دیروز ۲۱ آبان، سالروز شهادت پدر موشکی ایران، شهید حسن طهرانی‌مقدم بود.

رسول رضایی، طلبه و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان

دیروز ۲۱ آبان، سالروز شهادت پدر موشکی ایران، شهید حسن طهرانی‌مقدم بود. دقیقاً ۹ سال پیش بود که در چنین روزی سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم از بنیان‌گذاران اصلی صنایع موشکی ایران و بنیان‌گذار توپخانه و موشکی سپاه در دوران پر افتخار هشت سال دفاع مقدس به همراه تعدادی از همرزمانش که هر کدام سابقه درخشانی در پاگرفتن توان موشکی ایران داشتند، بر اثر انفجار زاغه مهمات در یکی از مراکز پشتیبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خیل یاران شهیدشان پیوستند و به «شهدای اقتدار» معروف شدند. در این باره نکاتی شایسته تذکر و یادآوری است:

امروز اگر می‌بینیم پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس به دست جوانان برومند و خودباور و مؤمن این مرز و بوم ساخته شد و بحمدالله در بنزین به خودکفایی رسیدیم، اگر انواع تسلیحات پیشرفته و بازدارنده را ساختیم و متجاوزان را ادب کردیم و اگر نفوذ و اقتدار منطقه‌ای پیدا کردیم تا امنیت داشته باشیم، همه و همه رهاورد غیرت، همت و تدبیر نسل شهید طهرانی مقدم و جوانان پرهمت امثال او است؛ نیروهای مؤمن متعهدی که با مدیریت جهادی و با تفکر «خودباوری»، بنا را بر بی‌اعتمادی به دشمن گذاشتند و اعتماد به وعده‌های نصرت الهی را سرلوحه کار خویش قرار دادند و معطل وعده‌های نافرجام غربی‌ها و امضای اروپایی‌ها نشدند.

باید دانست در پرتو تفکر انقلابی و خودباوری و روحیه اعتماد به نفس ملی و اتکا به جوانان و فعال‌سازی ظرفیت‌های داخلی، عبور از تحریم‌ها و تهدیدها میسرتر و هموارتر است؛ نشان به آن نشان که در صدها مورد دیگر و از جمله در جنگ هشت‌ساله، به برکت روحیه مقاومت، ایثارگری و خودباوری و به برکت برخورداری از جوانانی همچون «حسن طهرانی مقدم» توانستیم بر دشمن بعثی که ازسوی تمام قدرت‌های جهانی حمایت و پشتیبانی می‌شد فائق آییم.

ملت قهرمان، غیور و مؤمن ایران باید مدام متذکر این نکته باشند که «تحریم» علیه کشوری مانند ایران با ظرفیت‌ها و امکانات و موقعیت راهبردی و سوق‌الجیشی فراوانی که دارد اگرچه بی‌تأثیر نیست، ولی هرگز نمی‌تواند آن‌گونه که آمریکا و متحدانش و «جریان تحریف» و «جریان نفوذ» و «جریان لیبرال‌های غرب‌گرا و غرب‌گدا و غرب‌زده» انتظار دارند فلج‌کننده! و بن‌بست‌ساز باشد. بلکه تحریم‌ها و تهدیدها و فشارهای ناجوانمردانه اقتصادی می‌تواند به فرصتی برای جوشش استعدادهای جوانان و عامل شکوفا شدن خلاقیت‌های ذهن پرتوان ایرانی تبدیل شود.

به عنوان نمونه به فهرست مختصری از این دستاوردها و خلق فرصت‌ها که فقط ‌اندکی از بسیارهاست و تماماً در اوج تحریم‌ها و تهدیدها و در پرتو اتکا به ذهن خلاق، مبتکر و جوشنده جوانان و فعال‌سازی توانمندی‌های داخلی بدست آمده است توجه کنید:

ایران، دومین کشور دارای توانایی ساخت دریچه قلب در جهان؛ دومین کشور در درمان تالاسمی با شیوه پیوند مغز استخوان؛ سومین تولیدکننده دکل‌های انتقال برق؛ رتبه دهم جهانی در فناوری لیزر؛ مقام دوم جهان در زمینه تولید نانو دارو؛ چهارمین کشور در تولید اتانول در دنیا؛ رتبه سوم جهان در صنعت سدسازی؛ نهمین کشور دارای چرخه کامل فناوری فضایی؛ دومین کشور دارای فناوری تولید پهپاد رادارگریز؛ نخستین کشور تولیدکننده صنعتی بیوایمپلنت؛ چهارمین قدرت موشکی جهان؛ جزو ۱۰ کشور سازنده زیردریایی در جهان؛ تولیدکننده سریع‌ترین اژدر رادارگریز در جهان؛ دارای مؤلفه راهبردی خودکفایی در بنزین؛ پنجمین کشور برتر سازنده روبات انسان‌نما؛ چهارمین کشور صاحب فناوری ساخت نیروگاه خورشیدی در جهان؛ نخستین سازنده استارتر هواپیما در غرب آسیا؛ چهارمین قدرت دریایی جهان و... است.

این همه تنها بخشی از دستاوردهای حیرت‌انگیز جوانان و فرهیختگان مؤمن انقلابی و باانگیزه و مقاوم ایران اسلامی است که در پرتو فرهنگ خودباوری و اعتماد به نفس حاصل از تجربه دفاع مقدس و باوجود تحریم‌های سخت اقتصادی و تحمل بیشترین دشمنی‌ها علیه مردم و نظام بدست آمده است.

به‌راستی این رهنمودهای امام خمینی(ره)، دستاوردهای دفاع مقدس و توصیه‌های مکرر رهبر عزیز انقلاب بود که تحریم‌ها را تبدیل به فرصت شکوفاشدن و بروز استعدادها کرد؛ موضوعی که باید تبدیل به درسنامه‌ای برای برخی مسئولان شود.

فرق «مکتب شهید طهرانی مقدم» با «مکتب عاریتی غرب‌زدگان» این است که اعتمادش به خداست نه به کدخدا؛ معتقد به خودباوری است نه خودکم‌بینی؛ معتقد به «ما می‌توانیم» است و از چالش‌ها و تحریم‌ها و مشکلات هراس به دل خود راه نمی‌دهد و با توکل بر خدا به جنگ مشکلات می‌رود و هرگز تن به «انظلام و استرحام و انفعال و دیپلماسی التماسی» در برابر مستکبران و جهانخواران نمی‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.