شاید بارها این سخن را که محصولات داخلی بی‌کیفیت هستند را شنیده باشد؛ اما آیا به واقع این‌گونه است؟

آیا محصولات غذایی در خراسان رضوی بی‌کیفیت هستند؟

به گزارش قدس آنلاین، طبق آمار منتشر شده، خراسان رضوی دارای ۳۸ شهرک و ناحیه صنعتی است که ۷۶۳ واحد صنایع غذایی در این شهرک‌ها جای داده شده و به طور کلی این استان هشت درصد صنایع غذایی کشور را تولید می‌کند.

همچنین این استان بالغ بر ۷.۷ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند که عمدتا در صنایع غذایی استان به کار می‌روند و بالغ بر ۴۰ درصد صادرات خراسان رضوی را محصولات کشاورزی و مواد غذایی به خود اختصاص داده‌اند

به گفته مسؤولان، شرکت‌های خراسانی هم در کشورهای همسایه و هم فراتر از مرزهای سرزمینی در حال پیدا کردن بازار فروشی برای محصولات خود هستند هرچند که این امر می‌طلبد بر میزان کیفیت محصول خود بیافزایند.

به مناسبت روز کیفیت به میان مردم رفتیم تا نظرشان را در خصوص میزان کفیفیت صنایع غذایی استان جویا شویم.

نمی‌توان گفت تمام محصولاتی که یک شرکت تولید می‌کند باکیفیت است

قوطی‌های رب را برمی‌داشت و آن‌ها را ورانداز می‌کرد انگار دو دل بود که کدام را بردارد. به قسمت سس‌ها که رسید دختر کوچکش گفت مامان موشکی‌شو بردار؛ فرصت را غنیمت شمرده و به سمتش رفتم تا ببینم چه میزان از سطح کیفیت صنایع غذایی استان رضایت دارد.

در جواب نام دو برند رب که در استان خودمان تولید می‌شود را بُرد و گفت معمولا از این دو برند خرید می‌کنم و از کیفیت آن رضایت دارم.

در خصوص دیگر محصولاتی غذایی از جمله دوغ و شیر و ترشی می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: چند سالی است که خودمان ترشی و شوری را تهیه می‌کنیم و و کلا شیر و دوغ را محلی می‌خریم حتی بیشتر اوقات رب را هم خودمان می‌پزیم، مگر فرصت نباشد.

به سمت یکی دیگر از مشتریان فروشگاه می‌روم و خودم را معرفی و نظرش را در خصوص محصولات غذایی که در استان تولید می‌شود از جمله ترشی، لبنیات، نوشیدنی، شیرینی‌جات، سس‌ها و رب و آبلیمو می‌پرسم که رضایت نسبی دارد و می‌گوید: نمی‌توان گفت تمام محصولات غذایی که در استان تولید می‌شوند با کیفیت هستند؛ اما نمی‌توان ادعا کرد که هیچ کدام هم کیفیت ندارند.

وی ادامه می‌دهد: به طور مثال دوغ را از یک برند تهیه می‌کنم و شیر را از برندی دیگر ویا گاهی دلستر یک برند با کیفیت است؛ اما دوغ با کیفیتی ندارد، بنابراین نمی‌توان صددرصد گفت این برند تمام محصولاتش باکیفیت یا صددرصد بی‌کیفیت است.

این شهروند مشهدی در خصوص شیرینی‌جاتی که در استان تولید می‌شود هم بیان می‌کند: متاسفانه هر روز بسته‌های کیک و کلوچه و شکلات کوچک‌تر و در مقابل قیمت‌ها افزایش می‌یابد و نکته‌ای که وجود دارد اینکه عکس روی بسته و محتوایی که تولیدکنندگان ارائه می‌کنند اصلا همخوانی ندارد.

وی با بیان این نکته که از از وضعیت شیرینی‌جان رضایت ندارم، بیان کرد: ترجیح می‌دهم کیک و شیرینی را خودم در منزل بپزم.

نظر چند تن دیگر در خصوص کیفیت محصولاتی که استفاده می‌کنند را می‌پرسم و اینکه آیا از کیفیت آنان رضایت دارند یا خیر. برخی تاکید دارند که از محصولات پاستوریزه استفاده نمی‌کنند، چراکه نه از نظر اقتصادی به‌صرفه است و نه طعم مطلوبی دارد.

اما برخی می‌گویند: ترجیح می‌دهم کمی بیشتر هزینه کنم؛ اما از سلامت محصولی که تهیه می‌کنم مطمن باشم.

