چابهار- تعداد زیادی از مردم بلوچستان پاکستان سالانه برای سفرهای زیارتی و سیاحتی به ایران سفر می‌کنند که مرز «ریمدان» در استان سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی حرف اول را در تردد جهان ‌گردان و زائران شیعه دارد.

مرز«ریمدان» دروازه تجارت و زیارت

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: مرز ریمدان در فاصله ۵۰ کیلومتری از جاده اصلی چابهار- راسک واقع‌شده و تا چابهار ۱۲۰ کیلومتر و تا گوادر پاکستان ۷۰ کیلومتر فاصله دارد لذا این مرز برای افزایش مبادلات تجاری ایران و پاکستان، حرف اول را می‌زند.

ریمدان نزدیک‌ترین و امن‌ترین مسیر برای حمل‌ونقل کالا از دو بندر «کراچی» به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر تجاری پاکستان و هم‌چنین بندر «گوادر» در زمره مدرن‌ترین بندر پاکستان به ایران و کشورهای آسیای میانه‌ است و می‌توان گفت: ریمدان همچنین نقطه اتصال چابهار و گوادر است.

 فعالیت بازارچه ریمدان که در حوزه شهرستان چابهار واقع‌شده است از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و حالا با رسمیت شناختن آن از طرف جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بسیاری از کارشناسان نوید خوبی برای توسعه منطقه و هم‌چنین تسهیل در تردد زائران شیعی کشور دوست و همسایه پاکستان می‌دهند.

فال نیک

سفر اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اسلام‌آباد و دیدار با ژنرال «قمر باجوا» فرمانده ارتش پاکستان پیرامون همکاری‌های سیاسی، نظامی و منطقه‌ای دو کشور در همین رابطه خبرهای نویدبخشی را به همراه داشته است.

ظریف در این دیدار به همکاری خوب نظامی دو کشور اشاره و از اقدامات به‌عمل‌آمده در مرز جهت تحکیم امنیت مرزی، هم‌زمان با گشودن گذرگاه‌های جدید مرزی بین دو کشور تقدیر و اعلام کرد که از سوی جمهوری اسلامی ایران گذرگاه ریمدان در استان سیستان‌ و بلوچستان طی هفته آینده گشوده خواهد شد.


وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد در مقابل گذرگاه گبد نیز از سوی طرف پاکستانی باز شود و به‌مرور سایر گذرگاه‌ها ازجمله پیشین  - مند برای گسترش ارتباطات مردمی و تجاری بین دو کشور افتتاح شود. 

نبود زیرساخت

باوجوداینکه اقلام متعدد و متنوعی ازجمله پیاز، آهن‌قراضه و سیب‌درختی، مصالح ساختمانی و مشتقات نفتی ازجمله قیر و زغال‌سنگ از این مرز به پاکستان صادر می‌شود و افراد بسیاری را این مراودات به خود مشغول کرده است اما امکانات و زیرساخت‌های لازم در این مرز تعبیه نشده ست.

بنا بر گفته رحمدل بامری فرماندار چابهار در طول ۱۰ سال گذشته مرز ریمدان کارایی لازم را نداشته است و لذا باید در توسعه زیرساخت‌های آن برای ایجاد اشتغال‌زایی و استفاده از ظرفیت‌های صادراتی شتاب بخشید.

حمزه مبارکی یکی از افراد محلی در خصوص مشکلات موجود در این بازارچه اظهار می‌کند: بسیاری از مردم مرز ریمدان را به‌عنوان یکی از امیدهای اشتغال در حوزه دشتیاری، پلان و چابهار می‌دانستند اما ۱۰ سال از راه‌اندازی این بازارچه می‌گذرد و هنوز شاهد رونق چندانی در آن نیستیم.

وی بابیان اینکه ۱۰ سال بازارچه راه‌اندازی شده و توقع داریم که افراد سرمایه‌گذار در این نقطه سرمایه‌گذاری کنند افزود: این بازارچه در طی ۱۰ سال گذشته حتی از اینترنت و پوشش تلفن همراه محروم بوده است.

وی می‌گوید: محوطه خاکی و جاده‌های منتهی به این بازارچه تمایلی برای حضور تجار و یا سرمایه‌گذاران ایجاد نمی‌کند.

مبارکی بیان می‌کند: برای رونق در این مکان باید امکانات رفاهی، گمرکی و پایانه مسافری برای توریست‌ها، رانندگان و تجار فراهم کرد تا با اشتیاق بیشتری این مرز را برای مراودات و تردد خود انتخاب کنند.

وی بیان اظهار می‌کند: شاید که این مرز برای صادرات و واردات تجار و بازرگانان خیلی به‌صرفه باشد اما برای برخی از اقدامات و حتی مهمور شدن یک نامه مجبور هستند که فاصله ۱۲۰ کیلومتری تا چابهار بپیمایند.    

رونق زیارت

در همین راستا مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان بابیان اینکه تبدیل‌شدن ریمدان به مرز رسمی می‌تواند در آینده از میر جاوه و میلک در این استان نیز تأثیرگذارتر باشد اظهار کرد: این مرز فقط با پاکستان در ارتباط است و سبب رونق تجارت می‌شود.

مبین علی میر با اشاره به این موضوع که با به رسمیت شناختن این مرز پیش‌بینی می‌شود در طول سال حداقل ۶۰۰ هزار زائر از این مرز وارد استان شوند و به عتبات عالیات بروند افزود: امنیت این منطقه از پاکستان بسیار خوب است و چون این کشور خواهان راه‌اندازی مرز ریمدان است امنیت آن را تأمین هم می‌کند.

وی بابیان اینکه زمینه حضور زوار پاکستانی از طریق این مرز فراهم خواهد شد ادامه داد: تبدیل ریمدان به مرز رسمی تاکنون مورد تقاضای هر دو کشور ایران و پاکستان بوده است.

میر  با اشاره به فعالیت چندین ساله بازارچه ریمدان بیان کرد: بازارچه منشأ برکت است و چون در رونق تجارت نقش داشته بعد از چند سال فعالیت این منطقه به‌عنوان مرز رسمی اعلام‌شده است.

وی هم‌چنین بابیان اینکه در همین راستا به دنبال اعلام مرز «پیشین» به‌عنوان مرز رسمی هم هستیم افزود:  در مرزهای رسمی بازارچه‌های مرزی هم به قوت خود کار می‌کنند و مرز رسمی هم فعال است و زوار و شیعیان از آن کشور به‌راحتی می‌توانند وارد چابهار شوند و به دیگر نقاط ایران و عراق بروند البته تبدیل پیشین به مرز رسمی مورد تقاضای ایران است و هنوز پاکستان در این زمینه نظر مثبت قطعی خود را اعلام نکرده و امیدواریم این اتفاق به‌زودی رخ دهد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.