در شرایطی که دنیا در رکود کرونایی اقتصاد به سر می برد، چین در حال آماده سازی سومین نمایشگاه بین المللی واردات شانگهای است و همین موضوع این پرسش را مطرح میکند که آیا چین در حال تبدیل شدن به مرکزیت اقتصاد جهانیست؟

صعود "دود سفید" اقتصاد جهانی از شانگهای چین

قدس آنلاین: در شرایطی که اقتصاد جهانی زیر فشار کرونا ریه هایش به سرفه افتاده است و بزرگترین اقتصادهای لیبرال جهانی با رکود روبه رو شده اند ، در کشور چین، چشم بادامی ها پس از عبور موفق از دیوار ویروس کرونا آماده میشوند تا سومین نمایشگاه بین المللی بازرگانی شانگهای را در این شهر برپا کنند.

ظرفیت بالای قدرت نوظهور اقتصادی دنیا اشتهای بسیاری از بنگاههای بزرگ اقتصادی و حتی دولت ها را به تعامل و بهره گیری از بازار بزرگ چین تحریک می کند.

این نمایشگاه که قرار است از پنجم تا دهم نوامبر سال جاری میلادی برابر با ۱۵ تا ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۹ برگزار گردد به گفته وبگاه نمایشگاه، رویدادیست که عملکرد خوب ، نتایج خوب و موفقیت مداوم در سال های آینده خواهد داشت. به گفته مسئولان چینی در حال حاضر، بیش از 1,000 شرکت برای حضور در نمایشگاه ثبت نام کرده اند و انتظار می رود شرکت های بیشتری در این رویداد حاضر شوند. طبق اطلاعات دفتر CIIE، منطقه نمایشگاه از 270,000 متر مربع نیز بیشتر شده است.

در شرایطی شرکت های بزرگ تجاری و صنعتی دنیا خود را آماده حضور در نمایشگاه بازرگانی شانگهای می کنند که بسیاری از اقتصادهای بزرگ دنیا اکنون در رینگ کشتی با ویروس کرونا ضربه فنی شدهاند.

تنها در یک نمونه بر اساس آمار منتشره از ابتدای همه گیری کرونا در امریکا در میانه ماه مارس تا اوایل آگوست حدود ۵۴ میلیون نفر در ایالات متحده درخواست بیمه بیکاری ثبت کرده اند و به عبارت بهتر شغل خود را از دست دادند.

به همین ترتیب سایر قدرت های اقتصادی و حتی بسیاری کشورهای آسیایی از تاثیرات سوء زهر کرونا بر پیکر اقتصادیشان در امان نبوده اند.

در این میان گرچه چشم بادامی های کشور اژدهای طلایی نیز از تاثیرات بد کرونا مستثنی نشدند اما با این حال توانستند با یک مدیریت درست اجرایی به سرعت افسار کرونا را کشیده و نگذارند این موجود میکروسکپی مانعی بر سر راه توسعه اقتصادی و راهبردهای آینده نگرشان در راه تبدیل شدن به بلوک تراز اول اقتصاد جهانی گردد.

دوگانه حاکمیت برنامه محور و جامعه هنجارمدار رمز این موفقیت به حساب میآید.

قدرت اقتصادی شرق آسیا با برپایی نمایشگاه شانگهای میدانگاهی بزرگ را برای ارتباطات اقتصادی جهان در شانگهای فراهم کرده تا هم زمینه آشنایی با فرصتهای اقتصادی را برای صنعتگران خود فراهم کند و هم از سویی بتواند خود را به عنوان یک مرکزیت نوظهور اقتصادی برای ارتباط موثر و قابل اطمینان میان فعالان تجاری و صنعتی کشورهای دنیا جا بیاندازد. این درست نقطه مقابل سیاستهای امپریالیستی امریکا در عرصه اقتصاد است.

بر اساس آنچه که مسئولان وزارت بازرگانی چین و نیز شهرداری شانگهای اعلام کردهاند این نمایشگاه با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی و در بستری مناسب و ایمن به همراه تمهیدات گسترده بهداشتی و درمانی برگزار میگردد تا فرصت ارزنده چنین نمایشگاهی در عرصه اقتصاد با چالشهای ناشی از همه گیری ویروس کرونا آسیب نبیند.

در این میان ایالات متحده با وجود تلاش های فراوان نتوانسته قدرت اقتصادی شرق یعنی چین را از میدان خارج کند و این در حالیست که ایالات متحده کم کم در حال از دست دادن نقش محوری خود در اقتصاد جهانیست. سیاست های سلطه طلبانه و رفتارهای امپریالیستی همچون تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و اعمال سیاستهای قلدرمآبانه همچون وضع تعرفه های تجاری سنگین و تحریم برخی غولهای فناوری چینی باعث شده تا بسیاری از کشورهای جهان به تدریج به این فکر بیفتند که بایستی محوریت اقتصادی امریکا را در سطح جهانی بشکنند؛ دلار را از جایگاه مرجعیت پولی در مبادلات تجاری خارج کرده و به فکر کاهش وابستگی به نهادهای اقتصادیی همچون بانک جهانی شوند. در این میان چین توانسته در یک برنامه بلند مدت با اصلاح ساختارهای درونی حکومت و اعمال برنامههای اقتصادی راهبردی چون اصلاح ساختار مالیاتی؛ تولیدمحور کردن اقتصاد داخلی؛ نگاه به ظرفیت های درونی و دیگر برنامههای توسعه اقتصادی مبتنی بر مولفههای بومی، خود را به عنوان یک قدرت جهانی نوظهور در عرصه مبادلات اقتصادی معرفی کرده و تفکر سنتی غرب محور را با چالش جدی روبهرو کند.

برگزاری نمایشگاه بینالمللی تجارت شانگهای در واقع یکی از نشانههای آغاز این شیفت اقتصادیست. گذرگاهی که بسیاری از ابربنگاههای اقتصادی اروپایی و حتی امریکایی نیز به سمت آن کشیده شده اند.

در این میان تعاملات اقتصادی میان کشورهای مقابل امریکا همچون ایران؛ چین و روسیه میتواند به این گزار تاریخی به شدت سرعت بخشد و نمایشگاه شانگهای فرصتی بی نظیر در این زمینه به حساب می آید.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.