گزارش‌های میدانی حکایت از کاهش تمایل خرید ارز از سوی دلالان چهارراه استانبول دارد؛ اما اگر قرار باشد از آنها، ارزی خریداری شود، ابتدا قیمت را بالا می‌گویند ولی حاضرند ارزانتر هم بفروشند.

روند ورود دلارهای خانگی به بازار سرعت گرفت

قدس آنلاین: حال و هوای خرید و فروش در بازار ارز باز هم پاییزی شد. بازار ارز چند وقتی بود تلاش می‌کرد تب قیمت ارز را بالا نگاه دارد و مردم را ترغیب می‌کرد دارایی خود را از بازارهای مولد به این سمت هدایت کنند تا آب بیشتری به آسیاب نوسان گیران بریزند.

اما طی دو هفته گذشته علیرغم روند کاهشی نرخ دلار در بازار، همچنان مقاومت‌هایی از سوی برخی معامله گران برای کاهش قیمت وجود دارد و کسانی که در نرخ‌های بالا اقدام به خرید ارز کرده اند و روند نزولی قیمت، آنها را در حاشیه زیان قرار داده یا از میزان سودشان کاسته است، تلاش دارند با دادن گرای غلط به بازار، نرخ‌ها را بالا نگه دارند. برخی نیز همچنان امیدوار هستند که نرخ به روند صعودی بازگردد؛ همه اینها در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی حدود سه هفته قبل اعلام کرد ریسک بازار ارز در حال افزایش بوده و احتمال کاهش قیمت‌ها زیاد است.

اگرچه عصر دیروز بانک مرکزی به منظور کاهش آربیتراژ در بازار ارز، نرخ صرافی‌های بانکی را از کانال ۲۲ هزار تومان به کانال ۲۳ هزار تومان افزایش داد اما فعالان بازار گمانه کاهش بیشتر نرخ را محتمل می‌دانند و در کف بازار غیررسمی نیز تکاپوی دارندگان ارز برای فروش بسیار پررنگ است که این مساله نیز موید چشم انداز کاهشی نرخ طی روزهای آینده است.

گزارش میدانی خبرنگار مهر از چهارراه استانبول تا میدان فردوسی تهران حکایت از آن دارد که تب و تاب دلالان برای خرید ارز از مردم کاهش یافته و آنها تمایل دارند بیشتر فروشنده باشند تا خریدار؛ به همین خاطر اگر فردی به عنوان فروشنده به آنها مراجعه کند، قیمت را در کمترین حد ممکن پایین می‌آورند و اگر فرد، متقاضی خرید ارز باشد، قیمت‌ها را تا جایی که ممکن است بالا می‌برند و تلاش دارند مخاطب را اقناع کنند که روند کاهشی موقتی است؛ در حالیکه بازار این جملات را از آنها نمی‌پذیرد.

خبرنگار مهر بعنوان خریدار ارز با برخی دلال‌های چهارراه استانبول وارد گفتگو شد و نکته جالب این بود که فروشندگان حاضر هستند از قیمتی که ابتدا اعلام می‌کنند، پایین آمده و با تخفیف‌های خوبی معامله را جوش بدهند.

یکی از نکات مهمی که اکنون وجود دارد و گرای کاهش بیشتر نرخ را می‌دهد، عدم اعلام نرخ خرید توسط صرافی‌های بانکی، از سوی بانک مرکزی است. اگر کسی برای فروش ارز این روزها به صرافی‌های بانکی مراجعه کند به دلیل اینکه نرخ خرید از سوی بانک مرکزی برای خرید به آنها اعلام نشده، صرافی‌های بانکی تلاش می‌کنند هر چه می‌توانند با نرخ پایین‌تری ارز را از مشتری خریداری کنند. این روند اگرچه جای نقد دارد، اما به هر حال پاسخ به کسانی است که بازار ارز را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده‌اند و اکنون باید ریسک آن هم بپذیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.