نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی یک هویت خاص برای مشهد و یا ایران نیست ، بلکه میراث و هویت جهان اسلام است که متاسفانه اجرای آن غیر شفاف، غیر مستند و دچار روزمرگی شده است.

 بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی میراث و هویت جهان اسلام است/نگاه بلندمدت در اجرای این طرح وجود ندارد

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در نشست خبری بابت طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی که در محل سالن جلسات دیوان محاسبات استان برگزار شد،  گفت: یکی از مسائل مهمی که در طول ۲۱ سال گذشته شهر مقدس مشهد را با چالش های زیادی مواجه کرده است و از آن به عنوان یک زخم کهنه می شود یاد کرد اجرای طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی است که متاسفانه اجرای نادرست و ناصحیح آن در طول این سال ها هویت معنوی و فرهنگی این منطقه را نیز از  بین برده است .

وی بابیان اینکه این طرح در حوزه مسائل دینی و میراث فرهنگی بسیار ضعیف عمل کرده است، تصریح کرد:  بسیاری از مساجد؛ حوزه های علمیه؛ حسینیه ها و خانه های میراث فرهنگی در زمان اجرای این طرح به صورت غیر شرعی تخریب شدند اماکنی که حتی به صورت شرعی نیز نباید تخریب می شدند این موضوع به دلیل آن است که نگاه و محور بودن مسائل و منافع اقتصادی در این طرح بر هر مسئله دیگری اولویت داشته است در حالی که با مدیریت صحیح و نگاه بلند مدت و نه صرفا فرد محور این تخریب ها به حداقل ممکن می رسید.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: همه افرادی که در اجرای این طرح در طول زمان اجرای آن مسئولیت داشته اند باید برای عملکرد ضعیف خود پاسخگو باشند و این فقط منوط به یک فرد و یا یک دوره خاص نمی شود به طوری که در زمان دوره سوم شورای اسلامی شهر مشهد علی رغم اینکه پیشنهاد توقف اجرای این طرح را به شورا  ارائه و استفاده از نگاه مشورای متخصصان مرتبط با این حوزه را عنوان کردیم اما به این موضوع توجهی نشد .

حجت الاسلام پژمانفر با بیان اینکه نگاه بلندمدت در اجرای این طرح وجود ندارد ، ادامه داد: اجرای این طرح غیر شفاف، غیر مستند و دچار روزمرگی شده است به طوری که فرد یا افرادی بر اساس تفکر فردی پیشنهاد ایجاد یک بلوار یا محور را در این طرح در جلسات خصوصی مطرح و سپس آن را اجرا می کنند و در این مسیر هر مکانی از جمله مسجد یا مکان فرهنگی پیش روی آنها باشد را تخریب می کنند.

*بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی میراث و هویت جهان اسلام

وی با بیان اینکه بافت پیرامونی حرم مطهر یک هویت خاص برای مشهد و یا ایران نیست ، بلکه میراث و هویت جهان اسلام است، افزود: کاربری ها در اجرای این طرح مدام در حال تغییر هستند به طوری که زمانی کاربری یک منطقه خدماتی، پس از مدتی تجاری و سپس به اقامتی تغییر پیدا می کند . از طرفی در اجرای این طرح ملاحظات فرهنگی و اسلامی صورت نمی گیرد به طوری که در موضوع تخریب مسجد هفت در،  پس از اینکه تخریب ان مطرح شد موضوع به مشاور اعلام و آنها طرح را به گونه ای برنامه ریزی کردند که نیازی به تخریب این مسجد نباشد اگرچه شهرداری بدون توجه به این نظر و خود سرانه این مکان را تخریب کرد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰با بیان اینکه به معنای واقعی نگران بافت پیرامون حرم مطهر هستیم، اظهار کرد: در شورای عالی معماری نگرانی خود را از اجرای این پروژه با وضعیت فعلی اعلام کرده ایم زیرا با روند فعلی هویت معنوی و فرهنگی شهر مشهد خدشه دار خواهد شد از طرفی  هویت این شهر مقدس اساسا بر پایه معنویت شکل گرفته است به طوری که مردم در گذشته از نقاط مختلف کشور و با جمع سرمایه های خرد و اندک خود  اقدام به ساخت حسینیه و زائر سرا در کوچه های پیرامون حرم مطهر می کردند موضوعی که نه تنها در کشور بلکه در جهان نیزبی نظیر است .

وی افزود:  هتل ها و مراکز اقامتی فعلی در محدود حرم مطهر رضوی پاسخگوی حضور زائران با هر تعدادی در شرایط عادی می باشند و ساخت هتل های لوکس و گران قیمت در این محدوده که از عهده استفاده بسیاری از اقشار جامعه بیرون است توجیهی ندارد یا وقتی در حال حاضر ۲هزار مغازه خالی در محدوده حرم مطهر رضوی وجود دارد ساختن مغازه و مراکز تجاری جدید بر اساس چه استدلالی انجام می شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع بافت پیرامون حرم مطهر رضوی نباید رنگ سیاسی به خود بگیرد و کسانی که در صدد هستند اجرای این طرح را با مسائل سیاسی آمیخته و به پیش ببرند با حلقه های فساد در اجرای این طرح مشارکت دارند .

