رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: امروز کشت فراسرزمینی راه‌حل مشکلات کشاورزی است و باید در این حوزه از ظرفیت کشورهای همسایه استفاده کنیم.

کشت فراسرزمینی راه‌حل مشکلات کشاورزی است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا اورانی روز سه‌شنبه در نشست جمعی از تولیدکنندگان و کشاورزان نیشابور افزود: برای استفاده از این ظرفیت باید کشاورز و دامدار در چارچوب کشاورزی قراردادی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۵ هزار هکتار پسته‌کاری داریم که از پوست آن می‌توان استفاده بهینه نمود و در این حوزه می‌توانیم از ظرفیت کشورهای همسایه در حوزه کنجاله پنبه و سویا استفاده کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در بخش کشاورزی یکی از مشکلات عمده تکرار واسطه‌گری است که موجب نارضایتی تولیدکننده و مصرف کننده است و برای رفع این‌مشکل باید شبکه توزیع و نظام واسطه‌گری را اصلاح کنیم.
وی افزود: در حال حاضر ۱۶۰ شرکت تعاونی تولید در استان داریم که از این تعداد ۵۹ شرکت تعطیل است و باید در رفتارمان تغییر ایجاد کرده و به سوی استفاده و تقویت توانمندی‌های داخلی برویم.
اورانی ادامه داد: به زودی فروشگاه روستا بازار شماره یک در مشهد راه‌اندازی می‌شود که کشاورزان می توانند به طور مستقیم محصولات خود را در آن ارائه کنند و حق واگذاری محل اختصاصی خود را به شخص واسطه ندارند.
وی گفت: بیش از ۳۰ هزار هکتار کشت چغندر قند در استان داریم که نیازمند آب فراوان است ولی با فناوری‌های نوین محدودیتی در این زمینه نخواهیم داشت و برای کشت پنبه و یونجه هم باید به همین شیوه عمل کنیم در غیر این‌صورت با مشکل مواجه خواهیم بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: پیش از این در بخش عشایری به ازای ۱۲ کیلو علوفه یک کیلو گوشت تولید می‌گردید که در حال حاضر با استفاده از شیوه‌های نوین این میزان تولید با ۶ کیلو علوفه میسر شده است.
وی ادامه داد: اوایل انقلاب پنیر تولید داخلی نداشتیم ولی امروز واحدهای تولید انواع پنیر در نیشابور وجود دارند که نشان‌دهنده توان داخلی است. 
اورانی گفت: امروز زیرساخت‌های کشور با دوره دفاع مقدس به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست ولی آن روز انسجام، وحدت و همدلی بیشتری داشتیم و امروز هم باید با اتکا به توان داخلی مشکلات و کمبودها را رفع کنیم.
مرکز شهرستان ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.