سخنگوی دولت با بیان اینکه امیدواریم آقای بایدن تداوم سیاستهای غلظ و ظالمانه ترامپ را متوقف کند، گفت: بازگشتن به برجام و تعهد بی قید و شرط به الزامات آن و درک این واقعیت که سیاست فشار حداکثری شکست خورد وسبب نشد ملت ایران سر خم کند و جبران خسارتهای ملت ما گام‌هایی است که انتظار داریم رئیس جمهور بعدی آمریکا بردارد.

انتظار ما بازگشت بی قید و شرط بایدن به برجام است/ تدوین برنامه‌های ۷۰ روزه و ۹ ماهه در دولت

قدس آنلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا با چرخش حزبی در انتخابات آمریکا انتظار می‌رود جنگ اقتصادی علیه ایران پایان یابد؟ با بیان اینکه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هفته گذشته یکی از مهم‌ترین اتفاقات در فضای بین‌الملل بود، اظهار داشت:  موضع ما در خصوص رهبران آمریکا روشن است. همانطور که بارها تاکید کرده‌ایم ما به سیاست‌ها کار داریم نه سیاستمداران.

وی با یادآوری اینکه مردم آمریکا در این انتخابات به نژادپرستی، شناعت، جنسیت زدگی، قانون‌شکنی و ایجاد دردسرهای جهانی نه گفتند.، افزود:ترامپ با این صفات چهره آمریکا را در نزد افکار عمومی ملت خودش و ملت‌های جهان مخدوش کرد اما امیدواریم دولت بعدی آمریکا نماینده‌ای شایسته برای آرا و دیدگاه‌های مردم این کشور باشد.

ربیعی با تاکید بر اینکه ما امیوداریم آقای بایدن تصمیمات جدیدی به نفع جامعه جهانی و منافع دوجانبه ایران و آمریکا اتخاذ کند، اظهار داشت: با این حال ما برنامه توانندسازی داخی خودمان را متوقف نمی‌کنیم.  فرصتی که برای توانمند شدن داخلی و تقویت شرکتهای دانش بینان فراهم شده از دست نمی‌رود و به عقب بر نمی گردد.

وی اضافه کرد: ما از  در دوران جنگ تحمیلی هم ما یاد گرفتیم  که پایه های اقتصاد گشور را تقویت کنیم و تنش ها و فشارهای اقتصادی سالهای اخیر ما را به سمتی برد که سناریوهای مختلف را پیش‌بینی کرده‌ایم و دستگاه‌های مختلف مکلف به پیگیری آنها شده‌اند.

ربیعی با اشاره به انیکه بایدن با این شعار آمده که به دنبال اعاده حیثیت آمریکا است، تاکید کرد: عصر قلدری و یکجانبه گرایی تمام شده.  مسائل جهانی نیازمند همکاری بین المللی و چند جانبه گرایی است. سیاست فشار حداکثری نه تنها موفق نشد که مقاومت و پایداری مردم ایران هم تقویت شد.

وی درباره انتظار ایران از بایدن خاطرنشان کرد: انتظار ما روشن است، امیدواریم آقای بایدن تداوم سیاستهای غلظ و ظالمانه ترامپ را متئقف کند، گفت: بازگشتن به برجام و تعهد بی قید و شرط به الزامات آن، همچنین درک این واقعیت که سیاست فشار حداکثری شکست خوردو شدیدترین تحریم های تاریخ سبب نشد ملت ایرانسر خم کند و البته جبران خسارتهای ملت ما گام‌هایی است که انتظار داریم رئیس جمهور جدید امریکا بردارد.

وی افزود: تجربه نشان داده تنها زبان صلح، احترام و عزتمداری است که جواب می‌دهد. ما اقدامات امریکا را رصد می‌کنیم و می‌دانیم بایدن قول داده قانونمداری را به سیاست آمریکا برگرداند و به به توافق های چندجانبه، قانونمندی و چندجانبه گرایی برگردد. امیدواریم دولت آمریکا از این فرصت تاریخی استفاده کند.

ممانعت دوباره آمریکا از ارسال دارو به ایران

سخنگوی دولت اظهار داشت: امروز گزارش هایی به ما رسید که نشان می‌دهد به رغم توافق انجام گرفته میان دولتهای کره جنوبی، ژاپن و  سوئیس  برای استفاده از اموال بلوکه شده ما در کانال سوئیس برای خرید دارو و کالاهای اساسی، در نهایت دولت آمریکا دخالت نموده و مانع انجام این انتقال شده و گفته است که این مبادله بشردوستانه هم نیازمند مجور اوفک می‌باشد.

ربیعی تصریح کرد:  این هم نشان دهنده دروغ پردازی های دولت ترامپ مبنی بر عدم جلوگیری از انتقال دارو به ایران است.