وی با اشاره به اینکه در ادامه اجرای این طرح که حدود ۴۰درصد با قی مانده است  باید دقت کافی و لازم صورت بگیرد و ما با جدیت آن را دنبال و پیگیری خواهیم کرد، اظهار کرد: درباره اجرای این طرح در طول ۲۱ سال گذشته باید پرونده ویژه ای تشکیل شود و افرادی که خود را الگوی خدمت به مردم در این طرح معرفی می کنند که ما عقیده داریم الگوی خیانت به مردم هستند به طور شفاف معرفی شوند .  

*۹۰درصد نهاده های دامی موردنیاز کشور وارداتی هستند

رئیس کمیسیون اصل ۹۰در ادامه این نشست همچنین به موضوع فساد در نهاده های دامی اشاره و بیان کرد:  برای فساد واردات نهاده های دامی با ارز دولتی پرونده های متعددی در این کمیسیون در حال بررسی است .

وی با اشاره به اینکه تولید ذرت در سال ۱۳۸۳ در کشور یک میلیون و ۶۰ هزار تن بوده و امروز بعد از گذشت ۱۶ سال این میزان به جای افزایش به یک میلیون تن کاهش پیدا کرده است،   ادامه داد: متاسفانه ۹۰درصد نهاده های دامی موردنیاز کشور وارداتی هستند که این موضوع باعث شده است تولید گوشت در دامداری ها و سالن های مرغداری کشور معطل همین نهاده های دامی باشد که این موضوع نشات گرفته از نداشتن نگاه بلندمدت دراین زمینه بوده است اگرچه دلیل دیگر آن نیز منافع اقتصادی است که واردات این نهاده ها برای آنها در بردارد.

حجت الاسلام پژمانفر با بیان اینکه واکسن و  نژاد از جمله موارد دیگری است که در زمینه طیور باید به ان توجه جدی شود، افزود: امروز سهم تولید گوشت مرغ از نژاد آرین که جزو نژاد های بومی ، به صرفه و اقتصادی برای  کشور در زمینه طیور است عملا به صفر رسیده است و همه نژادهای مرغ تولید شده در کشور وارداتی هستند که این موضوع نشان دهنده یک نوع فساد در این ماجرا است زیرا وقتی نیاز کشور در یک زمینه ای در داخل تامین می شود رفتن به سمت واردات  عملا توجیهی ندارد مگراینکه منافع افراد خاصی در آن نهفته باشد .

وی افزود: امروز قوه قضائیه باید با فساد های سازمان یافته در موضوعاتی نظیر نهاده های دامی برخورد جدی کند اگرچه دولت، وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت کشاورزی در رخ دادن مسائل در مقاطعی از  زمان  مقصر بوده اند . به طوریکه مثلا ناهماهنگی بین بانک مرکزی و وزارت صمت عملا باعث شد حجم زیادی از کالاهای اساسی که با ارزدولتی خریداری شده بودند مدت ها در گمرک معطل بمانند .

حجت الاسلام پژمانفر با اشاره به اینکه توزیع و اختصاص ارز ۴۲۰۰تومان بسیار ضعیف صورت گرفت، ادامه داد: از ۲۷میلیارد ارز دولتی که برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده شده است ۳۰درصد آن هنوز بلاتکلیف و مشخص نیست در چه زمینه ای  صرف و بابت چه کالایی هزینه شده اند این در حالی است که پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین پالایشگاه کشور و در حدود ۵۰درصد بنزین کشور را تامین می کند تنها با ۳میلیارد یورو ساخته شده است به عبارتی با این ۲۷میلیارد ، توانایی ساخت  ۹پالایشگاه بزرگ برای کشور  وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه فساد در سامانه بازارگاه را نیز به نهادهای نظارتی انعکاس داده ایم،  ادامه داد: اسامی زیادی را در مورد فساد نهاده های دامی و همچنین گزارش هایی در مورد تخلفاتی درباره استفاده نادرست از ذخایر کشور در اختیار داریم که به دستگاه های قضایی و امنیتی اطلاع داده ایم.  

رئیس کمیسیون اصل ۹۰همچنین تصریح کرد: ماهیانه بین ۴۰۰تا ۵۰۰شکایت در موضوعات مختلف از جمله خودرو، فولاد،گمرک،  تراریخته ،بورس، بورسیه و سایر مسائل به این کمیسیون ارسال می شود که به طور دقیق مورد بررسی و نتیجه به دستگاه قضایی ارسال می شود.

وی همچنین افزود: سهم خراسان رضوی با داشتن ۸درصد جمعیت کشور تنها ۶درصد اعتبارات است که این موضوع نشان دهنده آن است که در موضوع برنامه ریزی در کشور نگاه کارشناسی و مدیریتی وجود ندارد بلکه این فرد است که تصمیم می گیرد چه میزان اعتبارات را در چه مقاطع زمانی به استان ها و شهرهای مختلف تخصیص دهد.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.