معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به افزایش قیمت کود فسفاته کشاورزان استقبال خوبی از این نوع کود نداشتند و در شوک هستند.

کشاورزان خراسان رضوی توان خرید کود فسفاته را ندارند

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین ساربان با اشاره به افزایش قیمت دلار و آزادسازی قیمت‌ها، گفت: با افزایش قیمت‌ها کشاورزان دچار شوک شدند به گونه ای که امسال تنها یک درصد سهمیه کود فسفاته و ۵ درصد کود پتاسه در استان خراسان رضوی جذب شده است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: قیمت هر تریلی کود فسفاته، حدود ۲۵۰ میلیون تومان است که از توان بسیاری از خریداران خارج و به دلیل استقبال کم، خریداران و توزیع کنندگان مانند شرکت‌های تعاونی روستایی نیز کمتر رغبتی برای خرید دارند.

ساربان با ابراز اینکه پخش ۱۵۰ کیلو کود فسفاته و پتاسه در یک هکتار زمین کشاورزی در زمان کاشت کاشت گندم یک و نیم میلیون تومان برای کشاورزان هزینه دارد، گفت: معتقدیم این میزان کود باعث برداشت حدود یک تن گندم بیشتر می‌شود و از نظر اقتصادی توجیه اقتصادی دارد.

وی با ابراز اینکه تمام کودهای فسفاته و پتاسه وارداتی هستند و در کشور تولید فسفات ساده داریم که درصد عناصر مهم آن پایین است، افزود: سهمیه کود اوره خراسان رضوی، ۱۳۷ هزار تن است که تاکنون ۷۴ درصد به استان حمل شده و بقیه تا پایان سال برای توزیع بین کشاورزان به استان حمل خواهد شد؛ قیمت این نوع کود تاکنون تغییری نداشته است.

انتهای پیام/

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.