اهواز- مشهورترین و بزرگ‌ترین معبد به‌جامانده از دوران باستان، معبد چغازنبیل است، که تعداد آن‌ها به ۴۰ بنا در سراسر دنیا نمی‌رسد و چغازنبیل یکی از مشهورترین آن‌ها در جهان است که این روز ها احداث کارخانه قند در حریم آن حاشیه ساز شده است!

احداث کارخانه قند در محوطه جهانی «چغازنبیل» حاشیه ساز شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: معبد چغازنبیل در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر باستانی شوش، و ۳۵ کیلومتری غرب شهر باستانی شوشتر واقع است که در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت و جامعه بین‌المللی برای آن ارزش فوق‌العاده و استثنایی قائل شد.

خبرهای اخیر  اما در فضای مجازی و اعتراض برخی دوستداران میراث فرهنگی خوزستان حاکی از خطری جدی در بیخ گوش این بنای جهانی  است؛ به گفته علاقه‌مندان میراث فرهنگی ساخت یک کارخانه قند آن‌هم در حریم درجه‌یک چغازنبیل می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری به آبروی میراث فرهنگی در ایران در برابر یونسکو وارد کند.

گفتنی است در صورت تعرض به حریم چغازنبیل، یونسکو این اثر را در معرض خطر اعلام می‌کند و ممکن است  به‌صورت دائمی یا موقت آن را از فهرست آثار ثبت جهانی خارج کند.

احداث کارخانه قند

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه در این رابطه اظهار کرد: در سال ۹۷ بخش‌هایی از حریم درجه‌یک چغازنبیل به مساحت ۳۰۰ هکتار که جزو اراضی ملی بود، به شخص حقیقی واگذار و از اسفند همان سال کارهای تسطیح و خاک‌برداری آغاز شد.

عاطفه رشنویی بیان کرد: متأسفانه  باوجود اعلام ممنوعیت ساخت‌وساز در حریم درجه‌یک بنای جهانی سند به نام یک شخص صادر شد و موافقت اصولی برای ایجاد یک کارخانه قند از چغندرقند، یعنی کشت چغندر و احداث کارخانه به نام شرکت قند پانی گستر صادر شد.

وی  افزود: متأسفانه زمانی که در مرحله طرح دعاوی حقوقی بودیم، دیوارکشی و خاک‌برداری ۳۰۰ هکتار انجام شد درصورتی‌که بر اساس ضوابط قانونی احداث هرگونه کارخانه و انجام خاک‌برداری و تسطیح در حریم درجه‌یک ممنوع است و دوباره اداره کل میراث، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان به مراجع قضایی شکایت کرد.

 اواخر سال ۹۷ ماشین‌آلات سنگین به محدوده حریم بنا وارد شدند تا کار خود را شروع کنند؛ میراث فرهنگی همان زمان فعالیت آن‌ها را متوقف کرد و تنها راه توقف کار آنان نیز شکایت به مراجع قضایی بود که تاکنون ۲ بار نسبت به این مجوز شکایت شده  است.

در سال ۹۷ بخش‌هایی از حریم درجه‌یک چغازنبیل به مساحت ۳۰۰ هکتار که جزو اراضی ملی بود، به شخص حقیقی واگذار و از اسفند همان سال کارهای تسطیح و خاک‌برداری آغاز شد

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه گفت: به‌طورکلی در سال ۹۷ بخش‌هایی از حریم را تسطیح کردند و اوایل سال ۹۸ اقدام به ساخت یک دیوار بتنی به دور زمین کردند البته از اردیبهشت ۹۸ تابه‌حال این پروژه تعطیل است.

اقدامی نشده است

رئیس اداره جهاد کشاورزی شوش بیان کرد: تاکنون اقدامی برای ساخت کارخانه قند در این محل انجام‌نشده و میراث فرهنگی جلوی کار آن‌ها را گرفته است.

 علیرضا ملک‌زاده افزود: شروع به کار این کارخانه قند تنها زمانی ممکن خواهد بود که مجوزهای مختلفی که از دستگاه‌های مختلف ازجمله اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل محیط‌زیست، اداره کل راه و ترابری و ... صادر می‌شود، دریافت شود.

وی بیان کرد: اگر تنها یکی از دستگاه‌های موردنظر  با احداث کارخانه موافقت نکند به‌طورقطع مجوز کارخانه ابطال و ساخت کارخانه منتفی اعلام خواهد شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شوش تأکید کرد: تا زمان دریافت تمامی مجوزها از دستگاه‌های مختلف نیز، مسئولان این کارخانه حق هیچ‌گونه فعالیتی در منطقه مذکور در ساخت کارخانه نخواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.