کاهش نرخ دلار و رسیدن قیمت آن به کانال ۲۲۰ هزار ریال باعث هجوم دلالان ارز به بازار غیررسمی آن در مشهد برای فروش دلار شده است در حالی که خریداری برای آن نیست.

هجوم دلالان ارز برای فروش دلار در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، کارشناس اقتصادی دبیرخانه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: این رفتار هیجانی بازتاب تحولات سیاسی اخیر در جهان بوده که باعث کاهش نرخ دلار شده است.

سعید سبزه محمدی افزود: هم اینک در بازار غیررسمی ارز واقع در خیابان امام خمینی (ره) مشهد همه فروشنده دلار هستند و حتی راضی به فروش آن به قیمت ۱۹۰ هزار ریال نیز شده‌اند اما خریداری نیست.

وی ادامه داد: خریداران دلار انتظار دارند قیمت آن از ۲۲۰ هزار ریال نیز کمتر شود لذا تا زمانی که نرخ دلار تثبیت نشود، خریداری نیز برای آن در بازار غیررسمی نخواهد بود.

این کارشناس گفت: در این شرایط صرافی‌ها موظف به خرید و فروش دلار به نرخ روز هستند و هر چه خرید و فروش آن بیشتر شود، کسب و کار صرافی نیز رونق می‌گیرد.

وی در باره علت افزایش گرایش به خرید و فروش در بازار غیررسمی ارز نسبت به انجام معاملات در صرافی‌ها افزود: نرخ خرید دلار در این بازار از نرخ خرید آن در صرافی بالاتر و نرخ فروش دلار در این بازار نسبت به نرخ فروش در صرافی پایین‌تر است.

سبزه محمدی ادامه داد: علاوه بر آن صرافی‌ها بابت خرید و فروش حق الزحمه قانونی دریافت می‌کنند که این حق الزحمه در بازار غیررسمی ارز وجود ندارد لذا جذابیتهای این بازار بیشتر از صرافی‌ها است.

وی گفت: هرچه کنترل بر بازار غیررسمی ارز افزایش یابد، خرید و فروش و عرضه در شبکه‌های مجاز بویژه صرافی‌ها رونق می‌گیرد و باعث گردش مالی منطقی در داخل شبکه می‌شود.

این کارشناس افزود: دلالان در بازار غیررسمی ارز راه دور زدن قانون را یاد گرفته‌اند و می‌دانند چه رفتاری داشته باشند تا مانع از دستگیری خود توسط ماموران شوند، لذا باید قانون مبارزه با این نوع خرید و فروش اصلاح یا بازتعریف شود تا بتوان این بازار را برای همیشه در مشهد جمع آوری کرد.

وی ادامه داد: کاهش نرخ دلار از ۲۷ مهرماه آغاز شد و تا ۲۹ مهرماه ادامه داشت، بعد از دو تا سه مرتبه نوسان در قیمت و افزایش یا کاهش اندک آن، این نرخ کاهش یافت و به ۲۲۶ هزار ریال رسید.

سبزه محمدی با بیان اینکه طی یک ماه اخیر نرخ بیشتر ارزها ثابت بوده است، گفت: تنها نرخ درهم امارات متحده عربی که در ایران ارتباط مستقیم با نرخ دلار دارد، متناسب با نرخ دلار روند کاهشی داشته است.

وی افزود: هرچند تحولات سیاسی اخیر نرخ دلار را کاهش داده اما این روند نرخ آن را به ۱۳۰ هزار ریال نخواهد رساند، با این حال نرخ دلار، روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد و تا مدتی افزایش نخواهد یافت.

کارشناس اقتصادی دبیرخانه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی پیش‌بینی مدت زمان روند کاهشی نرخ دلار را خیلی دشوار دانست و ادامه داد: در شرایط کنونی مهمترین مولفه‌ای که روی نرخ دلار اثر می‌گذارد، در وهله نخست انتظارات مردم برای کاهش نرخ دلار است و در مرحله بعد، سیاستهای بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تامین ارز مورد نیاز بازار، ارز مورد نیاز واردکنندگان و نرخ سود بانکی می‌باشد.

وی گفت: در صورتی که نرخ بهره بانکی تغییر نکند، عرضه ارز توسط بانک مرکزی ادامه یابد، دلار روند کاهشی قیمت خود را حفظ خواهد کرد اما پیش‌بینی اینکه کاهش نرخ دلار چقدر ادامه خواهد داشت، منطقی و دقیق نیست.

سبزه محمدی افزود: کاهش نرخ دلار به نفع بازار سرمایه بویژه بورس است، سرمایه‌هایی که پیشتر از بورس به سوی معامله دلار و خودرو گرایش یافتند، با واقعی شدن نرخ دلار و قیمت خودرو و عدم افزایش نرخ بهره بانکی به سوی بورس هدایت خواهند شد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.