فضا برای پیگیری سیاستهای اصولی ایران باز شده

وی درباره راهبرد دولت برای ارتباط با دولت آمریکا پس از رفتن ترامپ، گفت آقای ظریف تعبیر زیبایی در این باره بکار برد، اینکه "ترامپ ۷۰ روز دیگر رفته اما ایران برای همیشه اینجا می ماند". ولی به رغم فشارهای آمریکا، سیاست‌های منطقه‌ای و همسایگی ایران همواره مبتنی بر ایجاد صلح و فعال کردن داد و ستدهای اقتصادی به نفع مردم منطقه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به رغم فشارهای سنگین آمریکا، فرهنگ و تمدن و دین مشترک ما با برخی کشورهای همسایه باعث تداوم روابط تجاری و اجتماعی ما شده و ما کماکان سیاست صلح و دوستی و کاهش تنش را دنبال می‌کنیم امیدواریم امیدواریم با کاهش مداخله دولت آمریکا ما به پیمان‌های جمعی اقتصادی و امنیتی برای بهبود وضعیت مردم منطقه دست یابیم. با رفتن جنگ افروز سیاسی و اقتصادی به نظر ما فضای مناسب تری برای پیگیری سیاستهای اصولی ما فراهم شده است.

تدوین دو برنامه 70 روزه و 9 ماهه دردولت

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری دربارهبرنامه ۹ ماهه دولت دوازدهم و مبهم ماندن جزئیات آن هم با بیان اینکه  برنامه ۹ ماهه در تداوم جنگ اقتصادی است که در ارتباط با خروج ترامپ از برجام اتخاذ شده است، گفت: ما در دوران برجام نوعی از سیاست‌های اقتصادی را دنبال می‌کردیم که مبتنی بر ایجاد رشد اقتصادی و جلب سرمایه گذاری بود و در یک سال شاهد حضور داوطلبانه شرکتهای خارجی در ایران با حدود ۸۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری  بودیم.

وی با بیان اینکه در جنگ اقتصادی مجبوریم در برحخی حوزه ها انقباظی و در برخی انبساطی عمل کنیم، اضافه کرد: به همین دلیل واردات برخی کالهاها محدود و صادرات با سیاست انبساطی همراه بود.

ربیعی اظهار داشت: تکمیل پروژه های در حال اتمام که یادگار ارزشمندی برای دولت‌های بعد از ۱۴۰۰ است در دستور کار قرار گرفت که متاسفانه اقدامات زیرساختی دولت در اتمام پروژه های استراتژیک به دلیل عدم تمایل عده‌ای برای انعکاس خدمات، اطلاع رسانی مناسب نشده است.

وی تصریح کرد: بنابراین برنامه ۹ ماهه مورد اشاره رییس جمهور مبتنی بر فرصت‌های جدیدی است که با رفتن جنگ افروز اقتصادی به وجود خواهد آمد. هوشمندی یک سیستم و دولت در این است که از فرصت‌های جدید به سرعت انطباق و بهره برداری کند، لذا ما یک برنامه ۷۰ روزه و یک برنامه 9 ماهه تا مرداد ۱۴۰۰ خواهیم داشت.

ترخیص یک میلون تن کالا از گمرکات در این هفته

وی درباره بخشنامه دولت برای تسهلی ترخیص کالا در گمرکات، گفت: با استفاده از بخشنامه جدید دولت تا پایان هفته آینده حدود یک میلیون تن کالای اساسی ترخیص می‌شود و ترخیص کالاهای اساسی بعد از این تاریخ هم ادامه خواهد یافت. این تصمیم با توجه به ضرورت ترخیص سریع کالا برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و عدم کاهش تولید اتخاذ شده است.

وی تصریح کرد: برای روشن شدن برخی از شبهات، تاکید می‌شود این اجازه فوری ترخیص‌ها، صرفا شامل کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید است که اولویت آنها تنها توسط وزارت صمت مشخص خواهد می‌شود و خارج از این اولویت گذاری هیچ کالایی به این شکل ترخیص نخواهد شد.

خارج نشدن از برجام هوشمندانه ترین تصمیم سالهای اخیر بود

سخنگوی دولت در پاسخ به این سول که دولتمردان در ماه های اخیر تصویب نشدن FATF را عامل افزایش قیمت ارز عنوان می کردند اما امروز شاهد کاهش چشمگیر قیمت ارز بدون لغو تحریم ها یبا تصویب FATF هستیم، این موضوع را تناقض نمایی خواند و گفت: از طرفی اگر وقتی قیمت دلار بالا می‌رود می ‌ویند ربطی به برجام و تحریم ندارد و این ناکارآمدی دولت بوده که قیمت دلار بالا می رود، حالا که به تعبیر شما همه از کاهش قیمت ارز و خودرو حرف می‌زنند، می‌فرمایند به تحولات خارجی ربطی ندارد، حداقل پس بگویید مربوط به کارآمدی و عملکرد دولت است.

