در این مصحف بسیاری از مطالب ارزنده و مهم از بزرگان، خطاب به حضرت رضا(ع) وجود دارد که شاید در جایی دیگر مطرح نشده باشد. به همین دلیل مجموعه ای بسیار ارزشمند و گرانبهاست.

قدیمی ترین خادم رضوی از دلنوشته های علما و هنرمندان به امام رضا(ع)می گوید/لحظات ناب عاشقی در کتاب "صحیفه رضوی"

قدس آنلاین – وحید اکرمی: حرم مطهر همه ساله پذیرای خیل عظیمی از ارادتمندان و شیفتگان بارگاه قدس رضوی است. در این میان افراد صاحب نام و مشهور نیز سعی می کنند همراه با دیگران از برکات معنوی حضور در این آستان مقدس بهره لازم را ببرند. به همین دلیل یکی از خدام حرم مطهر رضوی تصمیم گرفت که از این فرهیختگان بخواهد تا ارادت خالصانه خود به ساحت قدسی ثامن الحجج(ع) را بر کاغذ سپیدی ثبت کنند. مصحف رضوی نام کتابی است که به همت علی خوش زبان گردآوری شده و نسخه ای از آن در کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است.

در ادامه گفتگوی خواندنی قدس آنلاین با این خادم خوش ذوق و قدیمی آستان مقدس رضوی را می خوانید:

امام رضا(ع) در حقم پدری کرده اند

"در ۱۳ سالگی پدرم به رحمت خدا رفت. مادرم مرا از کرمان به مشهد و حرم امام رضا(ع) آورد. رو به آن حضرت عرض کرد که آقا این پسر، پدرش را از دست داده است شما در حقش پدری کنید. دوباره به کرمان بازگشتیم اما به باور من شاید همین خواسته خالصانه مادرم از حضرت باعث شد تا سرنوشت من به مشهد و حرم امام رضا(ع) پیوند بخورد. باور دارم از آن سفر تاکنون حضرت رضا(ع) به من لطف و عنایت بسیاری داشته و به نوعی برایم پدری کرده اند. "

این گفته ها را آقای خوش زبان در ابتدای گفتگو به زبان آورد. همین چند جمله کافیست که دریابیم قلب او در نوجوانی با دعای مادرش به پنجره فولاد حضرت گره خورده و تاکنون که ۷۶ بهار از زندگی اش می گذرد هرروز این گره محکم تر شده است.

این خادم باسابقه آستان مقدس رضوی در ادامه افزود: پس از سفری که به مشهد داشتم سالها در کرمان بودم و تحصیلات متوسطه خود را به پایان رسانده و دیپلم گرفتم. سپس در آزمون کنکور شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های تهران و مشهد شدم. دل من با مشهد بود، استخاره گرفتم و به مشهد آمدم. همان سال اول حضور در دانشگاه، برای اشتغال در آستان قدس درخواست دادم و پذیرفته شدم. اعتقاد داشتم که امام رضا(ع) به من عنایت خاصی دارند. من نیز در قبال این بزرگواری ناچار و موظف بودم که در حد توان به زائران این امام رئوف خدمت کنم.

خوش زبان اظهار داشت: در حرم مستقر شدم و با عنایت امام رضا(ع) خیلی سریع پله های ترقی در حرم را پیمودم. پس از چند ماه به عنوان معاون بخش انتخاب شدم. سپس در مدت کوتاهی رئیس بخش و رئیس اداره و بتدریج پیشرفت کرده تا نهایتا رئیس دفتر تولیت آستان قدس در قبل از انقلاب شدم.

