سخنران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه انسان مومن تنها خدا را می پرستد و از او اطاعت می کند، اظهار کرد: توحید و یکتاپرستی عالی ترین هدف خلقت است.

توحید و یکتاپرستی عالی ترین هدف خلقت است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت در سلسله جلسات سخنرانی حرم مطهر رضوی که شب گذشته با حضور جمعی از زائران و مجاوران در رواق بزرگ امام خمینی(ره) این بارگاه نورانی برگزار شد، گفت: توحید به معنای یکتاپرستی و پرهیز از شریک قرار دادن برای خداوند یکتا است.

وی با بیان اینکه نقطه مقابله توحید شرک است، ابراز کرد: شرک به معنای شریک قرار دادن برای خداوند است. در منابع دینی دو نوع شرک برای ما تعریف شده یکی شرک جَلی و دومی شرک خفی.

سخنران حرم رضوی افزود: در شرک جلی انسان به صورت آشکارا برای خداوند شریک قائل می شود و شرک خفی با در نظر داشتن غیر خدا در انجام کارها تحقق پیدا می کند. شرک خفی موجب خارج شدن از اسلام نمی شود و بسیاری از مومنان ناخواسته گرفتار شرک خفی هستند.

وی عنوان کرد: یکی از مواردی که به ما هشدار داده شده که مبادا دچار شرک خفی شویم، شرک در محبت است. انسان در زندگی دلبستگی هایی دارد. مثلا یکی به مال دنیا علاقه دارد و یکی به زن و فرزند خود علاقه بسیار دارد ولی انسان مومن خدا را بیشتر از هر چیزی در این دنیا دوست دارد.

نظافت با بیان اینکه دوست داشتن هر چیزی در این دنیا باید در راستای دوست داشتن خداوند باشد، اظهار کرد: کسی که وجودش مملو از محبت خدا است، همه چیز خود را در راه او فدا می کند. علاقه این شخص به ثروت و مال دنیا برای این است که آن مال را در راه خدا انفاق کند.

وی ابراز کرد: کسی که مال دنیا را برای فخر فروشی و برتری جویی به دیگران استفاده کند، هرچند ادعای ایمان داشته باشد باز هم گرفتار شرک خفی شده است. اما کسی که مال دنیا را برای کمک به افراد نیازمند و دستگیری از آنها استفاده کند در مسیر یکتاپرستی حرکت می کند.

خطیب حرم رضوی افزود: خداوند دوست ندارد کسی که در مقابل او سر به سجده می گذارد محتاج دیگران شود به همین خاطر کسی که کار می کند تا زندگی خود و خانواده خود را تامین کند در واقع عبادت خدا را انجام داده است.

وی بیان کرد: کسی که به وجود خداوند به عنوان قدرت لایزال ایمان دارد و او را پرستش می کند در واقع بزرگی و عظمت خداوند را با تمام وجود درک می کند و همه دنیا را در برابر این عظمت پست و کوچک می بیند و هرگز برای غیر خدا کار نمی کند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.