رییس هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی کامیون‌داران کشور گفت: افزایش حدود ۳۰ درصدی کرایه حمل کالا تنها شامل بخشی از کرایه واقعی است و اگر قرار باشد دستمزد واقعی راننده کامیون داده شود به طور قطع به مراتب رقم افزایش کرایه‌ها بیشتر از این خواهد بود.

افزایش کرایه بار تنها جوابگوی بخشی از هزینه‌ کامیون‌داران است

به گزارش قدس آنلاین، رضا تیموری افزود: به استناد مصوبه ۲۰۹ شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، کرایه حمل کالا نیازمند به روز رسانی است و کرایه کنونی مربوط به ماهها قبل و زمانی است که قیمت دلار ۱۵۰ هزار ریال بود البته افزایش۳۰ درصدی کرایه‌ها که باید از ۱۸ آبان ماه عملیاتی می شد هم اکنون در بسیاری مناطق کشور هنوز اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: شاید قبلا زمانی که راننده، موتور کامیون را باز می‌کرد توان جمع کردن و تعمیر سنگین ناوگان را نداشت اما الان با افزایش قیمت لاستیک و لوازم یدکی برخی مالکان شاید توان بازکردن و تعمیر چرخ کامیون را نیز نداشته باشند.

رییس هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی کامیون‌داران گفت: رانندگان و کامیون‌داران کشور در اوج کرونا بدون وقفه خدمات بسیار مطلوبی را به مردم ارائه داده‌اند تا چرخ و حمل و نقل کشور لنگ نماند.

تیموری افزود: کدام کسب و کار، بازرگان، تولید کننده و صادرکننده در کشور،  کالا و خدمات امروز خود را با قیمت دیروز ارائه می دهد؟ اما صنف کامیون‌دار تنها صنفی است که با وجود افزایش نرخ کرایه باز هم خدمات خود را با ضرر و یا حداقل سود متعارف عرضه می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر خدمتی که ارائه می‌دهیم با ۶۰ درصد ضرر است اما این زیان مشخص نیست و زمانی عیان می‌شود که ناوگان برای تعمیر به گاراژ می رود و راننده دیگر قدرت تعمیر کامیون خود را ندارد و ورشکسته می‌شود.

رییس هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی کامیون‌داران گفت:با این اوضاع کسب و کار، امکان دارد بسیاری از همکاران پس از خرابی و انتقال خودرویشان به گاراژ و تعمیرگاه، امکان بازسازی و تعمیر را نداشته باشند لذا از این بابت برخی ناخواسته بیکار شده‌اند.

تیموری افزود: هم اکنون گاراژهای تعمیر ناوگان سنگین در مشهد مملو از کامیونهایی است که مالکان توان بازسازی و تعمیر اساسی آنها را ندارند و تداوم این روند موجب از رده خارج شدن بیشتر ناوگان از چرخه فعالیت خواهد شد.

وی اضافه کرد: بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه ناوگان باری در کاربریهای مختلف از خاور تا نفکش و تریلر در کشور فعالیت دارند و رزق و روزی دستکم بیش از یک میلیون نفر در کشور به صورت مستقیم وابسته به فعالیت این تعداد ناوگان باری است.

گلایه‌ها از افزایش نرخ حمل بار

بر اساس اعلام اداره مدیریت راه‌های اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در پی افزایش نرخ کرایه ۳۱.۷ درصدی حمل بار میزان شکایات و تماسها با مرکز ۱۴۱ این استان برای انعکاس گلایه‌ها از کرایه حمل بار افزایش یافته است.

برخی اصناف از جمله صنف مصالح ساختمانی مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به افزایش نرخ حمل بار در قالب دریافت مبلغ "پشت بارنامه" اعتراض داشته اند.

"پشت بارنامه" مبلغ توافقی غیررسمی مالک و حمل کننده بار است که بنا به درخواست شرکت حمل و نقل اخذ می شود و بیشتر از تعرفه رسمی مطابق بارنامه است که اگر مالک بار حاضر به پرداخت آن نشود بارش به زمین مانده و حمل نمی‌شود.   

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.