۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 727114

یادداشت/

الزامات طرح شفافیت

جعفر قادری/ نماینده مردم شیراز در مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه

در طرح شفافیت، نمایندگان و طراحان طرح درصدد هستند حد و مرز کار نمایندگی مشخص شود تا نه تنها شفافیت و پاسخگویی مجلس نسبت به اقدام‌های آن عملیاتی شود، بلکه تکلیف نماینده هم روشن باشد.

قدس آنلاین: در طرح شفافیت، نمایندگان و طراحان طرح درصدد هستند حد و مرز کار نمایندگی مشخص شود تا نه تنها شفافیت و پاسخگویی مجلس نسبت به اقدام‌های آن عملیاتی شود، بلکه تکلیف نماینده هم روشن باشد. نماینده باید بداند در چه حوزه‌هایی می‌تواند از اختیارات خود استفاده کند و در چه حوزه‌هایی از ورود وی جلوگیری شده است. همچنین یکی از مواردی که موجب می‌شود تا یک پارلمان شیشه‌ای داشته باشیم، شفاف‌شدن میزان اموال و دارایی نمایندگان در قبل و بعد از دوره نمایندگی آنان است. علاوه بر آن، حتی بیان نظرات و دیدگاه‌ها نیز یکی از مواردی است که به نظر می‌رسد باید در طرح شفافیت به آن توجه شود. اظهار نظر نمایندگان باید در قالب این طرح، نهادینه و هدفمند شود تا نماینده از اظهار نظرات حاشیه‌ای و خلاف وظایف خود بپرهیزد.

به نظرم آرا و دیدگاه نمایندگان باید درباره طرح‌ها و لوایح، سؤال از مقامات دولتی، استیضاح وزرا یا رئیس جمهور مشخص باشد، منتها  باید دقت شود که اجرای شفافیت حداکثری از سوی مجلس موجب نشود قدرت مانور و استقلال رأی نماینده تحت‌تأثیرقرار بگیرد. نماینده باید بتواند علاوه بر شفافیت و روشن بودن اقدام‌ها و مواضع‌اش، از اختیار اظهار نظری متفاوت با نظر و فضای کلی مجلس برخوردار باشد. بدین‌ترتیب، باید مراقب بود نماینده اگر نسبت به طرح یا لایحه‌ای نظر مثبت یا منفی داد، فرد دیگری به خودش اجازه توهین یا تهمت به نماینده را ندهد.

در واقع باید بین شفافیت مجلس و ارائه نظرات کارشناسی بدون ترس از اعمال نفوذ یا تخریب دیگران علیه نماینده، نوعی تناسب و هماهنگی برقرار شود و هر یکی از آنان فدای دیگری نشود. همان‌طور که جامعه انتظار دارد رأی نماینده کاملاً شفاف باشد، نماینده هم انتظار دارد به رأی وی احترام گذاشته شود و بیان رأی موجب زحمت یا به حاشیه رفتن خدمات نماینده نشود. گرچه شفافیت اقدام‌ها و مواضع نمایندگان، امری الزامی است، اما در موضوعاتی که جنبه امنیتی دارد و مجلس درباره آن جلسات غیر علنی برگزار می‌کند، به نظر می‌رسد اعلام آرا موضوعیتی ندارد. اگر چنین مرزهایی در طرح شفافیت رعایت شود، قطعاً با حمایت قاطع مجلس روبه‌رو می‌شود.

اما جدای از این، فردی که به نمایندگی مجلس می‌رسد، باید بداند به هر اقدام و یا موضع‌گیری دست نزند؛ زیرا چنین فردی با رأی و اعتماد وکلای خود بر کرسی نمایندگی تکیه زده است و این جایگاه حدود و محدودیت‌هایی را برای آنان درپی دارد، نه اینکه فرد موضوع مصونیت نمایندگان را به تمامی رفتارهای خود تسری بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.