رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از افزایش آمار مبتلایان و ابتلای نزدیک به ۷۰۰ نفر از پرسنل دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به کرونا خبر داد و گفت: تا زمانی که مردم بیماری کرونا را جدی نگیرند، هر چه امکانات و تجهیزات درمانی را بیشتر کنیم، باز هم جوابگو نخواهد بود.

تداوم روزهای بحرانی کرونا  در سبزوار/۷۰۰ نفر از کادر درمان به کرونا مبتلا شده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از افزایش آمار مبتلایان و ابتلای نزدیک به ۷۰۰ نفر از پرسنل دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به کرونا خبر داد و گفت: تا زمانی که مردم بیماری کرونا را جدی نگیرند، هر چه امکانات و تجهیزات درمانی را بیشتر کنیم، باز هم جوابگو نخواهد بود.

باز هم روزهایی سخت و باز هم یکه تازی کرونا در نقاط مختلف کشور و باز هم توصیه‌هایی موکد برای جدی گرفتن بیماری؛ قرار بود و قرار هست کرونا را شکست بدهیم؛ باری از روی دوش کادر درمان برداریم و چرخه انتقال را بشکنیم اما انگار این توصیه‌ها جدی گرفته نمی‌شود. آمار بالای مبتلایان و عزیزانی که هر روز از دست می‌دهیم، خستگی و فرسودگی کادر درمان، کمبود تجهیزات و... همه و همه خطراتی هستند که همچنان تهدیدمان می‌کند اما جدا از ناکارآمدی برخی مدیریت‌ها، ما برای متوقف کردن این چرخه شوم کجای زنجیره ایستاده‌ایم؟

این روزها بسیاری از شهرهای استان خراسان رضوی به لحاظ شیوع بیماری شرایط حادی دارند و روز به روز هم به شهرهای با وضعیت سیاه کرونایی افزوده می‌شود. سبزوار نیز یکی از همین شهرهاست که برای چندمین روز متوالی روزهای سیاه کرونایی را تجربه می‌کند.

تقریبا ۸۰ تا ۸۵ درصد تست‌ها مثبت هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار  عنوان کرد: وضعیت شیوع کرونا در شهرستان سبزوار بحرانی است و با توجه به افزایش میزان مبتلایان از چند روز گذشته وارد وضعیت سیاه کرونایی شده‌ایم.

علیرضا مسلم اظهار کرد: تا قبل از آبان ماه ما روزانه از ۵۰ نفر تست می‌گرفتیم و حدود ۴۰ درصد آن‌ها مثبت می‌شد اما الان روزانه ۱۵۰ تست می‌گیریم و تقریبا ۸۰ تا ۸۵ درصد تست‌ها مثبت هستند.

مسلم افزود: بیماران کرونایی در بیمارستان واسعی سبزوار بستری می‌شوند و در این بیمارستان خدمات بخش‌های داخلی، اعصاب و روان، اورولوژی و شیمی‌درمانی هم همزمان ارائه می‌شد اما با توجه به اینکه تعداد بیماران روز به روز زیادتر می‌شوند کل بیمارستان واسعی را به بیماران کرونایی اختصاص دادیم و بیماران دیگر را به بیمارستان حشمتیه و بخشی نیز به بیمارستان امداد منتقل کردیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه وضعیت خیلی بحرانی است و ما در بدبینانه‌ترین شرایط پیش‌بینی می‌کردیم که تعداد بستری‌ها به ۲۰۰ نفر برسد اما الان آمار از این حد فراتر رفته و در حال حاضر حدود ۲۱۳ بیمار در بیمارستان بستری هستند و ظرفیت تخت‌ها در حال تکمیل شدن است.

وی تاکید کرد: بیمارستان واسعی در سال ۸۰ تاسیس شده است و هیچوقت زیرساخت‌های یک بیمارستان را بر مبنای ظرفیت صددرصدی در نظر نمی‌گیرند و در حال حاضر یکی از مهمترین معضلات و مشکلاتی که همزمان با سایر نقاط کشور در بیمارستان با آن مواجه هستیم بحث اکسیژن‌رسانی است.

