هر روز سیاه‌تر از دیروز، کرونا مدام در حال رکوردشکنی است، آمارها وضعیت نگران کننده‌ای را گزارش می‌دهند، نیشابور در استان خراسان رضوی یکی دیگر از همان ۶ شهرستان بحرانی است که همچنان روزهای سیاهی را سپری می‌کند.

کرونا و روزهای سیاه نیشابور

به گزارش قدس آنلاین،  هنوز زنجیره شیوع ویروس کرونا در این شهرستان قطع نشده برخی این ویروس را به سخره گرفته و همچنان بدون ماسک و رعایت نکات بهداشتی، راهی کوچه و خیابان می‌شوند، سهل‌انگاری برخی از مردم و ناکارآمدی برخی مدیریت‌ها کار دستمان داده و هر روز با آمار ناراحت کننده‌ مبتلایان روبه رو می‌شویم؛ هر چند هنوز هستند برخی افرادی که گمان می‌کنند نفس‌های کووید ۱۹ به شمارش افتاده است اما نمی‌دانند که همچنان اوضاع خوب نیست و نیشابور در وضعیت قرمز جا خوش کرده است.

در همین خصوص فرماندار نیشابور از آمارهای نگران کننده خبر می‌دهد و می‌گوید: طی ۲۴ ساعت اخیر ۳۵ مورد ابتلا جدید و ۶ مورد فوتی دیگر در شهرستان نیشابور ثبت شده است.

علیرضا قامتی با بیان اینکه از ابتداء شیوع ویروس کرونا تا کنون در شهرستان ۵۴۰۲ نفر مبتلا شده‌اند و ۶۷۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند، می‌افزاید: تا کنون ۴۴۷۱ نفر بهبود یافته و ۲۵۵ نفر در حال درمان هستند.

وی مطرح می‌کند: اگر چه از دو هفته قبل با تقاضایی که از استان داشتیم محدودیت‌های کرونایی را در سطح شهرستان ایجاد کردیم اما اثرات این اقدامات را باید از چند روز دیگر مورد بررسی قرار داد.

فرماندار نیشابور تصریح می‌کند: متأسفانه همچنان روند مبتلایان شهرستان افزایشی اعلام می‌شود و وضعیت تثبیت نشده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵۵ نفر در بیمارستان بستری هستند، میانگین فوتی‌ها در ۲۰ روز گذشته را ۵ نفر در روز اعلام می‌کند و می‌گوید: در روز سه شنبه ۶۰ نفر در آی سی یو بستری بودند و ۱۵ نفر دیگر نیز در وضعیت بدحالی قرار داشتند.

۵۰۰ تست کرونا در روز

قامتی می‌گوید: اگر چه قبلاً در روز ۱۲۰ تست کرونا گرفته می‌شد اما اکنون این آمار به ۵۰۰ تست افزایش یافته است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان نیشابور می‌افزاید: بر اساس آمارهایی که هر روزه اعلام می‌شود نشان می‌دهد که روز به روز بر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا افزوده می‌شود.

قامتی در ادامه عنوان می‌کند: متأسفانه باوجود هشدارهایی که مدام داده می‌شود، اما برخی افراد قانون‌گریز هستند که نه تنها به خود بلکه به دیگر افراد جامعه نیز آسیب می‌زنند.

وی می‌گوید: هنوز در برخی روستاها گزارش‌هایی از برگزاری مراسم عروسی می‌رسد که توسط دهیاران و نیروی انتظامی و شوراها تذکر داده می‌شود که اگر تمکین نکنند به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

۴۸ درصد افرادی که به کرونا مبتلا شدند به علت شرکت در مراسم عروسی و عزا بوده است

نماینده عالی دولت در نیشابور می‌افزاید: بر اساس آماری که در نیشابور گرفته شده ۲۶ درصد افرادی که به کرونا مبتلا شدند به دلیل حضور در مراسم عروسی و ۲۲ درصد دیگر برای حضور در مراسم تشییع جنازه و عزا بوده است.

وی با اظهار تأسف از اینکه ۴۸ درصد افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شدند فقط به علت شرکت در مراسم‌های عروسی و عزا بوده است، تصریح می‌کند: بعد از هر مراسم عروسی چندین نفر به کرونا مبتلا می‌شوند و بلکه فوت می‌کنند.

قامتی بیان می‌کند: باوجود هشدارهایی که از روش‌های مختلف به مردم داده می‌شود، اما هنوز رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم در اماکن عمومی رضایت‌بخش نیست و حداکثر رعایت‌ها به ۶۰ درصد رسیده است.

وی مطرح می‌کند: اگر وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد و مردم همراهی نکنند نمی‌توان انتظار بهبود وضعیت را در شهرستان داشت، متأسفانه اکنون در بین سنین ۳۰ و ۳۵ سال که اصلاً بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند، فوتی داریم.

فرماندار نیشابور از راه‌اندازی سه مرکز دیگر تست کرونا در سطح شهرستان نیشابور خبر می‌دهد و می‌گوید: آزمایش‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود و محدودیتی در این خصوص نداریم.

