بی‌تردید فرهنگ «وقف» یکی از سنت‌های حسنه اسلامی است که درباره ثواب و فضیلت آن نیز به طور مکرر در منابع فقهی یاد شده است. حتی بنا به روایتی از امام صادق(ع) از آن به عنوان «صدقه جاریه» نام برده‌اند.

۲۳ روستای اطراف مشهد با طرح وقف جمعی مجهز به دستگاه آب شیرین کن می‌شوند

سرور هادیان/

بی‌تردید فرهنگ «وقف» یکی از سنت‌های حسنه اسلامی است که درباره ثواب و فضیلت آن نیز به طور مکرر در منابع فقهی یاد شده است. حتی بنا به روایتی از امام صادق(ع) از آن به عنوان «صدقه جاریه» نام برده‌اند. وقف یکی از عمده‌ترین زیرساخت‌های اقتصادی جهان اسلام و از ارزش‌های مطرح شده در جهان‌بینی دینی نیز به شمار می‌آید. علاوه بر این، یکی از راه‌های ادامه نیکوکاری و کمک به همنوعان «وقف» است که واقف با وقف اموال و املاک خود برای امور خیریه و عام‌المنفعه، درآمد آن موقوفات را به امور خیریه اختصاص می‌دهد. از آنجا که وقف دارای شرایط و مقررات قانونی و شرعی خاصی است، لذا مدتی است برای آنکه همگان با هر بضاعت مالی امکان شرکت در وقف را داشته باشند، وقف مشارکتی مطرح شده تا برای موضوعی مشترک و با مشارکت چند واقف امکان‌پذیر شود.

به عبارتی دیگر واقفان، با هر تعداد و با هر مقدار سرمایه می‌توانند در وقف مذکور مشارکت کنند. یکی از ویژگی‌های مهم وقف مشارکتی، گسترش فرهنگ وقف به تمامی سطوح درآمدی جامعه است؛ در واقع افراد با هر سطح درآمدی می‌توانند در کار نیک مشارکت داشته باشند و صرفاً منابع مالی زیاد، ملاکی برای کمک‌رسانی نیست.

این روزها وقف مشارکتی در آب آشامیدنی مناسب برای روستاها اولویت این وقف قرار گرفته است. آب آشامیدنی، آب گوارایی است که عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی آن در حد استانداردهای تأیید شده باشد و مصرف آنچه در کوتاه‌مدت و چه در درازمدت عارضه سوئی را در بدن انسان ایجاد نکند. خوشبختانه با وقف مشارکتی «پویش وقف فناوران آب» ۲۳ روستای اطراف مشهد مجهز به دستگاه آب شیرین کن می‌شوند.

**حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان

دبیر کارگروه اجرایی انجمن یاوران وقف علم و فناوری با اشاره به این نکته که این انجمن بازوی کمکی اداره کل اوقاف در این بخش از وقف است، می‌گوید: در سال ۹۵ بحث وقف جمعی علم و فناوری برای نخستین بار در مشهد رونمایی و مطرح شد، پول‌هایی که توسط خیران جمع می‌شود، تبدیل به یک عین می‌شود که این عین از شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان حمایت کند.

مرتضی لنگری می‌افزاید: در این مسیر نخستین وقف جمعی علم و فناوری از یک شرکت دانش‌بنیان صورت گرفت که روی بیماران cp کار می‌کردند که در این راستا بیماران معلولی که از ناحیه کمر و حوزه نخاعیشان آسیب دیده بودند و نیاز به کمک داشتند، این دستگاه توانایی راه رفتن را به آن‌ها برمی‌گرداند.

وی خاطرنشان می‌سازد: در این پروژه از شرکت دانش‌بنیان حمایت شد تا از محصولش یک نمونه اولیه بسازد، سپس تجاری‌سازی و وارد بازار شود که مردم از آن استفاده کنند اما در پروژه دوم که بحث آب شیرین کن یا پویش وقف فناوران آب است کمی متفاوت‌تر با پروژه قبلی است.

**پویش وقف فناوران آب

لنگری تصریح می‌کند: در پروژه آب شیرین کن، شرکت دانش‌بنیانی در مشهد وجود دارد و به این توانمندی رسیده است. در واقع این دستگاه تجاری‌سازی شده و در حال عرضه به بازار است.

دبیر کارگروه اجرایی انجمن یاوران وقف علم و فناوری عنوان می‌کند: از طرفی دریافتیم در مشهد به عنوان دومین کلانشهر ایران تعداد زیادی از روستاهایمان مشکل آب شرب دارند و تاکنون آب مصرفیشان از طریق چاه و یا تانکر تأمین می‌شده است و این در حالی است که این آب مصرفی دارای املاح و غیر قابل شرب و شور است.

