گرگان- افزون بر یک هفته است که نیروهای امدادی در حال مبارزه با آتش افتاده به جان تو سکستان هستند اما هنوز تلاش شبانه‌روزی این امدادگران به ثمر ننشسته و دود ناشی از بی‌احتیاطی شکارچیان هم چنان به چشم محیط‌زیست و نیروهای امدادی می‌رود.

مگر باران مرهم داغ دل جنگل‌های توسکستان شود؛ ارتش به میدان آمد

قدس آنلاین-گروه استان ها: گرمی هوا و حالا  وزش باد در منطقه که با برگ‌های خشک پاییزی در این جنگل‌های زیبا همدست شده بر وسعت آتش‌سوزی و تخریب تو سکستان افزوده است .

سال ۸۹ نیز جنگل‌های هیرکانی گلستان ۵۰ روز در آتش سوختند تا بالاخره آسمان به کمک آن‌ها آمد و داغ دل جنگل هیرکانی سرد شد.

حاضران در منطقه یکی از دلایل گسترش آتش‌سوزی در توسکستان را اعزام جزیره‌ای نیرو، عدم توزیع مناسب نیروها، کمک نگرفتن از مردم محلی و مدیریت دور از منطقه آتش‌گرفته اعلام می‌کنند و لذا ظاهراً باید دست به دعا برداشت که آسمان این بار زودتر بر جنگل‌های گلستان ببارد.

متأسفانه خبرهای رسیده حاکی از آن است که هم‌زمان با آتش‌سوزی تو سکستان گلستان افزون بر چهار هکتار از پوشش گیاهی میانکاله  در استان مازندران نیز تاکنون به خاکستر تبدیل‌شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در همین رابطه اظهار کرده است: «سال‌هاست که می‌گوییم فقط یک لودر به ما بدهند تا در میانکاله بتوانیم آتش‌سوزی را مهار کنیم. ما هلیکوپتر و هواپیما نمی‌خواهیم، ما فقط یک لودر می‌خواهیم. ما حتی پول سوخت و جیره غذایی نداریم!»

ارتش به میدان آمد

عدم موفقیت نیروهای امدادی برای اطفای حریق در جنگل توسکستان موجب شده تا ارتش برای کمک به سایر نیروهای امدادی پا به میدان بگذارد اما بسیاری از حاضران در منطقه می‌گویند نیروهای داوطلب به‌جز یک آبپاش کوله‌ای و 20 لیتر آب امکانات دیگری برای اطفای حریق ندارند.

بسیاری از داوطلبان اظهار می‌کنند با یک بیل در دست یک داوطلب نمی‌توان به همین راحتی به این قائله سروسامان داد زیرا بیشتر مناطق دچار حریق در ارتفاعات و مناطق مرتفع و کوهستانی است و حتی راه برای حضور نیروهای پیاده وجود ندارد و بسیاری از مناطق تنها راه اطفای حریق از طریق اسمان و با استفاده از بالگرداست.

جنگ نابرابر

گرچه در طی روزهای گذشته دو فروند بالگرد در منطقه برای انجام عملیات اطفای حریق به‌کارگیر شده است اما هادی حق‌شناس استاندار گلستان از اضافه شدن یک بالگرد دیگر به عملیات اطفای حریق خبر می‌دهد.

کمبود امکانات و تصاویر پخش‌شده از توسکستان البته انتقاد به کمبود امکانات در این مناطق را در فضای مجازی افزایش داده و حتی صدای استاندار را هم درآورده تا آنجا که وی خواستار تقویت امکانات شده است.

گفتنی است در طی روزهای گذشته تصاویر پخش‌شده از اسب‌ها در مجاورت آتش‌سوزی هم  به صدر بازدیدهای مجازی رسیده است و واکنش فعالان محیط‌زیست را بیش از گذشته به خود معطوف کرده است.

استاندار می‌گوید: «از روز اول وقوع آتش، بالگرد آب‌پاش و هلال‌احمر برای اعزام نیرو به منطقه سخت گذر تو سکستان مورداستفاده قرار گرفت و تاکنون مأموریت‌های متعددی برای کمک به خاموش کردن آتش انجام‌شده است.»

حق‌شناس البته چشمی هم بر آسمان دارد و می‌گوید: « بارش باران در ارتفاعات توسکستان عملیات را برای مهار آتش تسهیل می‌کند.» خبری که حالا با بارش نم نم باران روزنه ای از امید در دل تمامی دوستداران محیط زیست ایجاد کرده و امیدوارند با شدت گرفتن بارش ها داغ جنگل‌های توسکستان سرد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.