قم- درحالی‌که بنا بر ادعای مسئولان بسیاری از استان‌ها ازجمله قم و خراسان رضوی از ظرفیت قابل‌توجهی برای تولید دام و گوشت قرمز برخوردار هستند لذا گرانی گوشت و با این قیمت‌های لجام‌گسیخته عجیب به نظر می‌رسد.

دام‌های ایرانی در دام قاچاق؛ قیمت گوشت اوج گرفت

قدس آنلاین-گروه استان ها:گرچه هر زمان صحبت از گرانی می‌شود پای تحریم‌ها به میان می‌آید اما وقتی سری به مجتمع «دام شهر» قم می‌زنیم صحبت‌های تولیدکنندگان همگی حکایت از مشکلات داخلی داشته و تحریم‌ها را بی‌اثر می‌دانند!

گفتنی است؛ در مجتمع دام شهر قم ۴۴۵ واحد بهره‌برداری گوسفند با ظرفیت اسمی ۸۱ هزار گوسفند و تولید دو هزار تن گوشت قرمز در سال فعالیت دارد.

هم‌چنین در این مجتمع ۴۰۰ واحد بهره‌برداری گوشت گوساله که ۳۴۰ واحد آن فعال و با ظرفیت اسمی ۲۷ هزار دام و تولید ۴ هزار و ۳۵۰ تن گوشت قرمز فعالیت می‌کنند و با وجود این قابلیت ها اما مردم قم باید یک کیلو گوشت گوسفندی را به قیمت ۱۵۰ هزار تومان خریداری کنند و لذا همین موضوع سوژه گزارش ما و سؤال بسیاری از شهروندان قمی است.

ناگفته‌های تولیدکنندگان

در همین راستا اسد سلیمانی یکی از صاحبان جایگاه‌های پرورش دام به ما می‌گوید: افزایش قیمت‌های بی‌رویه دارو و نهاده‌های تولید، بسیاری از تولیدکنندگان با سرمایه اندک را مجبور کرده تا دام خود را برای کشتار به دلالان بفروشند .

وی بابیان اینکه بیش از نیمی دامداران مجبور به کشتار گاوهای ماده شده‌اند و ۳۰ درصد گاوداری‌ها تعطیل و در عمل ورشکست شدند می‌افزاید: به دلیل بی‌ارزش شدن پول ایرانی و افزایش قیمت دلار لذا بسیاری از دلالان با خرید دام‌های این استان و قاچاق آن به سمت مرزهای کشور در آن‌سوی مرز این دام‌ها را باقیمت بیشتری به فروش می‌رسانند.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه بیشترین سود را دلالان دراین‌بین می‌برند زیرا بهترین گوساله جوان را از ما فقط به قیمت کیلویی ۳۰ هزار تومان می‌خرند.

سلیمانی با اشاره به اینکه دوسوم هزینه‌های پرورش دام  مربوط به تغذیه و خوراک دام  است و ازآنجاکه یونجه از کیلویی دو هزار تومان در حال حاضر به کیلویی چهار هزار تومان و  کنسانتره از کیلویی ۲۶۰۰ تومان به شش هزار تومان افزایش‌یافته می‌افزاید: اگر گاو نری که پرورش می‌دهیم در بهترین حالت روزانه یک کیلو و نیم کیلوگرم افزایش وزن داشته باشد باید فقط ۸ کیلوگرم کنسانتره و کاه و علوفه بخورد لذا با این هزینه‌ها دامدار ضرر می‌دهد و گوشت تولیدی و پرواربندی دان به‌هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی ادامه می‌دهد:  دولت در بهترین حالت فقط ۳۰ درصد نیاز دامداران را تأمین می‌کند و باقی این نیاز را باید از بازار آزاد تهیه کنیم و لذا ادامه کار با این قیمت‌ها غیرممکن است.

این تولیدکننده بابیان اینکه گوشت گوساله را دلالان از تولیدکننده فقط کیلویی ۳۰ هزار تومان می‌خرند بیان می‌کند: این در حالی است که آن‌ها با رساندن دام به مرزها آن را به دلار می‌فروشند.

قاچاق دام

موضوع قاچاق دام البته داستان پنهانی نیست زیرا معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز این موضوع را تائید کرده و اذعان می‌کند:  در زمینه تأمین گوشت قرمز هیچ مشکلی در بازار نداریم اما اخیراً با توجه به کمبود نهاده دامی که تأمین آن بر عهده جهاد کشاورزی است با مشکل روبرو هستیم.

امیرحسین پرهام بیان می‌کند: این نهاده قسمتی از آن با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی عرصه می‌شد ولی اکنون این نهاده با افزایش قیمت بالایی روبرو است.

به گفته وی قاچاق دام هم از مهم‌ترین مشکلات است زیرا افراد سودجو دام زنده را در استان‌های مرزی با توجه به افزایش دلار به فروش می‌رسانند.

قیمت جوی ایرانی افزایش‌یافته و جوی خارجی هم باقیمت هنگفتی به دست دامدار می‌رسد، لذا به همین دلایل قیمت گوشت قرمز افزایش‌یافته است

وی در خصوص حل این مشکل اذعان می‌کند: البته قرار است با همکاری دامپزشکی در صدور مجوز برای انتقال و فروش دام به دیگر استان‌ها ازجمله استان‌های مرزی تجدیدنظر و یا تا حدی جلوگیری شود زیرا ما توان تولید ۳۷ هزار تن گوشت مصرفی استان و ۶۰ درصد مازاد موردنیاز راداریم.

آشفتگی در بازار دام

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قم نیز در خصوص آشفتگی ناشی از هرج‌ومرج قیمت‌ها و هم‌چنین گلایه‌های دامداران توضیح می‌دهد: دامداران دام شهر به‌تنهایی ۳۰ درصد گوشت قرمز استان قم را تأمین می‌کنند اما طی ماه‌های مرداد، شهریور و مهرماه با کمبود شدید نهاده‌های دامی روبرو شدند.

علی‌اصغر همت می‌افزاید: طبق دستورالعمل وزارتخانه باید نهاده‌های دامی گاوهای شیری به‌طور خام ارائه شود و  دامداران باید آن را به کنسانتره تبدیل کنند اما واحدهای پرواربندی نهاده را به‌صورت کنسانتره از خود کارخانه‌ها تهیه کنند.

همت می‌افزاید: اما سهمیه نهاده دامی طی ماه‌های پنجم و ششم و هفتم سال با کاهش روبرو شد و اکنون هم که مشکلات ارزی داریم.

وی عنوان می‌کند: این در حالی است که قیمت جوی ایرانی افزایش‌یافته و جوی خارجی هم باقیمت هنگفتی به دست دامدار می‌رسد، لذا به همین دلایل قیمت گوشت قرمز افزایش‌یافته است.

وی با اشاره به مجتمع دام شهر بیان می‌کند: این مجتمع با توان تولید ۳۵ هزار تن گوشت قرمز می‌تواند بخش اعظمی از ظرفیت مصرف گوشت استان را کاملاً تأمین کند و حتی توانایی تأمین گوشت مصرفی دیگر استان‌ها را هم دارد اما متأسفانه برخی مشکلات ازجمله کمبود و گرانی نهاده و جولان دلالان و قاچاق دام به سایر استان‌ها و مرزهای کشور موجب آشفتگی در بازار تأمین گوشت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.