مسلم توضیح داد: قبل از کرونا تعداد دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در بیمارستان، ۳ دستگاه بود و تقریبا چیزی حدود ۶۰۰ لیتر در دقیقه اکسیژن مصرف می‌شد ولی بعد از شیوع بیماری کرونا و با توجه به اینکه این بیماری سیستم تنفسی را درگیر می‌کند، این میزان از اکسیژن کافی نبود و مقداری از اکسیژن مورد نیاز را با کپسول جبران کردیم ولی باز هم با توجه به افزایش بیماران جوابگو نبود و از هفته پیش یک دستگاه اکسیژن‌ساز دیگر هم نصب کردیم و الان با وجود اینکه میزان اکسیژن به ۱۸۰۰ لیتر در دقیقه رسیده است ولی باز هم پاسخگو نیست و مریضی که در بخش آی سی یو بستری است و به ونتیلاتور وصل است تقریبا ساعتی یک کپسول ۴۰ لیتری اکسیژن مصرف می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نسبت به افزایش مبتلایان به صورت خانوادگی هشدار داد و گفت: متاسفانه در حال حاضر این بیماری به یک بیماری خانوادگی تبدیل شده است و الان خانواده‌هایی را داریم که ۱۵ نفر از اعضای خانواده آن‌ها همزمان در بیمارستان بستری هستند.

مسلم تاکید کرد: شرایط الان به لحاظ میزان شیوع شرایط خطرناکی است و با توجه به اینکه انتظار شیوع آنفلوآنزا هم هست و امکان دارد این دو بیماری با هم ترکیب شوند و شانس بستری را بالا ببرند پس لازم است مردم توصیه‌ها را جدی بگیرند و حداقل برای دو هفته جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوند همچنین لازم است که محدودیت‌های بیشتری اعمال شود و این محدودیت‌ها ضمانت اجرایی داشته باشد.

باید محدودیت‌های بیشتری اعمال کرده و این محدودیت‌ها ضمانت اجرایی داشته باشند

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود که موج چهارم کرونا از اوایل آذر ماه شروع شود و ما هر چه با شرایط بهتری به استقبال موج چهارم برویم بهتر خواهیم توانست شرایط را کنترل و مدیریت کنیم ولی مثلا اگر حداکثر ۲۲۰ تخت ظرفیت داشته باشیم و از این تعداد تخت فرضا با ۲۱۲ تخت پر وارد موج چهارم شویم باید منتظر یک فاجعه انسانی در کشور باشیم. پس لازم است که مردم این دو هفته پایانی آبان، همکاری لازم را داشته باشند. دولت و ستاد ملی کرونا هم باید محدودیت‌های بیشتری اعمال کرده و این محدودیت‌ها ضمانت اجرایی داشته باشند تا بتوانیم با شرایط بهتری وارد آذر ماه شویم.

مسلم از ابتلای نزدیک به ۱۳ درصد پرسنل دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به کرونا خبر داد و گفت: کادر درمان بعد از گذشت ۹ ماه از شیوع این بیماری، واقعا شرایط سختی را تجربه می‌کنند و تا همین لحظه نزدیک به ۷۰۰ نفر از پرسنل زحمتکش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار درگیر بیماری شده‌اند و از مردم می‌خواهیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جدی گرفتن بیماری کادر درمان را یاری کنند.

وی یادآور شد: سیستم سلامت کشور تنها بیماران کرونایی نیستند و قطعا افزایش تعداد بیماران کرونایی به بیماران غیر کرونایی نیز آسیب خواهد زد.

مسلم با اشاره به محدودیت امکانات و تجهیزات بیمارستانی گفت: درمان بیماران کرونایی در بیمارستان نیست و تا زمانی که مردم بیماری را جدی نگیرند هر چه هم تجهیزات و امکانات درمانی را افزایش دهیم باز هم کم است و پاسخگو نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سبزوار در وضعیت سیاه کرونایی و بقیه شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی از جمله جغتای، داورزن، جوین و... در وضعیت قرمز قرار دارند، گفت: منطقی‌تر این است که وقتی یک دانشگاه به لحاظ بروز بیماری رنگ خاصی می‌شود شهرهای تابعه این دانشگاه نیز با همان وضعیت در نظر گرفته شوند و محدودیت‌هایی هم که اعمال می‌شود در شهرهای تابعه هم اعمال شود در غیر این صورت آن طور که باید جلو انتشار بیماری گرفته‌ نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: تا قبل از موج سوم کرونا ما یک مرکز نمونه‌گیری داشتیم اما الان دو مرکز را فعال کردیم ولی با توجه به افزایش روز شمار مبتلایان و به منظور جلوگیری از ازدحام و شلوغی در مراکز نمونه‌گیری، به فکر این هستیم که یک مرکز نمونه‌گیری دیگر را هم فعال کنیم.

