مدیرکل سازمان محیط زیست خراسان رضوی گفت: اگر به شرایط حاد و بحرانی از آلودگی هوا برسیم برخی محدودیت ها و ممنوعیت ها را در شهر مشهد اجرا خواهیم کرد.

اجرای برخی محدودیت ها در صورت تداوم آلودگی هوای مشهد/رفع آلودگی هوا نیاز به همکاری همه دستگاه ها دارد

تورج همتی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: آلودگی هوا ارتباط مستقیمی به جریانات هوا دارد .

وی تصریح کرد: هوا وقتی جریان ناپایداری داشته باشد به تدریج راه فرار آلودگی ها از مسیر جو فراهم شده و جابه جا می شوند ، در چند روز اخیر طبق گزارش سازمان هواشناسی و استمرار پایداری هوا ، انباشته شدن آلودگی ها باعث ایجاد هوای آلوده در برخی مناطق شهر مشهد شد.  

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه کلانشهر مشهد در نیمه دوم هرسال با مساله آلودگی هوا مواجه می شود، ادامه داد:  مشهد جزو شهرهایی است که به لحاظ ارتفاعات بینالود و هزار مسجد  زمینه فراهم شدن هوای آلوده را دارد و به جز مواردی که هوا ناپایدار شده و تغییرات جوی رخ می دهد در غالب روزها شرایط سکون هوا رخ می دهد که باعث انباشت آلودگی ها می شود، از طرفی تردد وسایل نقلیه غیر استاندارد و فعالیت منابع آلاینده ثابت نظیر صنایع و  نیروگاه ها شرایط را برای ایجاد آلودگی هوا مضاعف می کنند .

وی با بیان اینکه رصد هوشمند معاینه فنی خودروها  از ۲۵مرداد ماه سال جاری در شهر مشهد اجرا شده و به صورت مکانیزه به خودروهایی که دارای معاینه فنی نیستند ابلاغ لازم صورت می گیرد، اظهار کرد: تعداد روزهای پاک مشهد از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶روز افزایش داشته است به طوری که در سال گذشته این آمار ۲۸روز و امسال ۳۴روز بوده است. اما در موضوع هوای سالم این آمار ۴روز کاهش داشته است و از ۱۸۰روز سال قبل به ۱۷۶روز در سال جاری رسیده است. از طرفی سال گذشته در ابتدای فصل پاییزو آغاز سال تحصیلی شاخص کیفیت هوای مشهد در ۲ روز  به  ۱۵۰ای .کیو.ای   که نشانگر  هوای ناسالم برای همه اقشار جامعه است رسید  که منجر به تعطیلی مدارس شد اما امسال تاکنون این موضوع رخ نداده است.

همتی در پاسخ به این موضوع که  آلودگی هوا ،    ریه و تنفس افراد را تحت تاثیر قرار داده و می تواند به شیوع کرونا در سطح جامعه کمک کند،  تصریح کرد: اگر به شرایط حاد و بحرانی  از آلودگی هوا برسیم برخی محدودیت ها و ممنوعیت ها را در شهر مشهد اجرا خواهیم کرد و  فعالیت برخی صنایع که منشا آلودگی هوا هستند را به صورت موقت تعطیل و همچنین به برخی از نیروگاه ها اعلام خواهیم کرد که به جای گازوئیل از گاز استفاده کنند ، همچنین مسائلی در حوزه حمل و نقل و نیروگاه های اطراف شهرو  کارخانه هایی نظیر کارخانه سیمان در اطراف مشهد به افزایش آلودگی کمک می کنند .

وی در پاسخ به  مساله تکراری آلودگی هوای مشهد در فصل پاییز و نبود برنامه عملی برای پایان دادن به این موضوع افزود: آلودگی هوای مشهد نه تنها امسال بلکه سال های طولانی ممکن است تکرار شود زیرا موضوع آلودگی هوا مساله ای نیست که توسط یک سازمان خاص برطرف شود بلکه نیاز به برنامه راهبردی ، عملیاتی و پای کار بودن همه دستگاه ها دارد . از طرفی اگرچه برنامه کوتاه مدت ۳ساله برای کاهش ۵۰درصدی آلودگی هوای مشهد تدوین و وظایف و تکالیف قانونی همه سازمان ها در آن مشخص شده است اما به دلیل تامین نشدن هزینه ای که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده بود بلاتکلیف رها شده است.

همتی موضوع آلودگی هوای مشهد را مشابه کلانشهرهایی نظیر لندن و  نیویورک اعلام کرد و افزود:  اسقاط خودروهای فرسوده، نظارت بر کار موتورخانه‌های گرمایشی و تامین گاز برای سوخت نیروگاه‌ها، از جمله مواردی است که ضعیف عمل شده است. همچنین تعطیلی روز های  پنج شنبه در مشهد  یکی از مواردی است که در راستای اجرای قانون هوای پاک و علی رغم بیان  مستندات و دلایل علمی زیاد برای اجرای آن ولی تاکنون نتیجه ای در برنداشته است.

وی با بیان اینکه برای تجهیز و نوسازی برخی امکانات با محدودیت هایی مواجه هستیم، ادامه داد:  شورای هماهنگی حمل  و نقل و ترافیک  استان مرجع تصمیم گیری در این باره  است که ریاست آن برعهده معاون عمرانی استانداری است  و فرماندار نیز رئیس این کارگروه در شهرستان مشهد  است،  در راستای اجرای این موضوع  سال گذشته نامه ای در این باره به فرمانداری مشهد ارسال کرده ایم و فرمانداری باید این موضوع را در کارگروه مطرح  و مصوبه آن رابرای استانداری ارسال می کرد که تاکنون این اتفاق رخ نداده است که یکی از دلایل آن این است که احتمالا و بنا به دلایلی که خودشان دارند عقیده ای به اجرای این موضوع ندارند که باید این مساله را از خودشان پیگیری کنید که چرا با این موضوع مخالف هستند.    

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.