شرکت اپل لپ تاپ‌های MacBook Air، MacBook Pro و Mac mini را با تراشه جدید M۱ راه اندازی می‌کند.

معرفی مک بوک‌های جدید اپل با تراشه M۱ +عکس

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین، اپل اولین لپ تاپ های مجهز به سیلیکون سفارشی خود را معرفی کرد و در رویداد مجازی خود، سازنده آیفون مک بوک ایر ۱۳ اینچی جدید و مک بوک پرو ۱۳ اینچی را به بازار عرضه کرد. اینها رسماً اولین دستگاه‌های مک هستند که پردازنده های اینتل را برای پردازنده ARM طراحی شده توسط اپل به M۱ تغییر می‌دهند.

در رویداد WWDC ۲۰۲۰، اپل ابتدا برنامه خود را برای انتقال از اینتل به سیلیکون خودش شرح داد، در آن زمان، اپل گفت که حداقل یک مک بوک جدید را که مجهز به چیپ ست اختصاصی خود است، رونمایی خواهد کرد. با این حال، این شرکت در حال معرفی دو مدل جدید است که اعتماد به سیلیکون سفارشی خود را نشان می‌دهد. این واقعیت که MacBook Pro ۱۳ اینچی بخشی از این مجموعه است، نشان می‌دهد اپل برای توسعه این تراشه بیش از حد آماده است.

اپل M۱ اولین تراشه سفارشی برای Mac است



اپل می گوید M۱ اولین SoC طراحی شده برای Mac است، اپل اعلام کرد M۱ با استفاده از فرایند ۵ نانومتری ساخته شده و ۱۶ میلیارد ترانزیستور را در خود همانند تراشه Apple A۱۴ جای داده است. M۱ دارای چهار هسته با کارایی بالا و چهار هسته با بازدهی بالا است. جانی سروجی اظهار داشت که M۱ هشت هسته‌ای می‌تواند با عملکرد مک دو هسته‌ای فعلی مطابقت داشته باشد.

اپل همچنین بالاترین عملکرد این پردازنده در هر وات را ادعا می‌کند و همچنین با یک پردازنده گرافیکی ۸ هسته‌ای ارائه می‌شود. با M۱، اپل از موتور قوی ۱۶ هسته‌ای "طراحی شده است تا در یادگیری عملکرد آن عالی باشد". این پردازنده کنترلر Thunderbolt / USB ۴ را به داخل خود آورده است و اپل اساساً سعی دارد تا با تراشه M۱ Mac را به iPad و iPhone ها نیز نزدیکتر کند.

در این مراسم، اپل همچنین بر نحوه طراحی macOS Big Sur با تراشه جدید M۱ صحبت کرد، نسخه جدید macOS از چند روز دیگر در دسترس خواهد بود و طرحی مشابه با iPadOS و iOS را شامل می شود که شامل مرکز کنترل دوباره طراحی شده است. همچنین فضای بوت امن را ارائه می‌دهد و به محفظه امن M۱ متکی است. اپل عمدتا در مورد برنامه‌های موجود پشتیبانی از Mac طراحی شده توسط M۱ صحبت می‌کند اما همچنین برنامه‌های جهانی وجود دارد که یک برنامه می‌تواند در هر دو سیستم عامل اجرا شود.

مشخصات و ویژگی‌های Apple MacBook Air



لپ تاپ MacBook Air ۱۳ اینچی از نظر طراحی با مدل فعلی مجهز به پردازنده اینتل یکسان است، با این حال، اپل می گوید با استفاده از تراشه M۱ عملکرد ۳.۵ برابر بیشتری ارائه می‌دهد. اپل ادعا می‌کند سرعت مک بوک ایر مجهز به M۱ ۹۸ درصد سریعتر از لپ تاپ‌های PC است که سال گذشته فروخته شده است، اپل همچنین ادعا می‌کند توانایی مدیریت چندین جریان از جریان‌های ProRes را در دستگاه دارد.

