انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با افتتاح مراکز رأی‌گیری در ایالت ورمونت از ساعت ۵ صبح سه‌شنبه به وقت محلی (معادل با ۱۳:۳۰ به وقت تهران) آغاز و پایان همان روز به اتمام رسید.

اغتشاشات به جای انتخابات!

قدس آنلاین: انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با افتتاح مراکز رأی‌گیری در ایالت ورمونت از ساعت ۵ صبح سه‌شنبه به وقت محلی (معادل با ۱۳:۳۰ به وقت تهران) آغاز و پایان همان روز به اتمام رسید. این انتخابات ضمن آنکه سرنوشت رقابت میان جو بایدن، نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ جمهوری‌خواه، رئیس‌جمهور مستقر آمریکا را مشخص خواهد کرد، در آن نمایندگان ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا را نیز انتخاب خواهد شد.

صندوق‌ها در زمان‌های متفاوتی در ایالت‌های مختلف سراسر آمریکا بسته می‌شود. آلاسکا آخرین ایالتی است که صندوق‌های خود را می‌بندد و انتخابات در آن پایان می‌یابد. در اغلب ایالت‌ها، ساعت ۶ صبح به وقت شرقی (۱۴:۳۰ به وقت تهران) صندوق‌های رأی‌گیری باز و در دیرترین زمان تا ۹ شب به وقت شرقی (۵:۳۰ بامداد چهارشنبه به وقت تهران) بسته شدند. تأیید نتایج ایالت‌ها از ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) آغاز خواهد شد که البته اگر نیاز به بازشماری آرا باشد، در این تاریخ ممکن است تأخیر ایجاد شود. همه ایالت‌ها به استثنای کالیفرنیا باید تا ۸ دسامبر (۱۸ آذر) روند تأیید را به پایان برسانند. همه اختلاف‌ها و بازشماری‌ها هم باید تا این تاریخ تعیین تکلیف شده باشد.

مدعیان پیروزی زودهنگام!

حاشیه‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گویا تمامی ندارد! به طوری که هنوز شمارش آرا تمام نشده هر دو نامزد از پیشتازی خود سخن می‌گویند. به گزارش مهر، هر چند تا ساعت ۱۰:۲۲ هم در آرای مردمی و هم در آرای الکترال، بایدن از ترامپ جلو بود، اما هر دو این افراد در سخنرانی‌های خود مدعی پیشتازی در انتخابات شده‌اند.

ترامپ: ساده بگویم؛ ما برنده شدیم!

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا طی سخنرانی خود در کاخ سفید پس از تشکر از مردمی که رأی خود را به سبد او انداخته بودند، مدعی شد: متأسفانه بعضی‌ها سعی می‌کنند حق ما را سلب کنند. ترامپ ادامه داد: در ایالاتی که انتظار نداشتیم مثل فلوریدا نه تنها بردیم بلکه با اختلاف زیاد پیروز شدیم. در ایالات بزرگی چون اوهایو و تگزاس هم برنده شدیم. ما در تگزاس ۷۰۰ هزار رأی بیشتر آوردیم. ما جورجیا را هم بردیم. از همه مهم‌تر ما در حال پیروزی در پنسیلوانیا با تعداد فوق‌العاده‌ای از آرا هستیم. ترامپ در ادامه مدعی شد: آماده جشن و پایکوبی هستیم. داریم آماده می‌شویم در این انتخابات برنده شویم. به زبان ساده، ما در این انتخابات برنده شدیم. هدف ما تضمین خیر و صلاح ملت است. تقلب بزرگی علیه ملت ماست. ما می‌خواهیم قانون به شکل درستی اجرا شود. ما به دیوان عالی آمریکا خواهیم رفت. می‌خواهیم همه رأی‌گیری‌ها متوقف شوند. نمی‌خواهیم آن‌ها ساعت ۴ صبح رأی دیگری پیدا و آن‌ها را به لیست اضافه کنند. دونالد ترامپ در ادامه با انتشار پیامی در توییتر مدعی شد: ما جلو هستیم اما آن‌ها (بایدن) تلاش می‌کنند انتخابات را سرقت کنند. ما هرگز این اجازه را نخواهیم داد، آرایی که پس از پایان رأی‌گیری و بسته شدن محل رأی داده شود شمرده نخواهد شد. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز طی سخنرانی کوتاهی در کاخ سفید که پس از سخنرانی دونالد ترامپ انجام شد، گفت: شمارش آرا ادامه دارد، اما جمهوریخ‌واهان در ایالت‌های مهم و کلیدی با اختلاف زیاد به پیروزی رسیده‌اند.