وی اظهار می‌کند: اگر چه با کمبودهای شدیدی مواجه بودیم، اما در بازدید معاونت درمان وزیر بهداشت و درمان از شهرستان، دستوراتی داده شده که در پی آن ساختمان اداری قدیمی داخل بیمارستان تخلیه و با تأمین اعتباری که صورت گرفت اقدامات لازم برای تجهیز ۱۰۰ تخت صورت گرفت.

قامتی همچنین از تخصیص ۱۵ تخت آی سی یو و یک دستگاه اکسیژن ساز دیگر به شهرستان خبر می‌دهد و می‌افزاید: وزارت بهداشت و درمان تا کنون شهرستان را به خوبی همراهی کرده است.

وی می‌گوید: باوجود تمامی اقداماتی که تا کنون صورت گرفته و تخت‌هایی که تجهیز شدند اما فقط ۵۰ تخت دیگر ظرفیت داریم.

باید منتظر فاجعه انسانی باشیم

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی نیشابور هم می‌گوید: در حال حاضر بیشترین آمار درگیری کرونا در سطح شهر نیشابور است.

دکتر قاسم مشارموحد می‌افزاید: در موج سوم کرونا جمعیت شهری نیشابور به مراتب بیشتر از جمعیت روستایی به ویروس کرونا مبتلا شدند به طوری که آمارها نسبت ۶۰ به ۴۰ را نشان می‌دهند.

وی عنوان می‌کند: بیشترین آمار مبتلایان بعد از نیشابور مربوط به شهرستان زبرخان و سپس فیروزه و کمترین آمار مبتلایان مربوط به بخش سرولایت اختصاص دارد.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی نیشابور اظهار می‌کند: اگر چه در حال حاضر مهمترین گروه ناقلان افراد جوان و کودکان سنین مدرسه هستند اما با توجه به تعطیلی مدارس امید داریم آمار این گروه از ناقلان کاهش یابد.

وی تصریح می‌کند: چون اکثر این افراد بدون علامت هستند و از بیماری خودشان بی‌خبرند به خصوص گروه سنی نوجوانان و کودکان سنین مدرسه بیشتر در جامعه رفت و آمد داشته و کمتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و جزء مهمترین دسته ناقلان محسوب می‌شوند.

مشارموحد مطرح می‌کند: بیش از ۷۵ درصد افرادی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند علامت‌های سرفه، خلط، تنگی نفس، ضعف، از دست دادن حس بویایی و چشایی، اسهال و استفراغ دارند.

وی با بیان اینکه از این جامعه آماری حدود ۱۵ درصدشان بستری می‌شوند، عنوان می‌کند: در حال حاضر ظرفیت بیمارستان ۲۲ بهمن تکمیل شده و ۱۰۰ درصد تخت‌های بستری این بیمارستان به بیماران کرونا اختصاص یافته است.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی نیشابور می‌گوید: بیش از آنچه که پروانه بهره‌برداری این بیمارستان هست بیمار بستری شده و مجبور به افزایش ظرفیت برخی بخش‌ها شده‌ایم، همچنین در برخی  قسمت‌های بیمارستان که تا کنون ظرفیت بستری نداشتند، تخت گذاشتیم.

وی همچنین می‌افزاید: در بیمارستان حکیم نیز بخشی را برای گروه سنی اطفال و مادران باردار به صورت ایزوله در نظر گرفته‌ایم، برای حفظ ایمنی سایر بیمارانی هم که به آن بیمارستان مراجعه می‌کنند ورودی و شرایط کاملاً مجزایی برایشان در نظر گرفته‌ایم تا موجب آلودگی‌شان نشود.

مشارموحد مطرح می‌کند: اگر با افزایش آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان مواجه هستیم فقط به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص عدم پیگیری افرادی هست که دارای تست کووید مثبت هستند و ۱۴ روز قرنطینه خود را رعایت نمی‌کنند و در جوامع پرتردد و شلوغ و مکان‌های تجمعی حضور پیدا می‌کنند و آلودگی را انتشار می‌دهند.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه تعطیلاتی که طی ۲۰ تا ۳۰ روز گذشته داشتیم موجب سرکش شدن این ویروس و طغیان این بیماری شد و اکنون شرایط به این شکل برای نیشابور ایجاد شده است.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی نیشابور مطرح می‌کند: در حال حاضر در موج سوم کرونا هستیم و اگر محدودیت‌ها اجرا نشوند و مردم نخواهند مراعات کنند و از این بیماری نترسند باید منتظر فاجعه انسانی باشیم.

شست و شوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک، پرهیز از رفت و آمدهای غیر لازم و به خصوص مسافرت‌هایی که ضروری نیستند و در نهایت رعایت فاصله اجتماعی برای تک تک افراد بسیار مهم هستند و لحظه‌ای نباید از آن غافل شد، رعایت نکردن این موارد و مدیریت نادرست و فرسایش کادر درمان عواملی خواهند بود که در صورت اصلاح نکردن این‌ها مشکلات صد چندان خواهند شد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.