تهیه انسولین برای بیماران دیابتی به دغدغه‌ای بزرگ تبدیل شده است. کمبود یا بعضاً نبود انسولین به قیمت دولتی مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بر آن داشت تا ضمن اختصاص سهمیه استانی به تعیین داروخانه‌های منتخب در شهرهای مختلف در راستای دسترسی بیماران دیابتی به انسولین اقدام نمایند.

داروخانه‌ها انسولین را گروگان گرفته‌اند

قدس آنلاین: تهیه انسولین برای بیماران دیابتی به دغدغه‌ای بزرگ تبدیل شده است. کمبود یا بعضاً نبود انسولین به قیمت دولتی مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بر آن داشت تا ضمن اختصاص سهمیه استانی به تعیین داروخانه‌های منتخب در شهرهای مختلف در راستای دسترسی بیماران دیابتی به انسولین اقدام نمایند. در محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی برای توزیع انسولین ۸۰ داروخانه منتخب در فهرست توزیع‌کنندگان دولتی انسولین قرار گرفتند که ۶۰ داروخانه در شهر مشهد قرار دارند تا دیابتی‌ها با سهولت بیشتری بتوانند انسولین مورد نیازشان را تهیه کنند. اسامی این داروخانه‌ها نیز در اختیار مردم قرار گرفته تا این امکان وجود داشته باشد تا حتی پیش از مراجعه به داروخانه دیابتی‌ها بتوانند از وجود انسولین در این داروخانه‌ها مطلع شوند.

تا اینجا آنچه بیان شد روند دسترسی مردم به انسولین در داروخانه‌های منتخب بود اما موضوعی که در همین راستا برخی از شهروندان با آن مواجه و از آن گلایه‌مندند این است که برخی از داروخانه‌های منتخبی که عرضه انسولین دولتی را در اختیار دارند چنانچه در نسخه بیمار دیابتی تنها انسولین توسط پزشک نوشته شده باشد از تحویل آن به بیمار خودداری کرده و اعلام می‌کنند فعلاً انسولین نداریم.

یکی از شهروندان مشهدی در این خصوص به قدس می‌گوید: دیابتی هستم و برای کنترل آن نیاز به انسولین دارم. آخر هفته گذشته طبق نسخه‌ای که پزشک برای دریافت پنج عدد انسولین برای من در نظر گرفته بود دنبال تهیه آن رفتم. ساعت ۵ بعدازظهر شروع به تماس با داروخانه‌های منتخب عرضه انسولین دولتی کردم اما در نهایت تعجب ۵۰ داروخانه‌ای که با آن‌ها تماس گرفتم همگی پاسخشان یکی بود: «فعلاً انسولین نداریم»! این پاسخ در حالی به ما داده می‌شد که روی سایت داروخانه‌های مذکور موجودی انسولین داشتند و حتی گزارش یکی دو دقیقه قبل فروش انسولین هم از آن داروخانه روی سایت مشخص بود!

**عرضه انسولین با داروی اضافی!

وی ادامه می‌دهد: حتی بیش از ۱۵ داروخانه را هم حضوری برای دریافت انسولین مراجعه کردم که باز هم می‌گفتند نداریم. نکته جالبی که خیلی برایم دردناک بود این است که وقتی به یکی از همین داروخانه‌ها مراجعه کردم و پاسخ منفی گرفتم در حالی که می‌خواستم از داروخانه خارج شوم در کمال تعجب دیدم داروهای فردی که تقریباً همراه من آمده بود را با انسولینی که در نسخه‌اش نوشته شده بود تحویلش دادند که این موضوع باعث پرسشم شد که متوجه شدم چون در نسخه فرد مورد نظر داروهای دیگری جز انسولین هم وجود داشته و نیز وی فهرست خرید دیگری هم داشته است به او انسولین را تحویل دادند و به من که در نسخه‌ام فقط انسولین بود داروخانه‌دار حاضر نشد نسخه‌ام را پذیرش کند!

این شهروند با اشاره به این مطلب که برخی از داروخانه‌دارها به دلیل اینکه انسولین داروی خاص و کمیابی است از این موضوع دارند گروکشی می‌کنند، اظهار کرد: داستان تهیه انسولین برای خودم به اینجا ختم شد و نزدیک ساعت ۱۲ شب یکی از داروخانه‌های خیابان پیروزی مشهد نسخه‌ام را پذیرش کرد با این پیش‌شرط که فقط می‌تواند دو عدد از پنج عدد انسولینی که پزشک برایم نسخه کرده بود را تحویلم دهد.

**برخورد قاطع با داروخانه‌دار متخلف

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در واکنش به موضوع سوءاستفاده برخی از داروخانه‌ها در مورد فروش انسولین به بیماران دیابتی به قدس گفت: این کار غیرقانونی است و اگر داروخانه‌داری نسخه‌ای که فقط انسولین در آن نوشته شده را برگرداند و نسخه‌های انسولینی که بقیه داروها نیز در آن نوشته شده را پذیرش کند تخلف به حساب می‌آید و در صورت مشاهده این موضوع به شدت با آن برخورد می‌شود.

دکتر جبرائیل موفق ادامه داد: شهروندان می‌توانند موارد اینچنینی را به واحد بازرسی معاونت غذا و دارو اطلاع دهند تا برای برخورد با متخلفان و رفع مشکل از سوی همکاران ما اقدام شود. وی همچنین در مورد پایین بودن میزان سهمیه انسولین داروخانه‌های مشهد گفت: سهمیه‌ها از وزارتخانه تعیین می‌شود اما آنچه هست باید گفت سهمیه‌ای که برای مشهد در نظر گرفته می‌شود کمتر از نیاز واقعی آن است. حتی نامه‌نگاری‌هایی از سوی شخص آقای استاندار و ما به وزارتخانه برای افزایش سهمیه انسولین انجام شده و در آن توضیح داده شده است که شرایط مشهد با سایر شهرها متفاوت است؛ چرا که در کنار جمعیت ۴-۳ میلیونی ثابتی که دارد سالانه میلیون‌ها زائر و مسافر به این شهر سفر می‌کنند که این مسافران نیز بعضاً از سهمیه‌های ما استفاده می‌کنند، در همین راستا نیاز است که سهمیه ۷ درصدی فعلی تا ۹ درصد افزایش یابد.

دکتر موفق افزود: البته برای حل مشکل کمبود انسولین وزارتخانه قول داده تا در روزهای آینده انسولین داخلی را در اختیار ما قرار دهد تا با عرضه آن مشکل کمبود آن مرتفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.