کرمان- طی ماه‌های اخیر نوسانات ارزی موجب شده تا علاوه بر متلاطم شدن بازار کالاهای اساسی با افزایش بیش‌ازحد قیمت‌ها و در مواردی کمبود آن‌ها روبرو شویم که روغن جامد و مایع یکی از این کالاهاست.

چرب شدن قیمت روغن در بازار سیاه

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهروندان کرمانی که تا پیش‌ازاین با مشکلاتی هم چون گرانی مرغ و گوشت و کمبود تخم‌مرغ در بازار روبرو بودند و خاطره نایاب شدن کره حیوانی را از یاد نبردند حالا با مشکل کمبود روغن مایع و جامد روبرو هستند.

گرچه مصاحبه‌های مسئولان در فضای رسانه‌ای حاکی از آن است که مشکلی در تأمین روغن در بازار نیست اما واقعیت این است که باوجود فعالیت چندین کارخانه روغن در استان کرمان اما این کالای اساسی کمیاب شده است.

در بازار چه می‌گذرد؟

روغن خوراکی مدت‌ها است که به‌صورت قطره‌چکانی به بازار تزریق می‌شد تا اینکه به‌یک‌باره قوطی‌های روغن خوراکی در تمامی فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی نایاب شد.

مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد که قفسه بسیاری از فروشندگان مواد پروتئینی از این کالای اساسی تقریباً خالی است و تنها روغن‌های یک لیتری باقیمت ۹۵۰۰ تومان و البته به تعداد اندک قابل‌عرضه است.

گفتنی است حلب‌های پنج کیلویی روغن مایع و جامد بازار به‌طورکلی نایاب شده است و به‌تازگی برخی از مغازه‌دارها برخی برندها را باقیمت سه برابر قبل به فروش می‌رسانند.

بنا بر گفته برخی از شهروندان کرمانی برخی از فروشندگان از این موضوع سوءاستفاده کرده و جیب برای خود دوخته‌اند و به ازای فروش یک قوطی روغن مصرف‌کنندگان را به خرید سایر کالاها مانند چای کیسه‌ای اجبار می‌کنند.

بنا بر گفته شهروندان مقدار اندکی روغن‌های نباتی جامد که پیش‌ازاین قوطی حاوی چهار و نیم کیلویی روغن به ۴۸ هزار تومان فروش می‌رفت در حال حاضر باقیمت ۱۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود حال بسیاری از مصرف‌کنندگان از مسئولان سؤال می‌کنند که این روغن‌ها با این قیمت‌های نجومی متعلق به کیست و از کجا می‌آید و چرا نظارتی نیست؟

مردم نگران نباشند

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان کرمان بابیان اینکه با راه‌اندازی «سامانه جامع انبارها» لذا توزیع روغن در فروشگاه‌های ثبت‌نام‌شده در این سامانه آغازشده است اظهار کرد: روغن به‌صورت مستقیم از کارخانه‌های تولید روغن به ۵۰ واحد کوچک در سطح شهر کرمان همچنین تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌ها تزریق می‌شود بنابراین مردم نگران کمبود روغن نباشند.

محمدرضا ابوالقاسمی اظهار کرد: در حال حاضر مواد موردنیاز (روغن خام) کارخانه‌های روغن نباتی گلناز کرمان و کارخانه فریکو سیرجان تأمین‌شده و هر دو کارخانه کار تولید روغن نباتی را  از سر گرفته‌اند ضمن این‌که توزیع روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغازشده است.

وی بابیان این‌که به‌منظور ساماندهی زنجیره توزیع کالا «سامانه جامع انبارها» راه‌اندازی کردیم و تمامی واحدهای صنعتی، تولیدی و صنفی که به توزیع کالاهای اساسی اقدام می‌کنند ملزم به ثبت‌نام در این سامانه شده‌اند، افزود:  فعلاً روغن در اختیار مغازه‌های که ثبت‌نام نکرده‌اند قرار نخواهد گرفت.

ابوالقاسمی گفت: درصورتی‌که مردم رعایت کرده و برای خرید روغن موردنیاز خود هجوم نیاورند و از انبار کردن این کالای اساسی پرهیز کنند مشکلی برای تأمین کالا نخواهیم  داشت.

وی تصریح کرد: متأسفانه در اثر عدم بازدارندگی قوانین برخی از افراد در بازار اقدام به احتکار یا سودجویی و تخلف می‌زنند که در این راستا تیم‌های نظارتی و بازرسی نظارت بر بازار را تشدید کرده‌ایم ضمن این‌که با هرگونه گران‌فروشی و احتکار برخورد شدید خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.