کارشناسان حوزه داروی کشور درباره شبهاتی که در مورد تولید و صادرات داروی رانیتیدین بوجود آمده توضیحاتی ارائه کردند.

آیا رانیتیدین تولید داخل سرطان‌زا است؟

قدس آنلاین؛ خبر صادرات داروی رانیتیدین به افغانستان که در قالب افشای بورسی یکی از شرکت‌های داروسازی کشور  منتشر شد شبهاتی را در این رابطه ایجاد کرد چرا که پیش از این داروی رانیتیدین از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا ممنوع اعلام شده و در ایران نیز از روز ۲۴ فروردین سال ۱۳۹۹ از بازار دارویی جمع آوری شده بود.

با توجه به انتشار مطالبی در ایران درباره ممنوعیت فروش این دارو و بحث‌های درباره سرطان‌زا بودن آن، شائبه‌هایی درباره دلیل صادرات آن به کشور افغانستان و احتمالاً کشورهای دیگر مطرح شد.

روز گذشته اما «کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو برای روشن شدن موضوع و رفع ابهام در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد.

جهانپور گفت: «ابتدا باید تأکید کنم که این شرکت براساس سفارش کشور افغانستان اقدام به طی مراحل لازم برای صادرات رانیتیدین کرده و سفارش دارو هم به تازگی اتفاق نیفتاده است. جدا از این نکته، افغانستان هم مانند ایران و تمام کشورها، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو دارد. این سازمان‌ها در افغانستان نیز مانند سایر کشورها موظف هستند تمام محموله‌های داروی وارداتی را پیش از توزیع عمومی به صورت نمونه و تصادفی آزمایش کنند. در صورتی که رانیتیدین صادراتی ایران حاوی ماده‌سرطان زا باشد، در نمونه برداری وزارت بهداشت افغانستان مشخص خواهد شد همانطور که بعضی اقلام صادراتی ایران ممکن است ازبعضی کشورها برگشت بخورند.»

وی افزود:«ما مصرف این دارو را در قالب ریکال، در ایران محدود کردیم اما دولت افغانستان هنوز محدودیتی برای مصرف این دارو قائل نشده و به نزدیک‌ترین کشور دارای امکان تولید، سفارش داده و اگر ما از فروش خودداری می‌کردیم ممکن بود از کشوری مثل هند خریداری کند.

جهانپور به این نکته نیز اشاره کرد که «هر شرکت تولید کننده یک مسئول فنی دارد که موظف است استاندارد داروی تولید شده را مطابق با درخواست سازمان غذا و دارو کنترل کند. بازرسان سازمان غذا و دارو، خطوط تولید را کنترل می‌کنند و در صورت هرگونه اشتباه و تخلف، چه سهوی و چه عمدی شرکت فوق جریمه می شود.»

قدس آنلاین در این رابطه گفت‌وگویی با «رهبر مژدهی آذر» عضو هیئت مدیره و رئیس سابق انجمن داروسازان ایران و «فرامرز اختراعی» رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

«مژدهی آذر» رانیتیدین منع مصرف در کشور ما دارد امکان این است که این دارو در افغانستان منعی نداشته باشد. همانطور که در تولیدات دیگر هم این بالا و پایین بودن استاندارد وجود دارد؛ یک کشور بر اساس احساس نیازی که دارد درخواست دارو یا هر کالای دیگری را می‌کند و کشور دیگر به این احساس نیاز پاسخ می‌دهد.

در رابطه با داروی «رانیتیدین» این مسئله وجود داشت که یک ناخالصی در داروهای قبل وجود داشت که هزینه بسیاری برای جداسازی این ناخالصی باید می‌شد و به این دلیل که کشور ما (ایران) بالاترین استاندارد را در این زمینه رعایت میکند تصمیم بر این گرفته شد که این دارو در آن زمان جمع آوری شود.

به گفته مژدهی آذر، داروی «رانیتیدین» همچنان در بسیاری از کشورهای اروپایی مصرف می‌شود و هر کشوری بر اساس پروتکلی که در این رابطه رعایت می‌کند نسبت به مصرف یا منع مصرف اقدام می‌کند. ذکر این نکته هم لازم است که هنوز به طور قطعی ثابت نشده است که این دارو زیان آور است؛ آنچه مشخص است این است که سازمان غذا و دارو آمریکا هم که مصرف این دارو را ممنوع کرده گفته است که بهتر این است که این دارو به دلیل ناخالصی موجود در آن مورد مصرف قرار نگیرد حال اگر این ناخالصی از دارو برطرف شده باشد دیگر هیچ نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

«فرامرز اختراعی» رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی نیز در این رابطه گفت:تولید «رانیتیدین» ممنوع نشده است؛ یک ناخالصی به نام «نیتروزو»؛ ان-نیتروسودیمتیلامین (N-Nitrosodimethylamine) یا ان دی ام اِی (NDMA) در داروی رانیتیدین مشاهده شده بود که این ناخالصی از یک میزانی به بالاتر خطر "سرطان‌زا بودن" داشت بنابراین چون فهرست دارویی در ایران باز است و داروهای مشابه رانیتیدین داریم گفته شد که این بهتر است که پزشکان داروهای مشابه مثل سایمتدین و فاماتادین برای بیمار تجویز کنند و این به معنای حذف داروی رانیتیدین از فهرست دارویی کشور نیست.

وی ادامه داد: درواقع تعیین میزان «نیتروزو» یا همان ناخالصی موجود در داروی رانیتیدین که در بسیاری از داروهای دیگر نیز به میزانی یافت می‌شود روندی بسیار هزینه‌بر است بنابراین وقتی ما داروی مشابه داریم چرا باید این هزینه را متحمل شویم؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا داروی رانیتیدین همچنان در کشور ما تولید می‌شود نیز گفت: مواد اولیه زیادی از داروی رانیتیدین در کشور تولید شده بود و بخشی نیز از خارج وارد شده بود و طبیعی است که این دارو وقتی در کشور مورد مصرف نداشته باشد شرکت‌های داروساز اقدام به صادرات آن خواهند کرد.

«اختراعی» تصریح کرد در حال حاضر داروی رانیتیدین صادراتی کشور فاقد ناخالصی «نیتروزو» است و هیچ نگرانی در این رابطه وجود ندارد. قطعا این نکته را بدانید که در صورت وجود ناخالصی اجازه تولید و صادرات این دارو داده نخواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.