۱۷ آبان سال ۱۹۵ هجری شمسی یادآور رویدادی تاریخی برای شهر ابرکوه به مناسبت ورود حضرت امام رضا علیه السلام به این شهر است، این روز براساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز ابرکوه نام گذاری شده است.

روز ابرکوه و یادبودی از میزبانی امام رضا علیه‌السلام

به گزارش قدس آنلاین، امام رضا علیه السلام در مسیر حرکت خود از مدینه منوره به مرو (مشهد مقدس) که از آن با عنوان طریق الرضا علیه السلام یاد می شود در سال ۱۹۵ هجری شمسی برابر با هشتم ربیع الاخر سال ۲۰۱ هجری قمری، از ابرکوه نیز عبور و چند روزی در این شهر بیتوته گزیدند که مسجد بیرون این شهر منزلگاه امام رئوف در سفر تاریخی به خراسان بوده است.

مسجد بیرون منزلگاه امام رضا (ع) در ابرکوه که با شماره ۲۱۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، مورد احترام مردم منطقه، دیگر شهرها و حتی گردشگرانی است که به ابرکوه سفر می کنند، این مسجد از آثار تاریخی استان یزد است که در نزدیکی مرکز شهر ابرکوه و در مسیر جاده یزد به شیراز قرار دارد.

این مسجد تاریخی شامل ۲ ایوان با حیاط مرکزی است، کتیبه کاشی معرق آن در سه رشته خط به عرض تقریبی ۶۵ سانتیمتر به رنگ های سفید و آبی بر سردر ورودی مسجد نصب شده که از آن اطلاعات تاریخی به دست می آید و خط نسخ آن از انواع خطوط کتیبه های دوران تیموری در قرن ۹ هجری برابر ۱۵ میلادی است.

رییس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه گفت: هرسال مردم این شهرستان به مناسبت سالروز بیتوته امام رضا علیه السلام با تشکیل کاروانی نمادین از میدان امام حسین (ع) حرکت و پس از عبور از خیابان ها و گذر از بافت قدیم با ذکر صلوات خاصه امام رضا (ع)، وارد مسجد بیرون محل بیتوته آن امام رئوف می شدند.

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال باتوجه به شیوع بیماری کووید ۱۹، حرکت این کاروان متوقف شده و امیدواریم با رخت بر بستن این ویروس، برگزاری برنامه های فرهنگی رونق بگیرد.

آیین ویژه سالروز ورود امام رضا (ع) به ابرکوه در فضای مجازی برگزار شد

امام جمعه ابرکوه ادامه داد: امسال، همزمان با یکهزار و دویست و سومین سالروز ورود امام هشتم شیعیان (ع) در سفر مدینه تا مرو و گذر از ابرکوه، مردم این شهرستان آیین هایی را در فضای مجازی برگزار کردند.

رییس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه تصریح کرد: بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، در گزارشی به شورای فرهنگ عمومی ابرکوه اعلام کرد که ۱۷ آبان سال ۱۹۵ هجری شمسی زمان عبور امام رضا (ع) از ابرکوه بوده است.

ابرکوه یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری ایران محسوب می شود که از ۴۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و فرهنگی برخوردار است و مردادماه سال ۱۳۹۵ بافت تاریخی این شهر به وسعت  ۱۶۲ هکتار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.