کلیه‌ها یک جفت عضو کوچک لوبیاشکل هستند که نقشی حیاتی در بدن بازی می‌کنند. این عضو حیاتی گاهی ممکن است به دلایل مختلفی عملکردشان دچار اشکالاتی شود و زندگی ما را به خطر ‌بیندازند. گاهی نیز این شرایط به حدی بحرانی می‌شود که بیمار جز پیوند کلیه چاره‌ای ندارد.

داروسازی ثامن، اولین و تنها تولیدکننده دیالیز صفاقی / وقتی تحریم‌ها هم فلج می‌شود

عمل کلیه‌ تا محقق شدن شرایط پیوند یا در مواقعی که امید به موفقیت پیوند از بین رفته باشد، باید به ‌طور مصنوعی انجام شود. در این وضعیت، همودیالیز (دیالیز خونی) و دیالیز صفاقی دو راه پیش روی بیماران نارسایی کلیوی است.

به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی، در ادامه، منتخبی از فعالیت‌های شرکت داروسازی ثامن وابسته به هلدینگ سلامت و داروی سازمان اقتصادی رضوی را در این حوزه بررسی می‌کنیم و از خودکفایی این شرکت در تولید مواد و تجهیزات دیالیز صفاقی خواهیم گفت.

رشد ۶۵ درصدی در حوزه همودیالیز

همودیالیز نخستین روش درمانی است که به‌ طور معمول برای بیماران نارسایی کلیوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت ثامن نیز همچون بسیاری از شرکت‌های داروسازی در این حوزه فعالیت می‌کند.

مجید طبسی، مدیرعامل این شرکت، می‌گوید: داروسازی ثامن تولیدکننده محلول همودیالیز اسیدی غلیظ II در گالن‌های چهار هزار و ۹۲۰ میلی‌لیتری است که برای انجام همودیالیز در بیماران با نارسایی کلیوی کاربرد دارد. البته برخی بیماران مبتلا به کرونا نیز به همودیالیز نیاز پیدا می‌کنند. شرکت داروسازی ثامن با به‌کارگیری راهبردهای بازاریابی در نیمه نخست سال ۹۹، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۶۵ درصدی تولید و فروش این محصول را داشته است.

در این روش، بیماران مجبورند ساعت‌های طولانی را در مراکز همودیالیز بگذرانند، اما در روش دیالیز صفاقی، پس از نصب یک مجرای ارتباطی در محل صفاق بیمار، او می‌تواند در منزل، محل کار یا هر مکان مناسب دیگری اقدام به دیالیز کند. استقلال، قابلیت انعطاف و راحتی، کنترل بیشتر بیمار بر زندگی شخصی، قابلیت دیالیز در مکان‌های مختلف به ‌دلیل قابل حمل بودن تجهیزات، و نیاز نداشتن به سوزن و بیمارستان برای دیالیز از مهم‌ترین مزایای دیالیز صفاقی است.

از این روش درمانی می‌توان به عنوان دریچه‌ای نوین به سوی زندگی طبیعی در بیماران کلیوی نام برد که در سه دهه اخیر در کشورهای پیشرفته دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. امکان انجام دو نوع دیالیز صفاقی مداوم سرپایی (CAPD) و دیالیز صفاقی خودکار (APD) برای بیماران وجود دارد که نوع آن را پزشک تعیین می‌کند.

شرکت ثامن با توجه به مشکلات بیماران همودیالیز کشور، مزایای مختلف روش دیالیز صفاقی و رایج بودن آن در دنیا، در سال ۱۳۷۴ بر آن شد تا با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به تولید محلول‌های استریل دیالیز صفاقی و ارائه خدمات آن در کشور بپردازد. این شرکت ربع قرن است به عنوان اولین و تنها تولیدکننده محلول‌های دیالیز صفاقی و ارائه‌دهنده خدمات مراقبت‌های ویژه این فراورده به بیماران کلیوی در ایران فعالیت می‌کند. طبسی می‌گوید: هم‌اکنون هزار و ۲۰۰ بیمار تقریبا به ‌طور ثابت تحت پوشش خدمات دیالیز صفاقی این شرکت در کشور قرار دارند.

