مدیرکل راه آهن خراسان گفت: ۸۲ درصد واگنهایی که از مرز ریلی سرخس بار صادراتی به ترکمنستان منتقل کرده‌اند توسط بخش خصوصی ایران تامین شده است.

۸۲ درصد صادرات ریلی از مرز سرخس به ترکمنستان با واگنهای خصوصی بوده است

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی نصیری ورگ  اظهار کرد : صادرکنندگان کالا و فعالان بخش خصوصی از ابتدای بازگشایی مرز ریلی سرخس یعنی ابتدای تیرماه تاکنون برای حمل کالای صادراتی خود چهار هزار و ۲۰۰ دستگاه واگن تامین کرده‌اند که بیشتر آنها واگنهای خالی ورودی به ایران بوده است.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی ۹۰۰ واگن نیز توسط بخش دولتی ایران برای صادرات کالا در اختیار صادرات قرار گرفته است.

مدیرکل راه آهن خراسان با اشاره به این که از حدود ۲ سال قبل بخش خصوصی نیز مجاز به تامین واگن برای صادرات شده است گفت: واگنهای ترکمنستان در تملک بخش خصوصی این کشور قرار دارد لذا فقط دارندگان کالای صادراتی در ایران می‌توانند برای واردات واگن خالی یا همان "امدادی" با مالکان واگن در ترکمنستان مذاکره کرده و واگن امدادی وارد کنند.

نصیری افزود: هم اکنون بیش از ۶۰ شرکت بخش خصوصی تامین واگن از ترکمنستان برای صادرات کالا به این کشور و دیگر کشورهای آسیای مرکزی را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: البته بخشی از صادرات ریلی کشور به ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی در واگنهایی بارگیری می شود که پیشتر کالا از ترکمنستان به کشور ما وارد کرده‌اند و هنگام بازگشت کالاهای صادراتی را حمل می‌کنند که این واگنها نیز در اختیار بخش خصوصی هستند.

پس از همه‌گیری ویروس کرونا و اتخاذ تدابیر مراقبتی در مرزها، پایانه ریلی سرخس واقع در شمال شرق خراسان رضوی با ترکمنستان از ابتدای تیرماه بازگشایی شد، از آن تاریخ تا نیمه مهرماه امسال ۴۱۰ هزار تن کالا با استفاده از قطارهای باربری بین ایران و جمهوری ترکمنستان جابه‌جا شده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.