بندرعباس- سال‌هاست که صید ترال یا به عبارتی صید صنعتی مشغول بر هم زدن محیط‌زیست دریایی و به قول صیادان محلی جارو کردن دریاست و همواره در طی این سال‌ها با انکار و یا سکوت بسیاری از مسئولان همراه بوده است.

صید«ترال» کابوسی که پایان ندارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهرستان جاسک از جمله شهرهای پر ظرفیت هرمزگان در حوزه دریایی است که متاسفانه در چندین سال گذشته ورود صیادان چینی به آب‌های جاسک موج گستردی از اعتراضات به ویژه توسط صیادان بومی به راه افتاد.

در همین راستا بسیاری از صیادان و مردمان محلی سیستان و بلوچستان نیز در شهرهای بندری چابهار و کنارک که روزی حلال خود را از دریا برداشت می‌کنند  از همین موضوع گلایه داشته و ابراز می‌کنند که این کشتی‌ها به دلیل بر هم زدن نظم دریا سفره معیشت آن‌ها را نیز جارو کرده‌اند و نسبت به سال‌های گذشته میزان صید کمتر شده است.

ممنوعیت صید

هنوز دوهفته‌ای از خبر ممنوعیت صید ترال در آب‌های جنوب نگذشته است که توقیف کشتی‌های صیادی صنعتی بانام ترال این دغدغه را در ذهن دوستداران محیط‌زیست ایجاد کرده که شاید این قانون هم بر روی کاغذ و یا به‌صورت شفاهی کارکرد دارد.

دهم آبان ماه خبر اعلامی از طرف سخنگوی کمیسیون کشاورزی با این عنوان که همه نوع صید ترال از ابتدای آذرماه امسال به مدت دو سال ممنوع شد روزنه‌ای از امید در دل صیادان جنوب ایجاد کرد.

معین‌الدین سعیدی با اشاره به ممنوعیت صید ترال که قرار است از اول آذرماه اجرایی شود گفت: در ابتدای کار روایت سازمان شیلات با روایت نماینده قوه مقننه درباره این ممنوعیت متفاوت بود اما وزارت جهاد کشاورزی اخیراً به جلسه سران قوا پیشنهادی مبنی بر فراساحلی شدن شناورهای صید ترال ارائه کرده است.

نماینده مردم چابهار اذعان کرد: وزیر جهاد همه نوع صید ترال در همه انواع و اقسام ارتفاع دریایی و همه انواع آبزیان را ممنوع کردند.

وی تأکید کرد: روایت سازمان شیلات صرفاً ممنوع شدن صید فانوس ماهی بوده اما اخیراً مقرر شد که همه انواع صید ترال به مدت دو سال ممنوع شود.

نماینده مردم چابهار افزود: شناورهای صید ترال که در سواحل مکران فعالیت می‌کردند، فانوس ماهی صید نمی‌کردند بلکه ماهی مرکب و یال اسبی صید می‌کردند اما  وزیر جهاد کشاورزی همه انواع صید ترال در همه انواع و اقسام ارتفاع دریایی و  همه انواع آبزیان را ممنوع کرده است و لذا  تا دو سال دیگر صیادی ترال هیچ فعالیتی در خلیج‌فارس و دریای عمان نخواهد داشت.

توقیف کشتی‌های ترال

گرچه نماینده مردم چابهار صید از ابتدای آذرماه را ممنوع می‌داند اما ظاهراً بسیاری از سودجویان هنوز از این فرصت باقی‌مانده سعی در بهره‌برداری داشته و یا اصلاً توجهی به این قوانین ندارند.

توقیف دو فروند کشتی صید ترال در هفته گذشته و هم‌زمان با اعمال قانون ممنوعیت حال بسیاری از دوستداران محیط‌زیست را نگران کرده است که چه زمانی می‌توان به این موضوع پایان داد؟

در همین راستا رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان از توقیف دو فروند کشتی متخلف صید ترال و کشف هزار و ۵۰۰ کیلوگرم انواع آبزیان در شهرستان جاسک خبر داد.

علی صالحی  بابیان اینکه در این رابطه تعداد ۳۲ متهم نیز دستگیر شدند ادامه داد: در پی سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان در مهرماه سال گذشته و دستور ویژه وی به‌منظور حفظ ذخیره آبزیان و تحقق آرزوی دیرینه صیادان برای جلوگیری از صید بی‌رویه و غیرمجاز ترال، بیش از یک سال است که مبارزه بی‌امان با این نوع صید مخرب به‌صورت مستمر در دستور کار دستگاه قضایی استان هرمزگان قرارگرفته و در همین راستا در این بازه زمانی، ده‌ها کشتی صید ترال توقیف و برای متخلفین پرونده قضایی تشکیل‌شده است.

صید ترال مخصوص خارجی‌ها نیست

گفتنی است محمد رادمهر فرماندار جاسک نیز با تأکید بر لزوم توقف صید ترال اما معتقد است که برخی کشتی و شناورهای بومی نیز اقدام به صید ترال در آب‌های خلیج‌فارس می‌کنند.

فرماندار جاسک می‌گوید: وی بیان کرد: عدم ساماندهی ۱۵ ساله جامعه صیادان باعث شده که در حال حاضر در جاسک ۲ هزار صیاد بدون مجوز اقدام‌ به صیادی کنند به همین دلیل ارائه مجوز به ۲۴۰ نفر از میان ۲ هزار نفر صیاد بومی قطعاً جوابگوی جامعه صیادی نیست.

رادمهر اظهار می کند: مجوز صید ترال به غیربومی‌ها بر اساس ضوابطی در چند سال گذشته ارائه‌شده اما متأسفانه این کشتی‌ها ضوابط مشخص‌شده را رعایت نکردند.

فرماندار جاسک با تأکید بر اینکه جامعه صیادی نیاز به حمایت مسئولان دارند، بیان می کند: با توجه به اینکه ظرفیت جاسک در حوزه دریا و صیادی بسیار بالاست باید شیلات نگاه ویژه‌ای به این افراد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.