قدس: هرچند که باران در زمره رحمت‌های الهی است اما تاکنون در شهر اهواز به دلیل بی‌توجهی به زیرساخت‌های شهری و محرومیت های بر جای مانده از گذشته این بارش ها با پس زدگی فاضلاب و جاری شدن آب های سطحی تبدیل به کابوس می شود.

«بارندگی» تکرارکابوس آبگرفتگی در خوزستان

قدس آنلاین-گروه استان ها:با بارش باران یا گیاه «کنوکارپوس» دست به قیام می‌زند و نفس مردم را می‌گیرد یا خانه‌های مردم را آب می‌برد و یا مثل این روزها دوباره فاضلاب به میانه خیابان‌ها سرازیر می‌شود بدون آن‌که قدمی برای رفع این مشکل برداشته شود.

ازآنجاکه قانون برای مدیریت شهر و تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان شرح وظایف قانونی تعیین و مشخص کرده است اما همواره در طی سال های گذشته توپ کم کاری در بین دستگاه های اجرایی پاسکاری شده است.

در این راستا مدیران شهرداری به نبود شبکه دفع آب‌های سطحی اشاره می‌کنند و معتقدند سیستم دفع فاضلاب به دلیل فرسودگی نمی‌تواند این حجم از آب باران را دفع کند از سویی دیگر مدیران آبفا به قانون شهرداری‌ها استناد می‌کنند که مطابق آن شهرداری وظیفه دفع آب‌های سطحی را بر عهده دارد.

از آن جا که به آستانه فصل بارش ها نزدیک شدیم لذا بسیاری شهروندان اهوازی به ویژه مناطقی از جمله «کوت عبدالله» از این موضوغ واهمه دارند که در شهری که هنوز سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی ندارد دوباره با بالا آمدن آب و پس زدگی فاضلاب امسال هم با مشکلات سال های گذشته روبرو نشوند!

گرچه مسئولان استانی از جمله استانداری به عنوان مقام عالی اجرایی و هم چنین شرکت آب و فاضلاب به عنوان متولی اجرای طرح فاصلاب شهری و هم چنین شهرداری به عنوان مسئول جمع آوری آب های سطحی در قالب تفاهم نامه ای عهد کرده اند تا از تکرار حادثه سال قبل و آبگرفتگی خانه های مردم جلوگیری کنند اما کابوس پس زدگی فاضلاب در بسیاری از نقاط شهر به ویژه «کوت عبدالله» و بلوار امام رضا(ع) هم چنان وجود دارد.

هزار راه نرفته

مردم و مسئولان اهواز تاکنون راه های متفاوتی را برای جلب توجه به این موضوع در طی سال گذشته در پیش گرفتند از جمله اقدام امام جمعه اهواز که بدون هیچ خطابه ای در منطقه«عین دو اهواز» در حالی که نخاله های ساختمانی و آب های سطحی نمازگراران را احاطه کرده بود در کف خیابان نماز اقامه کرد و یا نگارش نامه به مقامات مختلف تا اینکه لطف مقام معظم رهبری شامل حال مردم این خطه از سرزمین اسلامی شد.

عنایت مقام معظم رهبری

مشکلات مردم اهواز موجب شد تا رهبرمعظم انقلاب ۲۲ مردادماه سال ۱۳۹۸ دستور پیگیری مشکل آب و فاضلاب را به رییس جمهور و حجت الاسلام روحانی نیز فردای همان روز از رییس سازمان برنامه و بودجه بخواهد تا منابع موردنیاز آب و فاضلاب اهواز را تأمین کند.

قائم مقام شرکت آبفای اهواز در خصوص روند اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز به‌دنبال دستور رهبر معظم انقلاب برای رفع سریع مشکل و اجازه برداشت ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی توضیح داد: به‌دنبال دستور رهبر معظم انقلاب آقای نوبخت در تاریخ ۱۳ تیرماه در نامه‌ای از ابلاغ اعطای ۵۷۵ میلیارد تومان اعتبار بدین منظور خبر دادند که امیدواریم تخصیص داده شود.

احمد باقری خاطرنشان کرد: در قالب طرح جامع فاضلاب، اهواز باید ۱۷۶ کیلومتر لوله اصلی فاضلاب داشته باشد که از این میزان ۶۲ کیلومتر موجود است و ۱۱۴ کیلومتر باقی مانده است.

و ی ادامه داد: اجرای کامل طرح جامع فاضلاب اهواز نیاز به اعتبار شش هزار میلیارد تومانی دارد.

قائم مقام شرکت آبفای اهواز تأکید کرد: ساخت ۹۴ کیلومتر از این شبکه فاضلاب بزودی به قرارگاه خاتم الانبیا سپرده می شود که اجرای این طرح ۲۴ ماه زمان می‌برد.

مشکلات مردم اهواز موجب شد تا رهبرمعظم انقلاب ۲۲ مردادماه سال ۱۳۹۸ دستور پیگیری مشکل آب و فاضلاب را به رییس جمهور صادر کند

وی اظهار کرد: اهواز بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب دارد که یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن فرسوده است.

حل بخشی از مشکلات

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب اهواز در همین راستا پیرامون اقداماتی که برای جلوگیری از تکرار این حادثه انجام شده است اظهار می کند: از لایروبی ۱۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب که به ما سپرده شده تاکنون لایروبی ۱۱۰ کیلومتر به پایان رسیده است و مابقی نیز بسرعت انجام خواهد شد.

احمد باقری امیدوار است که با ۷۰ پمپ جدیدی که توسط این شرکت خریداری و به ایستگاه ها افزوده شده است مشکلی برای پمپاژ فاضلاب نداشته باشد.

باقری در پاسخ به اینکه آیا با اقدامات انجام شده مردم اهواز می‌توانند امیدوار باشند شاهد مشکلات سال قبل نباشند، توضیح می دهد: اگر شهرداری هم به وظایف محوله عمل کرده باشد تنها می‌توان امیدوار بود بخشی از مشکلات حل شود.

وی این اقدامات را راهکاری کوتاه مدت برای رفع این مشکل می داند و می گوید: نیمی از شبکه فاضلاب اهواز فرسوده است.

در همین راستا استاندار خوزستان نیز وعده داده است که شهراهواز و شهرستان کارون بویژه شهرک دانشگاه،  شهرک امام رضا(ع) ، منطقه گاومیش آباد و درویشیه حتی اگر بارندگی به اندازه سال گذشته باشد اما شاهد آبگرفتگی همچون سال قبل نخواهیم بود و لذا باید به نظاره نشست تا باران های پیش رو عملکرد مسئولان شهری را محک بزند!

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.