خادم همزمان سه بارگاه نورانی در ایران

این خادم قدیمی حرم مطهر با زبانی خوش به بیان خاطرات خود در زمان انقلاب اسلامی ایران و پس از آن ادامه داد و گفت: در سال ۱۳۵۷ که انقلاب شد اکثر افرادی که همردیف من بوده و یا در آستان مشغول به خدمت بودند یا از کشور فرار کرده و یا عذر آنها توسط نیروهای انقلابی خواسته شد. اما من چون سعی می کردم که خدمتی خالصانه به حضرت رضا(ع) داشته باشم در جایگاه خود ماندم. مرحوم طبسی که در آن زمان سرپرست آستان قدس رضوی بود به من گفت که اگر قول دهی که ارادتمندانه به امام رضا(ع) خدمت کنی، می توانی به کار خود ادامه دهی. از اینکه کماکان می توانستم در بارگاه قدس رضوی خدمت نماینم بسیار خرسند بودم. پس از آن تا سالها به عنوان رئیس دفتر تولیت به کارم ادامه دادم و با حفظ سمت مسئول تشریفات حرم مطهر نیز شدم.

وی تصریح کرد: چند سالی گذشت و همزمان با فعالیت به عنوان کارمند آستان قدس رضوی، حکم خادمی حرم را هم دریافت کردم تا بتوانم همزمان با کار، خادمی هم بکنم. اکنون نه تنها توفیق خدمت در بارگاه قدس رضوی را دارم بلکه در بارگاه حضرت معصومه(س) نیز توفیق خادمی دارم. همچنین خادم حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز هستم و اکنون کارهای ابتدایی برای خادمی حرم حضرت شاهچراغ نیز انجام داده ام تا در هر شهر مذهبی ایران حضور داشتم بتوانم در آنجا خادم باشم. همچنین هر زمان بتوانم به کربلای معلی و نجف اشرف مشرف شوم لباس خادمی تحویل می گیرم و توفیق خادمی در آن بارگاه های نورانی را نیز دارم.

سخن کز دل برآید...

هرچه از زمان گفتگوی من با حاج آقای خوش زبان می گذشت بیشتر متوجه می شدم که با شخصی باهمتی بلند و اراده ای قوی و البته خوش ذوق روبرو هستم. تالیف کتاب "مصحف رضوی" نمونه ای از این مدعا بود. از او خواستم تا بیشتر از کتابش برایمان بگوید.

مولف کتاب صحیفه رضوی درخصوص انگیزه خود برای تالیف این کتاب، ابراز داشت: زمانی در کتابخانه آستان قدس رضوی به عنوان معاون کتابخانه مشغول به خدمت بودم. به فکرم رسید از هنرمندان و شاعران و علمای دینی و مراجع عظام تقلید که به حرم مشرف می شدند، دلنوشته ها و واگویه هایشان به حضرت را در دفتری نوشته و آنها را جمع آوری کنم. اینکار را شروع کرده و تا حدبسیار خوبی نیز پیشرفت کردم. پس از آن به این فکر افتادم که به جای اینکه منتظر باشم که افراد صاحب نام به حرم مشرف شوند، خودم حضوری به شهر و محل زندگی آنها مراجعه کرده و دلنوشته های آنها را گردآوری نمایم.  

وی افزود: البته برخی از علما مانند حضرت آیت الله بهجت و حضرت آیت الله مکارم شیرازی مقید بودند که حتما در حرم مطهر رضوی این نوشته ها را مرقوم نمایند. بویژه حضرت آیت الله بهجت اینگونه اصرار داشتند و زمانی که با درخواست من بیرون از حرم مطهر مواجه شدند، فرمودند که من در داخل حرم دلنوشته ای را خواهم نوشت. عبا را بر سر خود کشیده و به حرم وارد شدند و در آنجا چند خطی از ارادات خود به ثامن الحجج(ع) را مرقوم کردند.

