رئیس‌جمهور روسیه در یک نشست مجازی با همتای سوری خود ضمن تأکید بر تداوم تلاش مسکو برای عادی‌سازی اوضاع سوریه گفت: کانون تروریسم بین‌المللی در سوریه از بین رفته است. ب

گفت‌وگوی روسی سوری با محوریت تروریسم و مهاجران

علوی/

رئیس‌جمهور روسیه در یک نشست مجازی با همتای سوری خود ضمن تأکید بر تداوم تلاش مسکو برای عادی‌سازی اوضاع سوریه گفت: کانون تروریسم بین‌المللی در سوریه از بین رفته است. به گزارش فارس، ولادیمیر پوتین در آغاز این نشست در خصوص تداوم تلاش‌های مسکو برای برقراری آرامش در سوریه گفت: «روسیه همچنان به صورت فعال به تلاش‌های خود برای عادی‌سازی اوضاع در سوریه، احیای حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور ادامه می‌دهد». این مقام ارشد روسیه سپس در ادامه بر اهمیت بازسازی سوریه پس از جنگ تأکید کرد و گفت: «وظیفه بازسازی سوریه پس از جنگ و بازگشت پناهجویان و آوارگان سوری به وطن در این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است». پوتین به آوارگان سوری که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند، اشاره کرد و گفت: «تا به امروز، متأسفانه بیش از شش۶.۵ میلیون پناهجو در خارج از سوریه وجود دارند. اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها شهروندان توانمندی هستند که می‌توانند و باید در بازسازی کشورشان مشارکت کنند». ولادیمیر پوتین در پایان سخنان خود از اهدای بیش از ۶۵ تن کمک‌های بشردوستانه به سوریه خبر داد.

اسد: تحریم، مانع بازگشت مهاجران است

«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نیز پس از پایان سخنان پوتین در تأیید سخنان رئیس‌جمهور روسیه درباره بازگشت آوارگان به سوریه تصریح کرد: «اولویت دولت بازگشت آوارگان به سوریه است و در کنفرانس بازگشت آوارگان باید دلایل آن بررسی و حل و فصل شود. بخش زیادی از آوارگان تمایل به بازگشت به سوریه دارند و مانع بزرگ فراروی آن‌ها تروریسم و محاصره [تحمیلی] است». وی در ادامه افزود: باید محاصره ظالمانه و غیرقانونی پایان یابد تا دولت سوریه بتواند بازگشت شهروندان خود را تأمین کند. کنفرانس بازگشت آوارگان آغازی بر حل این مشکل خواهد بود.

پیش از این، روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود نشست بین‌المللی بازگشت آوارگان سوری احتمالاً ۲۱ و ۲۲ آبان در «نورسلطان» پایتخت قزاقستان یا مسکو برگزار خواهد شد تا بیشترین مشارکت در آن صورت گیرد؛ زیرا مسئولان برخی کشورها گفته بودند در صورتی که این نشست در دمشق برگزار شود حاضر نیستند در آن شرکت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.