۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 727425

گرگان- گرچه بنا بر گفته مسئولان دود و آتشی در تو سکستان این روزها دیده نمی‌شود اما به نظر می‌رسد عملیات اطفا و لکه‌گیری ادامه داشته و نباید از آتش زیر خاکستر در این جنگل غافل شد.

«توسکستان» آتش زیر خاکستر

قدس آنلاین-گروه استان ها: توسکستان در ادامه جنگل‌های هیرکانی و در ارتفاعات حائل استان‌های گلستان و سمنان حدفاصل شهرستان‌های گرگان - شاهرود قرار دارد و ارتفاع منطقه آتش افزون بر دو هزار متر است.

آتش‌سوزی در طی هفته گذشته که هنوز وسعت خسارت‌های به بار آمده در آن برای مسئولان مشخص نیست موجب شد تا افزون بر ۶۰۰  نیرو اعم از جنگلبان، هلال‌احمر، کوهنورد، بسیج، ارتش، محیط‌بان و بومیان منطقه با استفاده از دو فروند بالگرد طی ۱۰ روزبه این مناطق اعزام شوند.

گرچه تلاش بی‌وقفه داوطلبان برای مهار زبانه‌های آتش در این منطقه و باوجود راه‌های سخت و صعب‌العبور تعطیلی نداشت اما اگر بارش باران در طی روزهای گذشته در این منطقه نیروهای امدادی را یار نمی‌شد بدون شک این قائله هنوز ادامه داشت.

متأسفانه آتشی که شکارچیان در این ارتفاعات به پا کرده‌اند خشک و تر را به‌پای هم سوزانده است و هنوز اجازه آرام شدن دل دوستداران محیط‌زیست را نمی‌دهد.

اطمینان خاطر از اطفای حریق

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان پرواز بالگرد و تخلیه چهار سبد آب برای خاموش کردن باقیمانده آتش زیر خاکستر جنگل تو سکستان را در زمره آخرین اقدامات روز سه‌شنبه گروه‌های امدادی برای آسودگی خاطر از شعله‌ور نشدن دوباره حریق در این عرصه جنگلی هیرکانی عنوان می‌کند.

سید رضا قادری در این رابطه عنوان می‌کند: در بازدید هوایی که از منطقه داشتیم دود ناشی از کُنده درختان، زغال و خاکستر برجای‌مانده از آتش یک‌هفته‌ای در درون درختان مشاهده ‌شد که با پایش زمینی نیروهای اعزامی و خاموش کردن آتش زیر خاکستر نگرانی از بین رفت.

وی اظهار می‌کند: در ادامه پایش جنگل توسکستان، دود جزئی در چند نقطه گزارش شد که در یک منطقه سخت گذر و صخره‌ای از توان بالگرد و سبد آب‌پاش برای خاموشی کامل آن استفاده شد.

قادری اذعان می‌کند: در زمان حاضر آتشی در منطقه مشاهده نمی‌شود اما ممکن است در درون درختان قطور آثار برجای‌مانده از خاکستر و گدازه‌های ریز و زغال باقی‌مانده باشد که نیروهای مستقر در منطقه سعی در خاموشی و از بین آن‌ها دارند.

برگ آخر

آتش از یکشنبه ۱۱ آبان جنگل‌های پهن‌برگ توسکستان گرگان را فراگرفت و آرام‌آرام به سمت ارتفاعات پنبول‌چال و مازوآروم و سپس گنج‌دره، دمبلیان، دره‌دوک، گجه ، مازوآروم و روغن خانه گسترش یافت و در این مدت علاوه بر سوزاندن گونه‌های علف کف جنگل و بوته‌های فوربی (نیمه چوبی)  تعدادی از تنه‌های درختان جنگلی را خاکستر کرد.  که هنوز دامنه تخریب‌ها و خسارت‌های برجای‌مانده مشخص نیست.

متأسفانه افزایش دمای چند روز قبل گرگان به حدود ۳۵ درجه که در این فصل از سال کم‌سابقه است و حضور شکارچیان در مناطق جنگلی از دلایل احتمالی آتش‌سوزی جنگل توسکستان است.

اما نکته مورد غفلت مستقر نبودن پایگاه سیار مدیریت آتش در ارتفاعات بالادست جنگل، کافی نبودن جیره غذایی و تجهیزات، کم‌توجهی به اشتیاق بومیان منطقه برای مشارکت در عملیات مهار آتش، ناهماهنگی بین دستگاهی و حضور نداشتن مدیران شهرستانی مسئول در منطقه وقوع آتش و اتکا به مدیریت از راه دور ازجمله دلایل طولانی شدن عملیات خاموش کردن آتش جنگل تو سکستان برشمرده می‌شود.

شیب تند زمین، وجود حجم بالای درختان خشک و کنده‌ها ناشی از اجرای طرح تنفس جنگل و مسکوت ماندن طرح‌‎های جنگلداری، نبود جاده دسترسی مناسب، صخره‌ای بودن و دشواری در دسترسی از دیگر دلایل تشدیدکننده آتش جنگل توسکستان در طی هفته گذشته بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.