همانطور که انتظار می رود، اپل ادعا می کند این دستگاه ۱۸ ساعت عمر باتری دارد در حالی که عمر باتری در مدل موجود ۱۲ ساعت است. صفحه نمایش ۱۳.۳ اینچی Retina از طیف رنگی P۳ پشتیبانی می کند و دارای یک دوربین FaceTime به روز شده با کاهش نویز است. به نظر می‌رسد این لپ تاپ برای کار در خانه طراحی شده است، جایی که کار و مصرف باتری همزمان اتفاق می‌افتد. قیمت آن ۹۹۹ دلار است و این دستگاه با فن همراه نیست که این امر قابل توجه به نظر می‌رسد اما بسیاری از موارد به عملکرد آن در دنیای واقعی بستگی دارد.

مشخصات و ویژگی‌های Apple Mac mini



اپل نیز تراشه M۱ خود را به Mac mini آورده است، در WWDC اپل اطلاعات مختصری از این دستگاه داد، اما اکنون اپل مدعی عملکرد ۳ برابری مینی چهار هسته ای به نسبت نسخه قبلی و ۶ برابر افزایش عملکرد گرافیکی است.

اپل گفته است که Mac mini دارای اندازه ۱/۱۰ است اما در محدوده قیمت خود عملکرد ۵ برابری در مقایسه با PC های پر فروش ارائه می دهد. Mac mini یکی از دستگاه‌های قدرتمند در بین توسعه دهندگان و کسانی است که در اکوسیستم Mac شروع به کار می‌کنند و به نظر می‌رسد اپل با آوردن M۱ به این محصول کیت انتقال خود را برای مصرف کنندگان دنیای واقعی گسترش می‌دهد.

قیمت Apple Mac mini با قیمت ۶۹۹ دلار، ۱۰۰ دلار کمتر از نسخه قبلی است و جان ترنوس در این مراسم گفت: "باورنکردنی‌ترین مک مینی است که ما ساخته‌ایم. "

مشخصات و ویژگی‌های Apple MacBook Pro



اپل همچنین در حال معرفی MacBook Pro ۱۳ اینچی جدید مجهز به تراشه M۱ است. پردازنده ۸ هسته ای آن عملکرد ۲.۸ برابری را ارائه می‌دهد در حالی که پردازنده گرافیکی دستگاه نیز ۵ برابر سریعتر و ۳ برابر سریعتر از یک لپ تاپ قابل مقایسه با ویندوز است. اپل با این مدل جدید توسعه دهندگان، عکاسان و ویرایشگران فیلم را هدف قرار داده است.

در حالی که MacBook Air فاقد فن است، MacBook Pro با صفحه نمایش ۱۳.۳ اینچی یک فن را ارائه می کند. این دستگاه تا ۱۷ ساعت وب گردی و ۲۰ ساعت پخش فیلم را ارائه می‌دهد. همچنین سه میکروفون با کیفیت استودیویی با همان دوربین FaceTime وجود دارد. MacBook Pro جدید دارای همان Touch ID و دو درگاه Thunderbolt است و قیمت این دستگاه قدرتمند ۱۲۹۹ و برای دانشجویان ۱۰۹۹ دلار قیمت دارد.

قیمت Apple Mac Mini، MacBook Air و MacBook Pro

اپل می گوید مک بوک ایر ۱۳ اینچی، مک بوک پرو ۱۳ اینچی و مک مینی جدید از امروز برای پیش سفارش در دسترس است و عرضه آنها از هفته آینده آغاز می‌شود. قیمت Mac mini از ۶۹۹ دلار (۶۴۹۰۰ روپیه) و برای دانشجویان ۶۷۹ دلار آغاز می شود. مک بوک ایر ۱۳ اینچی و مک بوک پرو ۱۳ اینچی به ترتیب از ۹۹۹ دلار (۹۲، ۹۰۰ روپیه)، برای دانشجویان ۸۹۹ دلار و ۱۲۹۹ دلار (۱۲۲، ۹۰۰ روپیه) و برای دانشجویان ۱۰۹۹ دلار شروع می شوند.

بیشتر بخوانید:

اولین آیفون تاشو اپل در سال ۲۰۲۲ عرضه می‌شود

اولین جزئیات از آیفون ۱۳ منتشر شد+عکس

آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی اپل چه ویژگی‌هایی دارند؟ +عکس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.