مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از پایان برداشت محصول زعفران در ۶۰ درصد مزارع استان خبر داد و گفت: کل دوره برداشت زعفران تا اواخر آذر ماه ادامه خواهد داشت.

برداشت زعفران در ۶۰ درصد مزارع خراسان رضوی پایان یافت

به گزارش قدس آنلاین، هاشم نقیبی افزود: برداشت در مناطق سردسیر تقریبا تمام شده و در مناطق گرمسیری خراسان رضوی هنوز باقی مانده است.

وی از میزان برداشت زعفران به دلیل آثار اقتصادی بر بازار این محصول راهبردی خودداری کرد و ادامه داد: امسال ۹۳ هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص یافت که میزان برداشت آن وابسته به شرایط آب و هوایی است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هر هکتار زعفران در مراحل کاشت، داشت و برداشت،  ۲۰۰ نفر- روز اشتغال ایجاد می‌کند که ۶۵ درصد از این میزان در حوزه برداشت، پاک و خشک کردن زعفران اشتغال دارند.

نقیبی افزود: ۱۲۹ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی در حوزه تولید زعفران فعالیت دارند.

هم اکنون سطح زیرکشت محصول زعفران در کشور ۱۲۰ هزار هکتار است که ۹۲ هزار هکتار آن در خراسان رضوی قرار دارد و ۱۳۰ هزار خانوار بهره‌بردار در این زمینه فعالیت می کنند که ۱۰۹ هزار خانوار از این تعداد دارنده کمتر از یک هکتار سطح زیرکشت زعفران هستند.

هر هکتار زعفران برای ۲۰۰ نفر ایجاد شغل می‌کند و به جرات می‌توان گفت که این محصول در ایجاد اشتغال و اقتصاد خانوارها بی‌نظیر است و برآورد می شود ۶۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی از محل کاشت و برداشت طلای سرخ امرار معاش می‌کنند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.