رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه هفتم توسعه، حفاظت از منابع پایه محیط زیست و منابع طبیعی پر رنگ تر دیده خواهد شد و موضوعات مختلف زیست محیطی در تدوین برنامه توسعه بیشتر دخالت داده خواهند شد.

محیط زیست در برنامه هفتم توسعه پررنگتر خواهد بود/رفع خلأهای قانونی زیست محیطی

به گزارش قدس آنلاین، سمیه رفیعی  در دیدار  با رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی مدیر کل و مسئولان حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه باید توسعه بر مدار محیط زیست باشد و توان اکولوژیک منطقه مبنای تمام برنامه ریزی ها قرار گیردگفت: لازم است نیازهای مختلف بخش‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی و خدماتی با ظرفیت زیستگاهی منطقه تناسب داشته باشد.

 رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه، حفاظت از منابع پایه محیط زیست و منابع طبیعی پر رنگ تر دیده خواهد شد و موضوعات مختلف زیست محیطی در تدوین برنامه توسعه بیشتر دخالت داده خواهند شد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: در مجلس، تلاش بر این است که بسیاری از خلأهای قانونی در حوزه محیط زیست در تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه کشور از جمله ورود به موضوعات احیاء زیست بومها، حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری، نیاز آبی و حقابه ها و... لحاظ شود.

این نماینده مجلس بضاعت مادی و انسانی سازمان حفاظت محیط زیست را برای نظارت و پایش اصولی و دیگر اهداف حفاظتی و نظارتی بسیار ضعیف دانست و افزود:برای حفظ منابع پایه و ممانعت از آلایندگی، ساختار، امکانات و تجهیزات سازمان محیط زیست باید ارتقاء پیداکند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت پیوست و توجیهات زیست محیطی در سدسازیها گفت: توجه به رعایت میزان حقابه ها در رودخانه ها و سدها و الگوبرداری  از مدل های موفق مدیریت های یکپارچه همچون مدل مدیریت واحد کشف رود در مشهد، در دیگر حوزه های زیست محیطی یک ضرورت است.

نماینده مردم شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و زبرخان در ادامه ضمن اشاره به ضرورت آموزش و فرهنگ سازی در حوزه مدیریت بحران‌های طبیعی و زیست محیطی گفت: فرسایش خاک، آلودگی هوا و منابع آبی و دیگر چالش های محیط زیستی اگر بصورت صحیح مدیریت نشوند، روند زندگی را مختل می‌سازند.

احسان ارکانی با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه طبیعی در خراسان رضوی، نقش اکوتوریسم پایدار را در توسعه استانی بسیار موثر عنوان کرد.

وی همچنین در حوزه مدیریت صحیح پساب در صنایع بزرگ فولادی استان، رعایت استاندارد های زیست محیطی و توجه به مفاهیم توسعه پایدار را بسیار مهم برشمرد و گفت: نظارت بر رعایت الزامات زیست محیطی در نیروگاه ها و ترغیب این صنایع به استفاده از سوخت‌های پاک و فاقد اثرگذاری منفی بر صنعت کشاورزی نیز در این حوزه اهمیت بالایی دارد.

این مقام مسئول همچنین به اعمال سیاست‌های تسهیل گرایانه در حوزه آبزی پروری در مناطق خشک  استان اشاره کرد و افزود: به عنوان دوستدار و حامی محیط زیست از هرگونه همراهی و حمایت از مواضع زیست محیطی استان دریغ نخواهم کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در ادامه از تشدید پایش های واحدهای آلاینده استان در سال جاری خبرداد و گفت: در صورت اختصاص کامل عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها که اخیرا در مجلس مطرح شده است،   بنیه، توان اجرایی و پایشی حفاظت محیط زیست که در سالجاری در مسیر تحقق اهداف زیست محیطی قرار گرفته است، تضعیف خواهد شد و از طرفی عدم اعطای تسهیلات طولانی مدت و کم بهره که به برخی مراکز درمانی، کشتارگاه های صنعتی و دیگر مجموعه های عام المنفعه و دارای خروجی آلاینده برای بهبود و ارتقاء کیفیت محیط زیست تعلق میگرفت نیز با چالش و نابسامانی مواجه می‌شوند.

تورج همتی در ادامه با اشاره به برخی محدودیت‌ها و چالش های موجود در حوزه محیط زیست، از آسیب‌های ناشی از کم توجهی و اهمال در موضوعات مختلف محیط زیستی سخن گفت و افزود: از دست رفتن سرمایه های طبیعی و بهم ریختگی و اختلال در نظام کنترلی چرخه حیات، از جمله ره آوردهای نامطلوب ناشی از نادیده گرفتن حفاظت محیط زیست در مراجع تصمیم گیری است.

این مقام مسئول در خصوص اقدامات  زیست محیطی پیرامون رودخانه کشف‌رود علاوه بر سیاستگذاری و بهره گیری از توان اجرایی دستگاهها و ذینفعان به انجام مطالعات حقابه زیست محیطی و تعیین بیلان آبی رودخانه کشف رود در این حوزه آبخیز اشاره کرد.

و ی گفت: راهکارهای اجرایی حاصل از این مطالعات از جمله هدایت فعالیت های کشاورزی به سمت جایگزینی آب‌های خاکستری تصفیه شده و استاندارد برای مصارف زراعی و واگذاری چاه های آب شرب در محور غرب مشهد برای مصارف شهری و نیز انجام مطالعات طرح مدیریت زیست بومی کشف رود با محوریت مشارکت جوامع محلی و ذینفعان و تهیه نقشه راهی برای مدیریت یکپارچه وپایش مستمر رودخانه کشف رود از جمله اقدامات اجرایی در این خصوص بوده است که در دستور کار محیط زیست قرار دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.