وی با اشاره به اینکه ترامپ منافعی در برجام نمی دید و از ان خارج شد و انتظار داشت ما هم خارج شویم، اظهار داشت: خارج نشدن از برجام هوشمندانه تریم تصمیم سالهای اخیر بود.

ربیعی با یادواری اینکه  سه سال قبل عده ای می‌گفتند ترامپ از برجام خارج نمی‌شود، اما ترامپ خارج شد؛  امروز هم می‌گویند بایدن به برجام برنمی‌گردد چون هیچ منافعی در بازگشت به برجام ندارد، گفت: ظاهرا اصالت فقط نقد دولت است. متاسفانه عده‌ای در زمان جنگ اقتصادی، حتی حاضر نبودند اسم تحریم بیاورند و علل فشار اقتصادی بر زندگی مردم را بیان کنند و معتقدم این رویه فقط به لاپوشانی جنایات آمریکا منجر  می‌شود.

وی کنار رفتن ترامپ به عنوان محور شرارت علیه ایران را دارای اثر روانی بر جنگ اقتصادی موجود خواند و افزود: از ابتدا هم رئیس بانک مرکز گفت قیمت واقعی ارز این نیست و کاهش قیمت این روزها بخشی از کاهش تخحریب رونی جنگ اقتصادی است.وی با بیان اینکه دولت 

ربیعی با اششاره به اینکه در دوران جنگ اقتصادی دولت با تدبیر و حمایت رهبری نگذاشت اقتصاد فرو بریزد، خاطرنشان کرد:  یادمان نرفته که ترامپ به اروپایی ها گفت ایران را رها کنید سه ماه دیگر درباره نظام جایگزین جمهوری اسلامی با هم صحبت می‌کنیم. اما حالا صدای شکسته شدن فشار حداکثری بلند شده است.

همتی برای تامین ارز جنگیده است

سخنگوی دولت با اشاره به اجحرای سیاست کاهش اتکای بودجه به نفت گفت: در متوسط بلند مدت اکای بودجه ما به نفت  ۴۸.۵  درصد بوده که در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ این وابستگی ۳۰/۵ درصد رسیده است می‌توانیم فعالیت سیاسی کنیم و علل سیاسی را بشمریم اما از تناقض‌ها باید جلوگیری کنیم. ما بعد از ۹۷ دچار فشار شدیدی شدیم. همین الان که آثار تخلیه شده اثر آن در زندگی مردم هم مشخص شده است.

ربیعی با اشاره به اینکه شنیده ام برخی می‌گویند دولت ارز را گروگان گرفته تا بعد از پیروزی بایدن و ریاست جمهوری او ارزپاشی کند، اظهار داشت: من از شنیدن این حرف به خود میلرزم چون برخی اثر حرف هایشان را نمی دانند. اگر این اتفاق افتاده باشد خیانت به مردم است و امیدوارم این اظهار نظرها از روی نااگاهی باشد.

وی گفت: بحث فروش نفت را با دسترسی به ارز حاصل از نفت اشتباه نگیرند و اگر هم می‌دانند عامدانه این را مغلطه نکند چون تا الان آقای همتی برای تامین ارز برای کشور جنکیده است.

مردم با محدویت ها همراهی نمی کنند

سخنگوی دیگر درباره اخرین تصمیمات ستاد ملی کرونا در مرود اعمال محدودیت ها و تعطیلی تهرانو ناپایدار بودن این تصمیمات هم با بیان اینکه تا در رفتارهای فردی تغییر ایجاد نشود هیچ تصمیمی اثر گذار نخواهد بود گفت: تعطیل می‌کنیم، سفر بیشتر می‌شود. جاده‌ها را می‌بندیم، سفرها به سمت دیگر می‌رود. سالن‌ها را تعطیل می‌کنیم، جشن‌ها به آپارتمان‌های بزرگ انتقال پیدا می‌کند. به هرحال تجمعات شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی اظهار نظرها از سوی افراد کارشناس اما غیر مسئول صورت می‌گیرد، گفت: تصمیمات ستادملی کرونا را سخنگوی ان اعلام می‌کند. کدام مسئول در این ستاد تا کنون درباره تعطیلی تهران سخن گفته است؟

ربیعی یادآور شد: پیشنهاد تعطیلی‌ها برای هر شهر و هر استان در ستادهای استانی مطرح می‌شود و در ادامه در کمیته بهداشت و سلامت ستاد به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بحث وبررسی می‌شود و در نهایت موضوع به ستادملی مبارزه با کرونا با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف انتقال داده می‌شود. به عنوان مثال اخیرا در ستاد ملی مبارزه با کرونا طرحی برای ممنوعیت فعالیت از ساعت ۹ شب به بعد ارائه شد که به دلیل اشکال هایی برگردانده شد و بعد از پخته‌تر شدن درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی تاکید کرد: اینجا اشتباهی رخ می‌دهد. باید توجه داشت که خبر مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا نیست، ادامه داد: این اشکال بر رسانه ها نیست بلکه اشکال از ما است که باید روند را اصلاح کنیم. 

