عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: احادیث و روایات ائمه اطهار(ع) بستری را برای کسانی که به دنبال تولید علم، فعالیت‌های بنیادی و پروژه‌های جدید هستند فراهم آورده است.

تولید علم در بستر احادیث و روایات ائمه اطهار(ع)

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام دکتر عباس‌علی واشیان در سومین نشست علمی کنفرانس ملی «امام رضا(ع) و علوم روز» با عنوان بنیادهای سلامت و بهداشت در تعالیم امام رضا(ع) که به همت دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در فضای مجازی برگزار شد، بیان کرد: جامعه پزشکی و سلامت فعالیت‌های فراوانی در علوم جدید انجام داده است و ما اقرار می‌کنیم که این تلاش‌ها حاصل تجربه‌های بشر است.

وی افزود: با بررسی فرایند شکل‌گیری علوم بشری، متوجه می‌شویم خود بشر به تجربه‌هایی برای برطرف کردن ابهامات و اشکالات نیاز دارد اما در علوم قرآنی، نیاز به این تجربه‌ها نیست زیرا قرآن کریم همه‌زمانی، همه‌مکانی و همگانی است و معصومان(ع) که هدفشان هدایت بشر است، همان مسیر قرآن را ادامه می‌دهند.

نگاه راهبردی و مدیریتی به حوزه سلامت در آموزه‌های رضوی

عضو کارگروه قرآن و عترت مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی، به حوزه مدیریت سلامت در کلام ائمه(ع) به‌ویژه امام رضا(ع) پرداخت و گفت: اگر قرار باشد نگاه راهبردی و مدیریتی به حوزه سلامت از منظر معصومان(ع) به‌ویژه امام رضا(ع) داشته باشیم، باید به تدابیر حضرت در حوزه برنامه‌ریزی اشاره کنیم. امام رضا(ع) در حوزه مدیریت سلامت برنامه‌ریزی مدونی به ما ارائه کرده‌اند. ایشان می‌فرمایند در چه ساعتی و با چه فاصله زمانی و در چه شرایطی غذا بخوریم. در حوزه سازمان‌دهی نیز به ما سفارش می‌کنند که چه چیزهایی مصرف کنیم.

واشیان تصریح کرد: در واقع، امام در روایاتشان در حوزه سلامت به ما کمک می‌کنند به این نکته مهم برسیم که از نعمتهایی که خدا در وجود ما و طبیعت قرار داده است چگونه استفاده بهینه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) در حوزه‌های مختلف سلامت، اعم از برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی منابع و در حوزه اینکه هر چیزی سر جای خودش استفاده شود، هم‌چنین در حوزه مدیریت زمان، کنترل و نظارت، مدیریت سلامت و گزارش‌گیری و ... حرف دارد.

پایش مستمر سلامت از تدابیر امام رضا(ع)

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه با اشاره به اینکه تدبیر امام رضا(ع) در بحث پایش سلامت این است که باید مستمر باشد و کنترل و نظارت داشته باشیم گفت: ایشان در بحث سلامت روان نیز که نمونه‌اش تاب‌آوری و صبر است بسیار سفارش کرده‌اند که نمونه آن بحران کروناست. وقتی این روزها به مراکز درمانی مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم اختلالات روحی و روانی بیش از اختلالات جسمانی است.

وی هم‌چنین در ادامه به حوزه استفاده درست از منابع اشاره کرد و گفت: در تدابیر امام رضا(ع) دراین‌باره می‌توان مدیریت فردی، خانوادگی و اجتماعی را مشاهده کرد. کلمات و فرمایشات امام رضا(ع) ناظر به همه سطوح پیش‌گیری است و سرمنشأ این تدبیر قرآن است.

واشیان افزود: در حقیقت، چیزی که ما به دنبال آن هستیم، پیش‌گیری قبل از درمان است و امام رضا(ع) نیز تدابیری را که اعلام می‌فرمایند، بیشتر ناظر به پیش‌گیری قبل از درمان است.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) در همه سطوح پیش‌گیری و ابعاد سلامت حرف دارد و به سلامت جسمی، روحی‌روانی و اجتماعی انسان با دو نگاه کاملا متفاوت شخصیه و نوعیه نظر داده است. برخی روایت‌های امام دقیقا درباره یک فرد و موضوع خاص است و بخش عمده روایت‌هایی است که شخصی مراجعه می‌کند و امام رضا(ع) شرح حال و سؤالاتی همچون «اهل کجا هستید؟»، «چند سال سن دارید؟»، «چه موقعیت اجتماعی‌ای دارید» و ... را از او جویا می‌شود.

معاون دانشکده سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: این نسخه برای همان فرد پیچیده شده است و به دنبال تدابیر نوعیه بوده است. نوع انسان می‌تواند از این تدبیر استفاده کند تا سلامتش حاصل شود.

وی اظهار کرد: در حوزه سلامت جامعه نیز نگاه بنیادین امام رضا(ع) نشان دادن نظام‌واره‌ای از سلامت به جامعه است تا به همه ابعاد انسان و در همه قلمروها در بخش‌های مختلف پاسخ دهد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.