چالش‌های مالی و اقتصادی این روزها به واسطه شیوع ویروس کرونا حسابی برای باشگاه‌های فوتبال ایران دردسرساز شده است. در این بین دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در کنار این چالش به دلیل حجم بالای بدهی‌های انباشت شده دوره‌های مدیریتی قبلی خود با مشکلات بزرگ‌تری مواجه شده‌اند تا بدترین شرایط ناپدیدار تاریخ فعالیت خود را تجربه کنند.

سبقت پرسپولیس از استقلال در ورود به بورس

سینا حسینی/

چالش‌های مالی و اقتصادی این روزها به واسطه شیوع ویروس کرونا حسابی برای باشگاه‌های فوتبال ایران دردسرساز شده است. در این بین دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در کنار این چالش به دلیل حجم بالای بدهی‌های انباشت شده دوره‌های مدیریتی قبلی خود با مشکلات بزرگ‌تری مواجه شده‌اند تا بدترین شرایط ناپدیدار تاریخ فعالیت خود را تجربه کنند.

*صاف کردن بدهی‌ها

استقلال و پرسپولیس از چند ماه پیش تا به امروز میلیاردها تومان بابت پرداخت بدهی‌های طلبکاران خارجی خود به خارج از ایران انتقال دادند تا یک رکورد تاریخی در فوتبال و ورزش ایران به ثبت برسد. با این حال همچنان اخبار منتشر شده در رسانه‌های خبری حکایت از این دارد که هر دو باشگاه همچنان با بحران‌های اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نیازمند تزریق مالی کارگزارها و اسپانسرهای خود هستند!

*مسئله واگذاری

افکارعمومی در قبال این حقیقت واکنش منفی شدیدی نشان می‌دهند و معتقدند این دو باشگاه تا وقتی که به بخش خصوصی واگذار نشوند با مشکلاتی از این دست روبه‌رو هستند، اما حقیقتی که تاکنون برای افکار عمومی روشن نشده این است که این دو باشگاه در وضعیت کنونی به دلیل مشکلات اقتصادی و بدهی‌های انباشت شده قابلیت واگذاری را نیز ندارند.

البته وضعیت واگذاری پرسپولیس به مراتب نسبت به استقلال بهتر است، چون این باشگاه دلخوش به دریافت پاداش راهیابی به دیدار پایانی لیگ قهرمانان است و این مسئله می‌تواند به عنوان ارزش افزوده این باشگاه به حساب بیاید، ولی وضعیت استقلال به شکل ناامیدکننده خراب است!

*اوضاع بهتر سرخ‌ها

نحوه واگذاری به این صورت است که در ابتدا 10 درصد سهام عرضه اولیه خواهد شد تا کشف قیمت شود. 5 درصد نیز برای شکست حباب قیمت خواهد بود. این قیمت پس از اینکه سیر صعودی و نزولی خود را طی کرد، در یک نقطه می‌ایستد. این نقطه قیمت سهم هر باشگاه را نشان خواهد داد.

مسئولان وزارت ورزش و جوانان بر این باورند که پرسپولیس زودتر از استقلال به بخش خصوصی واگذار خواهد شد، چون از نظر مالی دارای ارزش‌افزوده بهتری است و در صورت قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا می‌تواند تراز مالی خود را تقویت کنند و هواداران را ترغیب کند سهام این باشگاه را در زمان واگذاری خریداری کنند. اما استقلال به واسطه اتفاقاتی که در دوره مدیرعاملی احمد سعادتمند رقم خورده است شرایط بسیار تأسفباری دارد، در این ارتباط گفته می‌شود هزینه‌های هنگفت بابت تمدید قراردادها و به بار آوردن توقعات مالی سبب شده تراز این باشگاه در سال جاری منفی شود که به صفر رساندن این اتفاق کار بسیار دشواری است.

*بدهی سرسام‌آور استقلال

شواهد و قرائن موجود حکایت از این دارد که استقلال در حال حاضر از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به 63 میلیارد تومان بدهی به ثبت رسانده است که پرداخت این مبلغ کار دشواری خواهد بود، از طرفی در ماجرای استراماچونی و پادوانی نیز این دغدغه وجود دارد که رقم بدهی آبی‌ها به شکل ناباورانه‌ای افزایش پیدا کند تا بحران در این باشگاه دو چندان شود.

هرچند این باشگاه برای تأمین هزینه‌های خود با کارگزاری جدید وارد همکاری شد، اما این کارگزار تنها 80 میلیارد تومان به مجموعه استقلال کمک مالی خواهد کرد که از این مبلغ هزینه بدهی به وینفرد شفر، پاختاکور و جپاروف کسر شده و حق دادرسی پرونده شفر توسط فیفا هم از همین محل پرداخت شده است. حال تصور کنید از آنجا که هزینه استقلال در لیگ بیستم حدود 110 میلیارد تومان است با مابقی قرارداد کارگزار تنها نیمی از این رقم تأمین خواهد شد و در ادامه کار استقلال بدون تردید با مشکل مواجه می‌شود که این مسئله بحرانی بزرگ را برای استقلال به ارمغان خواهد آورد.

*تصمیم بورس

حالا سؤال اینجاست با این وضعیت سرنوشت واگذاری دو باشگاه که قرار بود تا اواسط آذرماه انجام شود چه خواهد شد؟ به نظر می‌آید پرسپولیس با تصمیم اعضای مجمع خود بتواند با اتکا به درآمد ناشی از پیروزی‌های اخیرش در لیگ قهرمانان جواز حضور در مجموعه بورس را پیدا کند و سازمان بورس شرایط این باشگاه را حائز استانداردهای کافی بداند، اما ماجرای استقلال کاملاً متفاوت است و چنانچه مجمع این باشگاه هم ترجیح دهد آن را به بخش خصوصی واگذار کنند، سازمان بورس با وجود شرایط کنونی چنین ریسکی را نخواهد پذیرفت و تأکید می‌کند ابتدا سرنوشت بدهی‌ها روشن شود بعد فرایند واگذاری انجام شود.

اما از آنجا که وزارت ورزش و جوانان قرار است با تأکید ویژه رئیس‌جمهور فرایند واگذاری هر دو باشگاه را تا پایان سال انجام دهد تا پیش از فرا رسیدن سال 1400، این دو باشگاه از بدنه دولت جدا شوند و سهامشان در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، به دنبال راه‌حلی است تا بدهی‌های فعلی پرداخت شود و از شکات رضایت دریافت شود تا فرایند واگذاری به صورت قانونی انجام شود. باید دید پس از انتخاب مدیرعامل جدید باشگاه استقلال چه فرمولی برای حل این مشکل پیدا خواهد شد تا استقلالی‌ها شاهد عرضه سهام باشگاه خود در بازار بورس باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.