بایدن: در مسیر پیروزی قرار داریم

کمپین انتخاباتی جو بایدن به صحبت‌های «دونالد ترامپ» در مورد پیروزی در انتخابات و لزوم توقف شمارش آرا واکنش نشان داد و گفت: متوقف کردن شمارش آرای انتخابات بی‌شرمانه و بی‌سابقه است. رسانه‌های دموکراتی چون واشنگتن پست، سی‌ان‌ان، لس آنجلس تایمز و حتی رسانه‌های غیر آمریکایی همچون بی‌بی‌سی و رویترز ادعای اخیر ترامپ را به چالش کشیده و در بازتاب اظهارات وی نوشتند: ترامپ به غلط اعلام پیروزی کرد. جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در ایالت دِلاور سخنرانی کرد. این نخستین بار است که یکی از نامزدهای انتخاباتی در چنین مرحله‌ای از شمارش آرا سخنرانی می‌کند. وی با ابراز رضایت از دورنمای آینده انتخاباتی خود، مدعی شد از وضعیت فعلی دموکرات‌ها راضی است. بایدن با این ادعا که در مسیر پیروزی قرار دارد، گفت با توجه به میزان بالای مشارکت غیرحضوری، باید تا مشخص شدن نتیجه نهایی صبور بود.

سراب سرخ!؟

بعضی از مشاوران ارشد می‌گویند روایت و تفسیر دموکرات‌ها از شمارش آرا و اشاره آن‌ها به «سراب سرخ» موجب خشم جمهوری‌خواهان شده است. منظور دموکرات‌ها از «سراب سرخ» این است که پیش‌بینی‌های اولیه‌ای که حاکی از پیروزی دونالد ترامپ در بعضی ایالت‌هاست، گمراه کننده است، چرا که شامل رأی‌های پستی نمی‌شود. تصور می‌شود تعداد دموکرات‌هایی که از طریق پست رأی داده‌اند، از جمهوری‌خواهان بیشتر باشد.

آشوب‌های داخلی

در تداوم ناآرامی‌های پساانتخاباتی در آمریکا، مخالفان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور پرچم ایالات متحده را در شهر «پورتلند» ایالت «اورگان» آتش زدند. همزمان شبکه راشاتودی نیز گزارش کرد برخی هواداران ترامپ نزدیک کاخ سفید با شماری دیگر درگیر شده و این نزاع به چاقوکشی منتهی شده است. گفته می‌شود در این درگیری چهار تن مجروح شده‌اند. معترضان در این تجمع در مقابل کاخ سفید پرچم این کشور را به آتش کشیدند. پلیس شهر لس‌آنجلس ایالت کالیفرنیا نیز از بازداشت حدود ۴۰ نفر در مرکز این شهر در بحبوحه افزایش تنش‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبر داد. در خبری دیگر نیز یکی از طرفداران ترامپ که به صورت مسلح در مرکز رأی‌گیری در ایالت کارولینای شمالی حضور یافته بود توسط پلیس دستگیر شد.

واکنش‌های خارجی

«دومینک راب» وزیر خارجه انگلیس روز چهارشنبه در پیامی توییتری در واکنش به ادامه روند شمارش آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: ما باید صبور بوده و منتظر باشیم و ببینیم چه کسی در انتخابات آمریکا پیروز می‌شود. کارن باوئر، وزیر دفاع آلمان نیز وضعیت آمریکا را خطرناک و در نقطه انفجار توصیف کرد. وی در این باره گفت: وضعیت بسیار انفجاری است. آن‌گونه که کارشناسان به درستی گفته‌اند این وضعیت می‌تواند ‌به بحران قانون اساسی در آمریکا منجر شود و این چیزی است که باید مایه نگرانی عمیق ما باشد. عبدالباری عطوان، تحلیلگر مطرح جهان عرب هم در توییتر خود نوشت: زمانی که ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام می‌کند برای محافظت از پیروزی‌اش به دادگاه عالی مراجعه خواهد کرد، به این معنی است که نبرد قضایی در آمریکا آغاز شده است. عطوان در ادامه نوشت: طرفداران ترامپ آماده جنگ داخلی هستند و حضور شبه‌نظامیان شاخه اصلی آینده آمریکا خواهد بود. وی افزود: این مرد در کاخ سفید سنگر گرفته و ما هرگز شاهد انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در آمریکا نخواهیم بود.