تبدیل تحریم‌ها به فرصت

تولید محصولات دیالیز صفاقی به‌طور عمده وارداتی است. قطعات، اقلام و تجهیزات تولید و بسته‌بندی انجام می‌شد، اما با تحریم‌های جدید در سال‌های اخیر، از ابتدای سال ۹۸ واردات تجهیزات و مواد اولیه دیالیز صفاقی به ایران متوقف شد. بدین‌ترتیب، شرکت ثامن با انگیزه بیشتری تحقیقات گذشته خود را در این حوزه گسترش داد. در نهایت، با همکاری یک شرکت تولیدی تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرد و موفق به کسب دانش بومی تولید مواد و تجهیزات دیالیز صفاقی شد. بدین ترتیب، فرایند جایگزینی نمونه‌ محصولات تولید داخل دیالیز صفاقی مداوم سرپایی (CAPD) با نمونه‌های خارجی از زمستان سال گذشته عملیاتی شد.

طبسی درباره این دستاورد بومی می‌افزاید: تولید داخلی فیلم‌های چندلایه و سایر ملحقات فراورده‌های دارویی کیسه‌ای سبب شد وقفه‌ای در تولید روزانه محلول‌های دیالیز صفاقی و سایر آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی کیسه‌ای ایجاد نشود و بیماران کشور برای درمان با مشکلی اساسی روبه‌رو نشوند. با توجه به اینکه تولید داخلی این فیلم‌های چندلایه به قطع کامل واردات منجر شده، به میزان ۱۲ میلیون یورو در سال صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است.

او با اشاره به اینکه هم‌اکنون سه نوع محلول دیالیز صفاقی I، II و III  در این شرکت تولید می‌شود که میزان درصد دکستروز آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد، می‌افزاید: با توجه به تحریم‌های ظالمانه، مشکلات ارزی و نقل و انتقالات بانکی و عدم امکان واردات، با هدف خدمت‌رسانی هرچه بیشتر به بیماران، تولید داخلی و بومی‌سازی تجهیزات دیالیز صفاقی خودکار (APD) نیز شامل کاست، وَلو، کیسه تخلیه و ... در شرف انجام است.

فعالیت ۷۰ مرکز دیالیز صفاقی

به همت شرکت داروسازی ثامن، تعداد مراکز دیالیز صفاقی کشور هرسال در حال افزایش است. در این مراکز، همه خدمات مربوط از جمله مشاوره انتخاب روش درمانی، آموزش بیماران برای انجام دیالیز، آزمایش‌ها و معاینات دوره‌ای انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ثامن می‌گوید: هم‌اکنون ۷۰ مرکز فعال دیالیز صفاقی در کشور در حال خدمت‌رسانی هستند. در سال جاری نیز با وجود محدودیت‌های ایجادشده برای راه‌اندازی مراکز جدید به دلیل شیوع بیماری کرونا، با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، در حال انجام مقدمات راه‌اندازی دو مرکز جدید از جمله مرکز امام‌رضا(ع) لارستان در استان فارس و مرکز خیریه مهدیه کرج هستیم.

طبسی اضافه می‌کند: با همت و تلاش مضاعف در امر تولید و توزیع محلول دیالیز صفاقی، خوشبختانه هیچ خللی در ارائه خدمات آن در دوران شیوع بیماری کرونا ایجاد نشده است.

دفتر مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) هم‌چنان در حوزه دیالیز صفاقی در شرکت ثامن فعال است که رسیدگی به شکایات مشتریان، ارزیابی رضایت و ارتباط قوی و مؤثر با آنان از مهم‌ترین فعالیت‌های این حوزه به شمار می‌آید. طبسی ادامه می‌دهد: مشتریان از مسیرهای ارتباطی مختلف از جمله ارسال نامه، ایجاد ارتباط تلفنی در ساعات اداری و استفاده از سیستم پیغام‌گیر در ساعات غیراداری، ارسال پیام کوتاه و ... می‌توانند نظرات خود را به این واحد منتقل کنند. رضایت گروه‌های مختلف مشتریان از جمله بیماران، کادر درمان، توزیع‌کنندگان و ... به ‌صورت مداوم ارزیابی، نتایج آن در بازه‌های زمانی مختلف پایش، و نقاط قوت و ضعف محصولات از نگاه مشتریان شناسایی می‌شود. سپس بازخوردهای دریافتی برای بهبود کیفیت محصولات، دسته‌بندی و به واحدهای مربوط ارسال می‌شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.