مسلم بیان کرد: آزمایشگاه‌های ما به صورت ۲ شیفت و حتی گاه ۳ شیفت کار می‌کنند تا بتوانند پاسخگوی مراجعان باشند و جواب تست‌ها نیز در حداقل زمان ممکن اعلام شود.

ناوگان اتوبوسرانی بین شهری به مدت یک هفته تعطیل است

سرپرست فرمانداری سبزوار نیز وضعیت شهرستان به لحاظ شیوع ویروس کرونا را بحرانی اعلام و عنوان کرد: در روزهای اخیر شاهد افزایش آمار مبتلایان و آمار فوتی‌ها بوده‌ایم.

حسین شاد تصریح کرد: آمار فوتی‌های ناشی از کرونا خیلی بیشتر از تعداد فوتی‌های با تست مثبت است چون فوتی‌هایی هم داریم که بدون مراجعه به مراکز درمانی و بیماریابی صورت گرفته و چون این روزها آمار فوتی‌های شهرستان از تعداد میانگین فوتی روزانه شهرستان بیشتر است این فوتی‌ها را هم باید مشکوک به فوت ناشی از کرونا دانست.

وی اظهار کرد: در حال حاضر محدودیت‌هایی در شهر اعمال شده و فعالیت‌های گروه‌های شغلی دو و سه و چهار به مدت یک هفته محدود شده‌ است همچنین ناوگان اتوبوسرانی بین شهری به مدت یک هفته تعطیل است و بر اعمال این محدودیت‌ها نظارت کاملی صورت می‌گیرد و چنانچه شرایط بحرانی تداوم داشته باشد، این محدودیت‌ها تمدید خواهد شد.

شاد تاکید کرد: رویکرد ما بیشتر این است که فضا را به سمتی ببریم که مردم را به در خانه ماندن تشویق کنیم و با توجه به وضعیت بحرانی شهرستان به لحاظ شیوع ویروس کرونا، مردم جز برای تأمین مایحتاج ضروری از منزل خارج نشوند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در اکثر مناطق شهری، مراکز تأمین مایحتاج ضروری از جمله نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و میوه‌فروشی‌ها و لبنیاتی‌ها در دسترس است و نیاز به تردد در سطح شهر نیست.

سرپرست فرمانداری سبزوار افزود: گروه‌های جهادی نیز از یک هفته قبل کار گندزدایی و ضدعفونی معابر و اماکن پرتردد شهر از جمله جایگاه‌های سوخت و... را از سر گرفته‌اند و روال کار نیز به این شکل است که افراد داوطلب به قرارگاهی که در محوطه اداره تربیت بدنی مستقر شده است، مراجعه می‌کنند و بعد از احراز هویت، کارت شناسایی برایشان صادر شده و در گروه‌هایی مشخص و با تجهیزاتی که برای ضدعفونی مهیا شده به سمت مسیرها و محورهای مشخص هدایت می‌شوند.

وی تاکید کرد: نسبت به آگاهی هر چه بیشتر مردم در فضای شهر و همچنین فضای مجازی اطلاع‌رسانی‌های زیادی انجام شده و در این برهه زمانی بیش از پیش نیازمند همکاری مردم هستیم و امیدواریم که با رعایت هر چه بیشتر پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

بنابر گفته مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و بر اساس آخرین آمار منتشر شده در تاریخ ۱۵ آبان‌ ماه، ۹۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در سبزوار و شهرستان‌های تابعه شناسایی شده و بر این اساس تا تاریخ ۱۵ آبان‌ماه مجموع مبتلایان در سبزوار و شهرستان‌های تابعه به ۴۴۳۰ نفر رسید و مجموع آمار جانباختگان کرونا در سبزوار و شهرستان‌های تابعه به ۲۸۹ تن رسیده است.

تعداد بستری‌ها در بیمارستان واسعی سبزوار نیز بر اساس آخرین آمار منتشر شده ۱۹۸ نفر گزارش شده است. خوشبختانه از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا تاریخ ۱۵ آبان‌ماه،  با تلاش‌های کادر بهداشت و درمان ۴۰۵۵ بیمار بهبود یافته‌اند.  ‎

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.