هزینه‌های سرسام‌آور

بر اساس گفته‌های تحلیلگران حوزه تبلیغات انتخاباتی، هزینه‌های برآورد شده برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، رکوردی تازه در تاریخ برگزاری انتخابات در این کشور محسوب می‌شود. آن گونه که شواهد نشان می‌دهد، ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا نسبت به رقیب دموکرات خود، جو بایدن در رقابت‌های انتخاباتی هزینه کمتری داشته است. بر این اساس، در ایالت اوهایو ترامپ ۷، ۸ میلیون دلار برای تبلیغات تلویزیونی ماه سپتامبر پیش‌بینی کرده بود که تنها ۳۰۲ هزار دلار از آن را هزینه کرد. اما در عوض، بایدن که ۱، ۳ میلیون دلار برای تبلیغات اوهایو در ماه سپتامبر درنظر گرفته بود، تمام آن مبلغ را خرج کرد. تحلیلگران تبلیغاتی مبلغی بین ۲هزار و ۷۵۰ تا ۲هزار و ۸۰۰ میلیون دلار برای انتخابات سوم نوامبر پیش‌بینی کرده‌اند که این ارقام، رکوردی تاریخی در جریان انتخابات‌ها محسوب می‌شود.

آمار مشارکت مردم

آنچه انتخابات سال جاری آمریکا را از انتخابات سال‌های پیش متمایز کرده، میزان بالای مشارکت مردم در آن است. بر اساس اعلام پروژه انتخابات آمریکا در دانشگاه فلوریدا، تا قبل از روز انتخابات، ۹۹ میلیون نفر در رأی گیری زودهنگام شرکت کردند. این رقم تقریباً سه چهارم مجموع آرایی است که در سال ۲۰۱۶ داده شد و آرا حدود ۴۰ درصد از جمعیت واجد شرایط رأی دادن در آمریکا را نشان می‌داد. درحالی که انتخابات سال جاری به پایان رسیده و آرا همچنان در حال شمارش است، شمار دقیق مشارکت مردمی مشخص نیست. تا پیش از روز انتخابات، پروژه انتخابات آمریکا پیش‌بینی کرد بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در انتخابات ۲۰۲۰ شرکت کنند. ۲۳۹ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۱۸۲ آمریکایی واجد شرایط رأی دادن در انتخابات ۲۰۲۰ بودند. چنانچه مشارکت ۱۵۰ میلیون نفری در انتخابات سال جاری صحت داشته باشد، این به منزله حضور ۶۳ درصدی مردم در انتخابات ۲۰۲۰ است. جمعیت کل آمریکا حدود ۳۸۰ میلیون نفر است.

نامزدهای سر کاری!

جدا از رقابت نفسگیر ترامپ و بایدن، نامزدهای دیگری نیز وجود دارند که هر کدام از حزب دیگر یا به طور مستقل وارد عرصه انتخابات شده‌اند. اما با توجه به سیطره کامل دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در نظام سیاسی آمریکا، آن‌ها هیچ وقت شانس برنده شدن در انتخابات را ندارند. از سوی حزب لیبرترین، جو جورگنسن، از سوی حزب سبز، هاوی هاوکینز و از سوی حزب سوسیالیسم، گلوریا لاریوا معرفی شده‌اند. افراد مستقلی نیز در این دوره ثبت نام کرده‌اند که شامل راکی فوئنته تاجر، دو لانکشیپ تاجر، بروک پیرس کارآفرین، کانیه وست خواننده و بریان کارول معلم می‌شود.

آخرین آرای ایالت‌ها

در نظام انتخاباتی آمریکا، هر ایالت به طور مشخص یک تعداد رأی الکترال دارد. هر نامزدی که در مجموع بتواند ۲۷۰ رأی الکترال را کسب کند، پیروز نهایی خواهد بود. تا زمان نگارش این مطلب و تا پیش از مشخص شدن نتیجه نهایی آرای ایالت‌های نوادا، ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، آلاسکا و جورجیا، جو بایدن موفق به کسب ۲۳۸ و دونالد ترامپ ۲۱۳ رأی الکترال شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.