برخی دیگر؛ اما از هر برند یک محصول را نام می‌برند که به نظرشان کیفیت مصرف را دارد و معتقدند نمی‌توان گفت چنانچه یک محصول شرکت لبی با کیفیت است، دیگر محصولاتشان هم کیفیت و طعم و مزه و حتی رنگ خوشایند داشته باشد.

تعدادی نیز به استفاده از محصولات ارگانیک تاکید داشتند و می‌گفتند مشخص نیست در کارخانه‌ها دقیقا از چه مواد اولیه‌ای استفاده می‌کنند و جالب بود که اکثرا ترجیح می‌دهند رب و ترشیجات را خودشان تهیه کنند نه از فروشگاه؛ چراکه هم به‌صرفه‌تر به لحاظ اقتصادی است و هم کیفیت بهتری دارد.

صنایع غذایی استان بخش قابل توجهی از انتظارت را تامین نمی‌کنند

قدیر رجب زاده، رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در خصوص وضعیت کیفیت صنایع غذایی در خراسان رضوی، بیان کرد: در این رابطه ابتدا بایستی تعریف دقیقی از کیفیت ارائه کرد. بر اساس تعریف «کرازبی»   کیفیت مطابقت محصول با مشخصات و نیازمندی های مشتری است.

وی ادامه داد: با این تعریف کیفیت محصول را از دو زاویه می‌توان بررسی کرد مورد اول مطابقت با نیازهای مشتریان در زمینه طعم و ذائقه محصول و مورد دوم تطابق محصول با استانداردهای سلامت است.

رجب‌زاده تصریح کرد: در زمینه اول می‌توان ادعا کرد که انتظارات مشتریان با توجه به آنکه امروزه مصرف کنندگان در جامعه با تنوع محصولات و مواد غذایی(که بخش عمده آن وارداتی است) بالا رفته است و در این زمینه تا بخش قابل توجهی از تولیدات این شرکت‌ها نمی‌تواند انتظارات مشتریان را تأمین کند.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی اضافه کرد: نکته قابل توجه در زمینه سلامت مواد غذایی در کشور آن است که استانداردهای مختلفی برای مواد غذایی از سوی سازمان‌های نظارتی ذی‌ربط در کشور و تا حدود بسیاری در این زمینه سخت گیری‌های لازم نیز از سوی این سازمان‌ها وجود دارد، البته این موضوع نافی این مسئله نیست که حرکت به سمت به روزرسانی این استانداردها و سخت‌گیری بیشتر همچنان بایستی در دستور کار نهادهای ذی‌ربط قرار گیرد.

رتبه بندی خاصی در حوزه محصولات غذایی در کشور وجود ندارد

وی در ادامه با بیان این نکته که در رابطه با رتبه بندی استاندارد خاصی در کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اما می توان گفت خراسان رضوی به جهت تعداد واحدهای صنایع غذایی مستقر به عنوان قطب صنایع غذایی کشور مطرح است.

رجب‌زاده وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مختلف در بخش کشاورزی به عنوان تولید کننده‌های مواد اولیه عمده در صنایع غذایی، وجود جمعیت ساکن و زائر قابل توجه در طول سال، جایگاه استراتژیک و همجواری با دوکشور و وجود پایانه های مرزی مختلف و دیگر موارد را از جمله عواملی دانست که نقش این استان را در تولید محصولات غذایی برجسته کرده است.

وجود ۷۶۳ کارگاه صنعت غذا در خراسان رضوی

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ضمن بیان این نکته که به طور کلی خراسان رضوی یکی از استان‌های کشور است که تنوع شرکت‌های صنایع غذایی در آن بسیار زیاد است، گفت: در این رابطه می‌توان گفت پس از استان تهران، خراسان رضوی بر اساس آمارهای وزارت صمت با ۷۶۳ کارگاه صنعتی صنایع غذایی بیشترین تعداد کارگاه صنایع غذایی را در خود جای داده است.

وی از جمله تولیدات این کارگاه ها را شیر و لبنیات، انواع نوشیدنی، نان و نانوایی، فرآورده‌های گوشتی، قند و شکر و دیگر محصولات برشمرد.  

رجب‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بخش قابل توجهی از شرکت‌های صنایع غذایی فعال در خراسان رضوی تحت نظارت اداره کل استاندارد استان و دانشگاه علوم پزشکی فعالیت می‌کنند، بنابراین می‌توان گفت تا حدود قابل توجهی تولیدات این شرکت‌ها حداقل استانداردهای مورد نیاز را دارا است.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: از طرفی بسیاری از این واحدها با به کارگیری تجهیزات مدرن کیفیت مطلوب و شرایط مناسب برای صادرات را فراهم کرده‌اند.