لنگری تصریح می‌کند: خوشبختانه این توانمندی در شرکت دانش‌بنیان مشهد وجود دارد و از طرفی چون بحث آب بسیار جدی است و در اولویت و جزو نیازهای ضروری قرار دارد، از این رو این وقف را در اولویت قرار دادیم تا وقف جمعی علم و فناوری به سمت نیاز واقعی و ضروری جامعه سوق داده شود بنابراین از فناوری و توانمندی دانش‌بنیان استفاده شد.

وی توضیح می‌دهد: به اعتقاد من این کار دو سر برد است، زیرا هم شرکت دانش‌بنیان از نظر حوزه توسعه بازار حمایت می‌شود که هم محصولاتشان به فروش می‌رسد و هم‌ مشکل آب شرب روستاهای اطراف مشهد مرتفع می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: این پویش آغاز شده و به صورت برخط‌ در سایت وقف امداد در حال جمع‌آوری کمک‌های خیران است، زیرا در وقف جمعی مشارکتی، خیران در هر جای دنیا که باشند می‌توانند به این سایت مراجعه و از این پروژه حمایت کنند. لنگری آغاز این پروژه را نیمه سال ۹۸ اعلام می‌کند و می‌افزاید: جمع‌آوری مبالغ توسط خیران در آخر سال گذشته شروع شد و همچنان ادامه دارد.

**۲۳روستا در اولویت هستند

وی با اشاره به بالا بودن تعداد روستاهای فاقد آب شرب مناسب، تأکید می‌کند: تاکنون توسط شرکت آبفای مشهد ۲۳ روستای اولویت‌دار که مشکل حاد آب دارند به ما معرفی شده است و برای حل این مشکل همه تلاشمان را انجام خواهیم داد.

دبیر کارگروه اجرایی انجمن یاوران وقف علم و فناوری زمان یکماهه را برای حل مشکل آب اولین روستا بیان می‌دارد و می‌گوید: در این پروژه، اولین روستا شرشر (شرشرآباد) مشهد در نظر گرفته شده است که از یکشنبه همین هفته این پروژه در آنجا رقم خواهد خورد.

وی قیمت دستگاه را وابسته به ظرفیت آن اعلام می‌کند و بیان می‌دارد: نوع ظرفیت این دستگاه براساس ظرفیت مورد نیاز آن روستاست که بر اساس تعداد جمعیت خانوار آن روستا انتخاب خواهد شد. لنگری تصریح می‌کند: حدود قیمت دستگاه آب شیرین کن برای این روستا ۸۰ الی۱۰۰ میلیون تومان است و به طور قطع در روستاهایی با تعداد خانوار بالاتر نیاز به ظرفیت بیشتری از دستگاه آب شیرین کن وجود دارد که بالتبع هزینه آن افزایش خواهد یافت.

وی تعداد واقفان این پروژه را تاکنون حدود ۴۰ نفر اعلام می‌دارد و می‌افزاید: این افراد از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی مانند سایت، شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها مطلع شده‌اند.

**مشارکت با ۱۰ هزار تومان

وی عنوان می‌کند: حداقل مبلغ مشارکت در این وقف جمعی ۱۰ هزار تومان اعلام شده است و هر کسی می‌تواند بر حسب بضاعتش مبلغ مورد نظرش را واریز کند.

وی در ادامه تصریح می‌کند: مدت زمان انجام این پروژه بستگی به حمایت و ورود خیران دارد و امیدواریم کمتر از دو سال در این ۲۳ روستا که دارای شرایط حاد در بحث آب است، پروژه اجرایی شود و به زودی مشکل آب آشامیدنیشان حل شود.

دبیر کارگروه اجرایی انجمن یاوران وقف علم و فناوری اظهار می‌دارد: این پروژه جدیدی در وقف است و از طرفی این انجمن در وقف جمعی اگرچه نوپاست اما امیدوارم خیران مشارکت داشته باشند تا هر چه سریع‌تر نصب آب شیرین کن را برای روستاها فراهم سازیم.

وی یادآور می‌شود: طی برنامه‌ریزی انجام شده این پویش از یکشنبه ۱۸آبان ماه طی بازدیدی از روستای شرشرآباد آغاز و آماده‌سازی نقشه‌های اجرایی و فنی آن انجام خواهد شد. وی در پایان یادآور می‌شود: این دستگاه در روستا در یک محل خاص نصب می‌شود و مردم روستا می‌توانند از آب آشامیدنی مناسب استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.