تلویزیون عربستان سعودی از وقوع آتش‌سوزی در نزدیکی یک پایانه نفتی در جازان واقع در جنوب غرب این کشور خبر داد. به گزارش فارس، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی ادعا کرده این آتش‌سوزی در اثر حمله دو قایق بمب‌گذاری‌ شده متعلق به انصارالله یمن به نزدیکی یک سکوی شناور تخلیه فراورده‌های نفتی صورت گرفته است.

چالش‌های امنیتی ریاض در برگزاری نشست جی۲۰

قدس آنلاین:  تلویزیون عربستان سعودی از وقوع آتش‌سوزی در نزدیکی یک پایانه نفتی در جازان واقع در جنوب غرب این کشور خبر داد. به گزارش فارس، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی ادعا کرده این آتش‌سوزی در اثر حمله دو قایق بمب‌گذاری‌ شده متعلق به انصارالله یمن به نزدیکی یک سکوی شناور تخلیه فراورده‌های نفتی صورت گرفته است. سکوی مذکور متعلق به پایانه محصولات نفتی جازان بوده است. در حالی که خبرگزاری رسمی سعودی‌ها مدعی شده این آتش‌سوزی مهار شده و هیچ تلفاتی به جا نگذاشته است، فعالان فضای مجازی یمنی اعلام کرده‌اند آتش‌سوزی ناشی از حمله قایق‌های انتحاری به سکوهای نفتی جیزان بسیار گسترده‌تر از حمله بقیق بوده است. حمله بقیق اشاره به تهاجم پهپادی و موشکی ۲۰۱۹ جنبش انصارالله به دو پالایشگاه وابسته به شرکت آرامکو در استان الشرقیه در شمال شرق عربستان دارد که در آن، ۱۰ پهپاد و موشک کروز یمنی با طی مسافت هزار و ۵۰ کیلومتری، یکی از بزرگ‌ترین حمله‌ها را علیه تأسیسات نفتی عربستان انجام دادند و خاندان آل سعود را غافلگیر کردند.

رونمایی از یک تاکتیک جدید

حمله جدید انصارالله یمن به سکوهای نفتی عربستان در جیزان این بار با تاکتیک جدیدی انجام شده که پیش از این چندان مورد استفاده قرار نگرفته بود. رزمندگان انصارالله با نصب تجهیزات کنترل از راه دور روی دو قایق تندرو و مجهز کردن آن به مواد منفجره، آن‌ها را از میان موانع امنیتی سعودی عبور داده و سکوی نفتی را با موفقیت مورد اصابت قرار دادند. در این میان، ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که با توجه به محاصره همه‌جانبه یمن توسط ائتلاف عربستان، تجهیز انصارالله به امکانات جدید نظامی بسیار قابل توجه است.

نشست فرماندهان ائتلاف سعودی هدف حمله موشکی قرار گرفت

در عملیاتی دیگر، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، نشست فرماندهان رده‌بالای ائتلاف سعودی در پایگاه تداوین در استان مأرب را هدف حمله موشکی قرار داد. به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، در این حمله که با موشک بالستیک صورت گرفت، نشست فرماندهان عالی‌رتبه دولت مستعفی و ائتلاف سعودی هدف قرار گرفت و تمامی کسانی که در آن حضور داشتند کشته یا به شدت زخمی شدند. برخی منابع نظامی نیز از کشته شدن سرلشکر «محمد المقدوشی» وزیر دفاع دولت هادی و سرلشکر «صغیر بن عبدالعزیز» رئیس ستاد مشترک ارتش دولت منصور هادی خبر می‌دهند. سرنوشت این دو هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. دولت سعودی و دولت منصور هادی هنوز به این حمله موشکی واکنشی نشان نداده‌اند. نوع حمله و اطلاع از زمان و مکان نشست فرماندهان عالی‌رتبه موجب شده عناصر دولت هادی یکدیگر را به خیانت و جاسوسی برای دولت صنعا متهم کنند. نیروهای ارتش و انصارالله یمن ماه‌هاست اطراف شهر مأرب مستقر شده و این شهر را در حالت نیمه محاصره قرار داده‌اند. شهر مأرب مهم‌ترین و با ارزش‌ترین پایگاه ائتلاف سعودی و دولت هادی محسوب می‌شود.

نشست جی۲۰، هدف جدید انصارالله؟

پس از یک سال مقدمه‌چینی و برگزاری نشست‌ها و جلسات مختلف و همچنین رایزنی در سطوح کلان و هزینه‌های چند صدمیلیون دلاری، قرار است نشست سران گروه ۲۰، در۲۱ و ۲۲ نوامبر به صورت مجازی به میزبانی ریاض برگزار شود. بن سلمان در تلاش است به هر شکل ممکن برای بهبود چهره خود در سطح جهانی پس از کشتن جمال خاشقچی و جنایات صورت گرفته در یمن و سرکوب مردم آن را برگزار کند. در این میان، برخی تحلیل‌ها مبنی بر این است که انصارالله یمن تصمیم گرفته اجازه بهره‌برداری از این موقیعت توسط بن سلمان را ندهد. موضع سخنگوی نیروهای مسلح یمن مبنی بر هدف قرار دادن تمام مناطق عربستان زیر حملات موشکی و پهپادی در همین راستا ارزیابی می‌شود. آن‌ها ممکن است تلاش کنند به تلافی جنگ و محاصره ناجوانمردانه، با ناامن کردن ریاض، مانع بهره‌برداری سیاسی رژیم سعودی از این نشست شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.