عدم انطباق استانداردهای غذایی ایران با کشورهای مقصد صادرات

وی با بیان اینکه تولیدات صنایع غذایی استان در حال حاضر نسبتا کیفیت قابل قبولی دارد، بیان کرد: اما یکی از موانع اساسی در مسیر صادرات صنایع غذایی استان و کشور عدم انطباق استانداردهای محصولات غذایی ایران با استانداردهای کشورهای مقاصد صادرات این محصولات است.

رجب‌زاده تاکید کرد: یقیناً توسعه صادرات صنایع غذایی نیازمند ارتقای کیفیت تولیدات و حرکت به سمت تولید متناسب با استانداردهای بین المللی است.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: این امر از یک سو نیازمند تولید محصولات متناسب با استانداردهای داخلی و از سوی دیگر توجه، شناخت و معرفی استانداردهای کشورهای مقصد به فعالان و تولید کنندگان صنایع غذایی استان است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه مردم از کیفیت صنایع غذایی ناراضی هستند، چگونه می‌توان این کیفیت را بالا بُرد و نظر آنان را جلب کرد؟ ابراز کرد: کیفیت را از دو زاویه تطابق ویژگی‌های محصول با انتظارت مشتری در زمینه ذائقه، طعم، بسته بندی و شکل محصول و تطابق با استانداردهای سلامت می توان نگاه کرد.

رجب‌زاده خاطرنشان کرد: در زمینه تطابق ویژگی‌های محصول، می‌توان گفت که انتظارات مصرف کنندگان در جامعه از ویژگی‌ها و مشخصات محصولات تولید شده بالاتر است. بیش از هر چیز این فاصله وابسته به نگاه اقتصادی صرفا مشتری محور کارخانجات صنایع غذایی در کشور می باشد.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تاکید کرد: به طور کلی شرکت‌هایی که صرفا نگاه مشتری محور دارند همواره در تلاشند محصولی را تولید کنند که مشتری انتظار دارد، بنابراین همواره این شرکت‌ها از نیازهای مشتری عقب هستند.

وی اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و شرکت‌هایی که در این زمینه به توفیقات اساسی دست یافته‌اند هدف؛ تولید محصولی فراتر از نیازهای مشتری است یا به عبارت دیگر برای آینده، نیازهای جدید برای مشتری ایجاد کند.

ارتقای کیفیت محصولات در گرو اصلاح نگاه اقتصادی شرکت‌ها

رجب‌زاده افزود: در واقع این خود شرکت‌ها هستند که به مشتریان جهت می‌دهند. در پاسخ به این سوال معتقدم ارتقای کیفیت محصولات غذایی نیازمند اصلاح نگاه اقتصادی شرکت‌ها، رقابتی‌تر شدن بازار، توسعه واحدهای تحقیق و توسعه در این شرکت‌ها و به طور کلی افزایش سهم پژوهش و فناوری در این صنعت است.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی یادآور شد: مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در راستای مأموریت ذاتی خود همواره با سه رویکرد اصلی، کمک‌های قابل توجهی را به صنایع غذایی خراسان کرده است.

وی گفت: در رویکرد اول تمرکز اصلی بر توسعه روش‌ها برای ارتقای کیفیت محصولات با توجه به استانداردهای تعریف شده داخلی و بین‌المللی است. رویکرد دوم توسعه دانش در ارتقای بهره‌وری در فرایندهای تولید و بسته بندی مواد غذایی و جلوگیری از ضایعات و به طور کلی کاهش هزینه‌های تولید است.

رجب‌زاده تصریح کرد: رویکرد سوم که به صورت ویژه مورد توجه مؤسسه قرار دارد و پژوهش‌های متعددی نیز تاکنون در رابطه با آن انجام شده است، تمرکز بر توسعه محصولات جدید و نوآوری در تولید محصولاتی که نیازهای جدیدی را در مصرف کنندگان به وجود می‌آورد و می‌تواند مزیت‌های صادراتی و رقابتی جدیدی در صنایع غذایی استان و کشور ایجاد کند، است.

با توجه به اینکه خراسان رضوی یکی از قطب‌های مهم تولید صنایع غذایی در کشوراست و می‌تواند در حوزه صادرات به ویژه به کشورهای همسایه بیش از این فعال باشد، بایستی به بحث دانش فنی و مدیریت صحیح بنگاه‌های اقتصادی بیش از گذشته توجه کرد و با ارتقای استانداردهای این صنعت و ایجاد همخوانی با استانداردهای روز دنیا هم نظر مصرف کننده داخلی را نسبت به کیفیت محصولات داخلی تغییر دهد و هم در مقابل رقبای خارجی حرفی برای گفتن داشته باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.