حاج آقای خوش زبان با بیان اینکه جمع آوری کتاب حدود ۴ سال به طول انجامید، یادآور شد: افراد بسیار صاحب نامی در این صحیفه از خود یادگار به جا گذاشته اند. به عنوان مثال آیات عظام جوادی آملی، امامی کاشانی، فاضل لنکرانی و آیت الله بهجت و همچنین آقای فرشچیان هنرمند معروف معاصر، و برخی از شعرا از جمله موید و کمال پور با خط خود آثارشان را در این صحیفه ثبت کرده اند. همچنین پروفسور کریستن بونو اندیشمند فرانسوی نیز مطلبی به زبان فرانسوی و باخطی زیبا در آن نوشته که ترجمه شده است. در این مصحف بسیاری از مطالب ارزنده و مهم از بزرگان، خطاب به حضرت رضا(ع) وجود دارد که شاید در جایی دیگر مطرح نشده باشد. به همین دلیل مجموعه ای بسیار ارزشمند و گرانبهاست.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه نویسندگان آثار، درهنگام یادداشت مطالب امام رضایی خود همان چیزی را که در لحظه به ذهنشان خطور می کرده یادداشت می کرده اند، برخی موارد نوشته شده برای من و حتی خود نویسنده بسیار ارزشمند و به یادماندنی شده است. به عنوان مثال آقای حداد عادل شعری را در ۱۸ سالگی سروده و آن را در این کتاب قید نموده بود. این مطلب آنقدر برایش ارزش داشت که چندی پیش با من تماس گرفت و یک کپی از آن را از من خواست.

نمونه ای از عنایات ثامن الحجج به دوستداران خود

این خادم قدیمی حرم مطهر خاطراتش از بازخورد یادداشت ها در مصحف را ادامه داد و گفت: آیت الله جوادی آملی در لحظه نگارش آنقدر متن پرجاذبه و ارزشمندی نوشتند که بعد از آن فرمودند یک نسخه از این نوشته را برای خودم نیز بفرستید تا آن را به یادگار داشته باشم.

وی اضافه کرد: نمونه دیگر عنایات امام رضا(ع) به دوستداران خود را می توان در یادداشت استاد فرشچیان یافت. این استاد برجسته، زمانی انگشت دستش به لرزه افتاده بود به طوری که قلم در دست او می لرزید و توانایی کشیدن آثار نقاشی را نداشت. او به علی بن موسی الرضا(ع) توسل کرده و شفای خود را از حضرت درخواست کرد و خواسته اش اجابت شد. این استاد با قلم زیبای خود در مصحف رضوی این موضوع را بیان نموده و سپس می گوید که اکنون عیب انگشتم برطرف شده و حتی بسیار بهتر از روز اول کارآیی دارد.

وی اضافه کرد: حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان مطلبی نوشته که به وضوح نشاندهنده آن است که حضرت رضا(ع) چگونه بر امور نظاره داشته و به دوستداران خود عنایت می کنند. حجت الاسلام انصاریان در یادداشتی که در این مصحف ثبت است عنوان کرده که از امام رئوف(ع) خواستم تا در برخی از امور به من نگاه ویژه داشته و مرحمتی عطا کنند. از جمله اینکه خواستم تا در بیانم اثری قرار داده شود تا وقتی روضه امام حسین(ع) می‌خوانم، اشک در دیدگان حضار جمع شود. او در آخر یادداشت خود نوشته است که به خدا قسم امام رضا(ع) حاجات مرا برآورده کرده است.

قدیمی ترین خادم حرم مطهر رضوی ابراز داشت: آیت الله مکارم شیرازی در نوشته خود بیتی بااین مضمون برای امام رضا(ع) سروده اند که: "ناصرم از کرمت آگاهم    کمترین بنده این درگاهم"

خوش زبان با تاکید بر این نکته که خواندن دست نوشته های داخل مصحف رضوی خالی از لطف نیست افزود: برخی از این رجال پس از تحریر نوشته خود در مصحف به من می گفتند که شرایطی که برایمان ایجاد کرده ای به گونه ای است که برخی از این جملات را برای هیچکس تابحال نگفته ایم اما چون صحبت از امام رضا(ع) است، برای اولین بار آن را ثبت می کنیم.   

وی گفت: تصور من این است که این بزرگان یکسری از واگویه هایی را در این محصف نوشته اند که در حالت معمول و بین شاگردان و مریدان خود نیز به زبان نمی آورده اند. اما در زمان نوشتن خود را در مقابل حضرت تصور می کرده و آن چیزی که در دلشان بوده را مرقوم می نموده اند به همین دلیل اعتقاد دارم که متون داخل کتاب ارزش معنوی بسیار زیاد دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    سلام کجای حرم میشه ایشون و دید