دستور رئیس جمهور برای تعطیلی تهران صحت ندارد

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با اشاره به انتشار برخی خبرها در مورد دستور  رئیس جمهور به استاندار برای  تعطیلی تهران، گفت: این موضوع صحت ندارد. تعطیلی‌هایی هم که در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شد به صورت ۵۰ درصدی است و مشاغل گروه  ۲، ۳ و ۴ را شامل می‌شود.

وی افزود: در آینده تصمیم گیری درباره تعطیلی‌هایی که منجر به مسافرت هم خواهد شد، اعلام می‌شود. 

اجازه نمی‌دهیم خصوصی سازی متوقف شود

سخنگوی دولت درباره تداوم مشکلات و اعتراضات کارگران هفت تپه و بازداشت شماری از کارگران این شرکت هم با اشاره به اینکه در این مورد یک مسئله مشکلات مربوط به اجرای خصوصی سازی است و یک بخش مشکلات خود کارگران، گفت: اجرای اصل 44 یکی از ضرورت های مهم در پویایی اقتصاد ایران است و می تواند تحولی بزرگ در اقتصاد کشور باشد و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند خصوصی سازی نیاز مبرم اقتصاد است و و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند خصوصی سازی نیاز مبرم اقتصاد است و نباید جلوی آن گرفته شود.

وی با بیان اینکه جریان خصوصی سازی در ایران مراحل مختلفی را پشت سرگذاشته است و  در دوره ای شاهد تجربه‌ای از خصوصی سازی بودیم که بخش کمی از جامعه از آن بهره‌مند شدند و با نگاهی تجاری، خصوصی سازی دنبال شد، اضافه کرد: پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی توسط رهبری که می‌توانست یک پارادایم در تحول مثبت اقتصادی ایجاد کند، نوعی خصوصی‌سازی نارس صورت گرفت و بخش بسیار کمی به شکل نامناسب به بخش خصوصی و درصد زیادی به نهادهای عمومی واگذار شد که در حقیقت سرمایه و صنعت را در اختیار شرکت های نسل چندم دولتی قرار داد که مصیبت جدیدی بوجود آورد.

وی گفت: ما در این دولت دو سیاست را اتخاذ کردیم یکی خصوصی سازی نه تجاری سازی و دادن به افرادی که باعث گسترش تولید و اشتغال شوند و بتوانند روند اوضاع تولید را از این بهتر کنند. یک سیاست هم بردن شرکت های نسل دوم به بورس در جهت شفاف‌سازی هرچه بیشتر است. 

دستگیری کارگران هفت تپه را پیگیری می‌کنیم

وی با بیان اینکه ما اجازه نخواهمی داد خصوصی سازی با افزاد صالح و کارآفرین متوقف شود تصریح کرد: بیرون کردن نیروها از شرکت چیزی نیست که در تعهدات واگذاری بوده باشد و ما هم موافقتی نداریم منتها باید مشکلات طرح واگذاری در استانداری‌ها بررسی شود و در خصوص خبر دستگیری کارگران هر اتفاقی هم برای جامعه کارگری بیفتد برای من مهم است و شخصا موضوع را پیگیری می کنم.

ربیعی درباره فعالیت دلالها برای نوسان بازا و برخورد با آن هم با اشاره به اینکه عوامل مختلفی از جمله نرخ پایه پولی، عرضه و تقاضا و عوامل روانی و روانشناسی اقتصادی دخالت دارند، گفت: متاسفانه در کشور ما همیشه سودجویی و برخی فعالیت ها ناسالم و دستکاری های خارجی در فضای ارز و سکه هم مشهود است.

وی با یادآوری اینکه اخیرا افرادی به صورت سازمان یافته اقدام به افزایش قیمت ارز و سکه می‌کردند که برخی از آنها دستگیر شدند افزود: یک کمیته بین قوه بانک مرکزی و دستگاه های اطلاعاتی تشکیل شده که اقدامات خوبی را انجام داده و  برخی از متخلفان شناسایی و دستگیر و برخی نیز متواری شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران وطنم ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    0 0
    دست از سرمون بردارید.