من به تمامی شهروندان ایالت پنسیلوانیا قول می‌دهم که تمامی این آرا شمرده خواهند شد و این کاری است که ما انجام خواهیم داد.

هنوز بیش از یک میلیون رأی ایالت کلیدی پنسیلوانیا شمرده نشده است

وی در توئیتی دیگر نوشت: شفاف بگویم، این یک حمله حزبی علیه انتخابات، آرا و دموکراسی در پنسیلوانیا است، تمامی بخش‌های این ایالت بطور خستگی ناپذیری در روند شمارش آرا  هستند تا هرچه سریعتر و با دقت انجام پذیرد، پنسیلوانیا انتخاباتی عادلانه داشته و ما تمامی آرا را شمارش خواهیم کرد.

انتقاد تند مدیر کارزار انتخاباتی بایدن از ادعای ترامپ

اومالی دیلان، مدیر کارزار انتخاباتی جو بایدن با انتقاد شدید از سخنرانی ترامپ در کاخ سفید گفت: «اظهارات رییس جمهور در مورد تلاش برای توقف شمارش آرای اخذ شده معتبر، یک اقدام بی‌پروا، بی‌سابقه و نادرست است.

The “Jennifer Brigid O' Malley Dillon” Lady who rising as a stars of  American politics | by Sonam Sisodia | Medium

وی تاکید کرد: این اقدامی بی‌پرواست چرا که تلاشی عریان برای سلب حقوق دموکراتیک شهروندان ایالات متحده آمریکاست.»

بایدن چه گفت

 بایدن در توییتی از حامیانش خواست اعتماد و ایمان خود را حفظ کنند، چون آنها در مسیر پیروزی هستند.

ترامپ تلویحاً جو بایدن را به مصرف مواد مخدر متهم کرد

بایدن نوشت: من یا ترامپ در جایگاهی نیستیم که پیروزی در این انتخابات را اعلام کنیم. این کار رای دهندگان است.

وی تاکید کرده است: من نسبت به وضعیتی که هستیم احساس خوبی دارم، ما معتقدیم که در مسیر پیروزی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.