مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن از ارائه طرح پیشنهادی تولید انبوه داروی «هیدرو کلرو کوئین» به وزارت بهداشت و درمان خبر داد.

ارائه طرح پیشنهادی تولید انبوه داروی ضدکرونایی به وزارت بهداشت

قدس آنلاین:مهندس مجید طبسی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس افزود: داروی هیدرو کلرو کوئین در دنیا به عنوان داروی مناسب برای بیمارانی که مبتلا به کرونا می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دو صورت قرص و تزریقی استفاده می‌شود.

وی افزود: با مطالعات انجام شده و با عنایت به اینکه شرکت داروسازی ثامن ظرفیت تولید فرم تزریقی این محصول و دارو را دارد، مطالعات و مقالات متعددی مورد بررسی، تحقیق و پژوهش در این شرکت قرار گرفت و نتایج بررسی‌ها در قالب یک پروپوزال یا طرح پیشنهادی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان پیشنهاد داده شد که امیدواریم چنانچه این طرح پیشنهادی مورد تأیید و تصویب مراجع ذی‌ربط قرار گیرد، مراحل تولید انبوه این دارو در دستور کار این شرکت به عنوان یک طرح مطالعاتی قرار گیرد.  

تولید محصولات ضدعفونی؛ رسالت تازه داروسازی ثامن

مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن گفت: در دوران کرونایی این شرکت از اسفند ۹۸ بلافاصله پس از اطلاع از نیاز کشور به محلول‌های ضدعفونی‌کننده اقدام به دریافت پروانه تولید از وزارت بهداشت کرد و راه‌اندازی خط تولید محلول‌های هندراب(ویژه دست) طبق فرمول استاندارد سازمان بهداشت جهانی (WHO) را با موفقیت انجام داد.  

مهندس طبسی افزود: تولید بخشی از محصولات در زمینه ضدعفونی با توجه به اعتماد مردم به برند ثامن و بالا بودن سطح استاندارد آن مانند: محلول ضدعفونی دست و سطوح در احجام ۱۲۰ میلی‌لیتری، یک لیتری و پنج  لیتری، از دیگر اقدام‌های این شرکت در دوران کرونایی است.

وی گفت: از آنجایی که شرکت داروسازی ثامن رسالت تأمین محلول و بسته‌های بهداشتی بیماران دیالیز صفاقی کشور را بر عهده دارد، دریافت پروانه و راه‌اندازی تولید این محلول‌ها به منظور تأمین نیاز این بیماران نیز در اولویت قرار گرفت.

وی به وضعیت بیماران دیالیزی در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: برای این بیماران سطح خدمت‌رسانی توسط این شرکت نیز افزایش یافت، خطوط برخط ارتباطی برقرار شد تا ضرورت مراجعه بیماران به مراکز درمانی کاهش یابد و سبب جلوگیری از آسیب‌های ناشی از کرونا به خاطر سفرهای غیرضروری شود.

طبسی ادامه داد: از ابتدای شروع بیماری کرونا در کشور این شرکت تمامی تلاش خود را متمرکز در بخش تولید سرم‌ها و محلول‌های الکترولیت مورد نیاز مراکز درمانی کشور قرار داد. به طوری که با اقدام‌ها و تدابیر اندیشیده شده تدارکات لازم برای تأمین مواد اولیه بسته‌بندی و فرمولاسیون این محلول‌های دارویی (سرم‌ها) انجام گرفت، به نحوی که هیچ گونه کمبود و وقفه‌ای در فرایند تولید شرکت ایجاد نشد و در هفت ماه ابتدای سال ۹۹ حدود ۱۹ میلیون واحد سرم تولید و به مراکز درمانی ارسال شده است.

پردیس سلامت جایی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن در ادامه به افق پیش روی این شرکت هم اشاره کرد و گفت: در افق پساکرونا هر لحظه ممکن است ویروس ناشناخته‌ای در جهان بروز کند و حضور بیماران را در داروخانه‌ها و مراکز درمانی برای مداوا با خطر روبه‌رو کند، بنابراین راهبرد ما ارائه خدمات‌ دارویی به گونه‌ای است که این محصولات درب منزل در اختیار بیماران خاص و آسیب‌پذیر قرار گیرد تا از سفرهای غیرضروری نیز اجتناب شود، به هر حال وقتی با پدیده کرونا روبه‌رو شدیم ارتباطات حضوری محدود می‌شود و حتی سیستم حمل و نقل و تأمین مواد اولیه از کشورهای خارجی مشکل بوده و به سمتی باید برویم که بتوانیم نیازهای خود را در حوزه‌های متعدد مانند مواد اولیه و بسته‌بندی و در حوزه قطعات فنی و تجهیزات، بومی‌سازی کنیم و یا از امکانات داخلی کشور به گونه‌ای استفاده کنیم که در چنین شرایطی با مشکل مواجه نشویم.

مهندس طبسی افزود: همچنین حسب دستورات تولیت معزز آستان قدس رضوی، اهمیت ویژه‌ای به بخش تحقیقات دارویی برای رفع نیاز به داروهای اساسی کشور داده شده است و جذب نخبگان و پیگیری ساخت پردیس سلامت برای استقرار نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر اقدام‌ها در این زمینه است، به هر حال هر گونه تلاش برای خودکفایی کشور در زمینه صنعت دارو و درمان مورد توجه آستان قدس رضوی و این شرکت قرار دارد.

تولید بومی آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی

وی در ادامه به دیگر شرایط حاکم بر دوران پساکرونا اشاره کرد و گفت: در دوران شیوع بیماری کرونا با کاهش اعمال جراحی برنامه‌ریزی شده در بیمارستان‌ها مواجه هستیم و طبق مصوبات ابلاغی وزارت بهداشت انجام هر گونه عمل جراحی غیراورژانسی در شرایط کرونا و در حال حاضر در مراکز درمانی ممنوع است، بنابراین این شرکت، پیش‌بینی کرده است پس از دوران مهار و درمان بیماری کرونا یا به اصطلاح پساکرونا کشور با دامنه و میزان رشد قابل توجهی از موج وسیع رجوع بیماران برای انجام اعمال جراحی مورد نیاز و معوقه در بیمارستان‌ها مواجه خواهد شد و در نتیجه نیاز مراکز درمانی به آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی بیمارستانی مانند: سیپروفلوکسالین، لووفلوکسالین و... افزایش می‌یابد و از آنجایی که مواد اولیه برای بسته‌بندی شکل دارویی این محصولات تولیدی به صورت کیسه‌ای و وارداتی از شرکت‌های خارجی است، بنابراین فعالیت‌های لازم برای تولید بومی این داروها به صورت کیسه‌ای در ماه‌های اخیر آغاز و در دست پیگیری است و تولید بومی این کیسه‌ها حدود ۱۱میلیون یورو، صرفه‌جویی ارزی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.