وزیر صنعت با بیان اینکه ‌۸میلیون و ۳۰۰هزار تن کالای دپوشده در گمرک موجود است، گفت: ۴میلیون و ۳۰۰هزار تن آن کالای اساسی است.

رزم حسینی: ۸میلیون و ۳۰۰هزار تن کالای دپوشده در گمرکات داریم/ ۴میلیون و ۳۰۰هزار تن آن کالای اساسی است

قدس آنلاین؛ ‌علیرضا رزم‌حسینی‌ شب گذشته در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در بندرعباس با بیان "متأسفانه شیوع ویروس همه‌گیر کرونا ضربه اقتصادی سنگینی نه‌تنها بر کشور ما بلکه بر جهان وارد کرد"، اظهار داشت: شیوع این ویروس و تحریم‌های ظالمانه علیه کشور موجب شد دولت برای تأمین کالاهای اساسی کشور اقدامات مؤثری انجام دهد.

وی با اعلام "خوشبختانه ما هیچ کمبود کالای اساسی در کشور در دوران تحریم و شیوع ویروس کرونا نداشتیم"، افزود: در طمان حاضر کارگاه‌های تولید ماسک بسیاری در کشور وجود دارد به‌طوری که روزانه ۲۲ میلیون عدد ماسک تولید می‌شود و با قیمت مناسب در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

رزم‌حسینی گفت: نظام اداری ۱۰۰ساله ایران با بوروکراسی طولانی کارهای اجرایی همراه کشور شده است ‌به همین دلیل باید کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید ایجاد شود.

وی اضافه کرد: اگر مصوبه‌های این کارگروه توسط دستگاه‌ها اجرا نشد بعد از ارجاع آن مصوبه به کارگروه تهران و برگزاری کارگروه با حضور معاون اول رئیس جمهور، پس از بررسی مصوبه تصویب خواهد شد و دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای این مصوبات هستند.

وزیر صنعت گفت: هفته‌ای دو مرتبه این کارگروه را در تهران نیز برگزار می‌کنیم و اگر مصوبه‌ای در استان به زمین ماند و دستگاه‌ها انجام ندادند، به تهران ارجاع دهید و ما آن را در تهران به‌ریاست معاون رییس جمهور بررسی و تصویب می‌کنیم و دستگاه‌ها موظف به اجرا هستند.

رزم‌حسینی تصریح کرد: این کارگروه در سطح ملی می‌تواند مؤثر واقع شود با توجه به عدم جمع‌بندی موضوع مناطق آزاد و منطقه ویژه در استان هرمزگان، این موضوع به کارگروه جهش تولید در هفته آینده ارجاع داده خواهد شد تا در رابطه با آن مصوباتی ارائه شود.

وزیر صمت تأکید کرد: وزارت صمت به‌عنوان متولی تولید، تجارت و معدن کشور خود را موظف می‌داند که در رابطه با گرانی کالا، افزایش تولید داخل و اشتغال همچنین افزایش سهم خود در تولید ناخالص کشور بی‌تفاوت نباشد و در زمینه صادرات کالا و واردات کالاهای اولویت‌دار از جمله کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانجات اقدامات مؤثر و بموقع انجام دهد.

رزم‌حسینی در ادامه بیان کرد: در نشست‌های برگزارشده با ستاد اقتصادی دولت به‌ریاست رئیس جمهور و بررسی پیشنهادهای بانک مرکزی، بخشنامه در خصوص واردات کالا تدوین شد.

وی عنوان کرد: با اجرا شدن این بخشنامه‌ رسوب کالاها رفع می‌شود و براساس آن نیز گمرک کشور نسبت به آیین‌نامه اجرایی جهت ترخیص کالاها می‌تواند اقدام کند.

وزیر صمت گفت: بنا بر گزارش‌های اعلام‌شده در مجموع، ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای دپوشده در گمرک موجود است که ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن کالای اساسی است که تاکنون ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی ترخیص و روانه بازار شده است همچنین ۴۰۰ هزار تن مواد اولیه کارخانجات که با وجود آیین‌نامه به‌سرعت و به‌زودی ترخیص کالاها خواهد شد.

رزم‌حسینی در ادامه گفت: ما به‌دنبال این هستیم که روند تولید و صادرات تسهیل پیدا کند و صادرات و تولید داخلی کشور در شش ماه دوم سال جاری افزایش یابد.

وی افزود: تمام فولادسازان و همه کسانی که فولاد تولید می‌کنند موظف هستند تمام تولیدات خود را در بورس عرضه کنند.

وزیر صمت گفت: در خصوص معادن راکد ابلاغیه‌ای ارسال شده است که پروانه دریافت کردند اما کم‌کار و یا غیرفعال هستند، در یک ماه آینده اگر اقدامات خواسته‌شده بخشنامه مبنی بر فعالیت را انجام ندهند شورای معادن استان‌ها می‌تواند معدن را مجدداً به مزایده بگذارد و در اختیار سرمایه‌گذار فعال حوزه معدن قراردهد.

رزم‌حسینی خاطرنشان کرد: چنانچه صاحبان کالا حاضر به ترخیص کالا نشدند، گمرک کالاها طبق قانون اموال را به‌عنوان املاک تملیکی ترخیص کند.

وی در خصوص معادن غیرفعال نیز گفت: بر اساس بخشنامه صادرشده، چنانچه مسئولان معادن کشور نسبت به فعال‌سازی آن اقدام نکنند، این معادن به مزایده می‌شود و به سرمایه‌گذار دیگری واگذار خواهد شد.

رزم‌حسینی به دغدغه مسئولان استان مبنی بر تفویض اختیارات بیشتر به استان‌ها نیز اشاره و اضافه کرد: بخشی از این تفویض اختیارات تاکنون صورت گرفته است و اختیارات استانی بیشتر نیز می‌شود.

وی در خصوص موضوعات مطرح‌شده توسط فعالان اقتصادی و دیگر مسئولان استان هرمزگان هم گفت: موضوعات مطرح‌شده در جلسه‌ای با حضور مسئولان کشوری و استاندار هرمزگان بررسی و پیگیری می‌شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.