مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: ثبت خانه تاریخی رمضانی در روستای قوژد شهرستان گناباد در فهرست آثار ملی ایران به استانداری ابلاغ شد.

ثبت ملی خانه تاریخی رمضانی در روستای قوژد گناباد ابلاغ شد

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی فر مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: خانه تاریخی رمضانی در خراسان رضوی بافت تاریخی روستای قوژد و در خیابان شهید علیپور یک قرار دارد.
او افزود:اقلیم بومی منطقه به علت واقع‌شدن در حاشیه کویر و دوری از دریا از نوع آب‌وهوای صحرایی و بیابانی گرم و خشک است، بافت قدیمی این روستا که مجموعه‌ای کامل از بناهای تاریخی با معماری بسیار زیبا را در خود جای‌داده یکی از بافت‌های ارزشمند تاریخی باقی‌مانده در شهرستان گناباد است که هم‌اکنون روی طرح مطالعاتی آن اقداماتی صورت گرفته است.
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد:این بافت یکی از طرح‌های مهم گردشگری فرهنگی استان محسوب می‌شود و هم‌اکنون دارای سکنه است و به‌عنوان یکی از روستای هدف گردشگری انتخاب‌شده و مرمت برخی خانه‌ها و بناهای شاخص مانند مساجد وچندین خانه بوم گردی انجام‌گرفته است.
مکرمی فر بیان کرد: مشخصات و ویژگی‌های زمین و عوارض طبیعی بستر روستا در شکل‌گیری سیمای کالبدی روستا نقش عمده‌ای ایفا می‌کند در زمره این ویژگی‌ها، جنس زمین، موقعیت آن نسبت به عوارض طبیعی مثل رودخانه تأثیرات بارزتری دارند.
محمود طغرایی مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی - فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی هم گفت:خانه رمضانی در بافت باارزش روستای قوژد قرار دارد و بر اساس مستندات موجود از بناهای هم‌دوره و مطالعات تطبیقی صورت گرفته این بنا می‌تواند متعلق به دوره اوایل پهلوی باشد.
او افزود:از معمار بنا اطلاعات دقیقی در دست نیست، ولی به گفته افراد سالخورده روستا برخی خانه‌های بافت باارزش روستای قوژد تحت تاثیر معماری بومی یا معماری یزد بوده است. البته از معماران دیگری که از آن‌ها یاد می‌شود استاد ابوالقاسم یزدی، استاد اسدی کاخکی و حسن عالی است که در طول سال‌های مختلف در بنا تغییراتی ایجاد کرده اند.
مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی – فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی درباره دیگر مشخصات اثر ادامه داد: خانه باغ رمضانی با طول ۵۳,۱۷ متر و عرض حداکثری ۴۴,۸۲ متر و به وسعت ۲۰۰۰ متر مربع، ازلحاظ طرح و نقشه در زمره خانه‌هایی با حیاط مرکزی قرار دارد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.