کارشناس مسائل آمریکا گفت: آقای ترامپ بر آن است تا جنگی را برای دولت آقای جوبایدن به ارث بگذارد که تمام کردن آن سخت باشد و چالش‌ها، مشکلات و گرفتاری‌های زیادی به دولت بعدی تحمیل کند به این امید که عواقب این موضوع بر انتخابات سال ۲۰۲۴ اثر منفی بگذارد.

ترامپ تحریم‌های جدید را ذیل تحریم‌های تروریستی می‌گذارد تا لغو آنها دشوارتر شود

امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص تغییرات دولت ترامپ در هفته‌های آخر کاری دولت و برکناری وزیر دفاع این کشور و اهداف فشار وی بر اقتصاد ایران گفت : بعد از طرح شکایت آقای ترامپ و ادعای صورت گرفتن تقلب در آمریکا این احتمال پیش آمد که اگر آقای ترامپ در سمت ریاست جمهوری بماند قطعاً فشارهای بیشتری بر اقتصاد ایران تحمیل می‌کند. در واقع آقای ترامپ تلاش می‌کند تا ایران را به گمان خود وادار به  مذاکراتی کند که خود به دنبال آن است یا شروطی را که آمریکایی‌ها خواهان آن هستند، به ایران تحمیل کند. 

وی در این باره خاطر نشان کرد : آقای ترامپ با اعمال تحریم‌های سخت تلاش می‌کند در صورت روی کار آمدن دولت آقای بایدن، امکان بازگشت آمریکا به برجام یا بهره‌مندی ایران از فواید برجام برای جمهوری اسلامی ایران بسیار کم کند. 

کارشناس مسائل آمریکا در خصوص چگونگی اجرای مصوبات تحریمی جدید خاطر نشان کرد : به هر حال لغو تحریم‌ها علیه ایران در دولت آقای بایدن نیازمند لغو تحریم‌ها توسط مصوبه کنگره است، بنابراین به احتمال قریب به یقین، حتی در صورت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری و سنا به طور کل بحث لغو تحریم ها مطرح نخواهد شد. 

امیر علی ابوالفتح در خصوص اختیارات جو بایدن به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا درباره تحریم‌های ایران خاطر نشان کرد :بخش‌هایی که بر اساس فرامین اجرایی یا اقدامات دستگاه‌های دولتی مثل وزارت خارجه یا وزارت خزانه‌داری ایران با تحریم مواجه شده آن بخش‌ها را رئیس جمهور آمریکا می‌تواند تعدیل کند یا تغییراتی در ان ایجاد کند، با یک تفاوتی، یعنی برگرداندن تحریم‌های ذیل مصداق تروریسم یک مقدار مشکل‌تر است یا حداقل برای دولت آمریکا پرهزینه‌تر است تا برگرداندن تحریم‌هایی که ذیل موضوع هسته‌ای بر ایران اعمال شده است. از این جهت در هفته‌های اخیر و هفته های پیش روی دولت آمریکا قرار دادن نام افراد شرکت‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی ایران ذیل موضوع تروریزم را شدت بدهد، مثلا وزیر نفت یا مقامات وزارت نفت را که قبلاً هم ذیل تحریم‌های هسته‌ای بودند، آقای ترامپ در حال حاضر تلاش می‌کند تا این اسامی را ذیل تحریم‌های تروریستی بگذارد تا در صورت اینکه آقای بایدن قصد خارج کردن از تحریم ها را داشته باشد با دشواری‌های بیشتری روبه‌رو شود یا مجبور به دادن هزینه‌های سنگین تری در داخل آمریکا شود. 

وی در خصوص گمانه زنی‌ها و تحلیل‌های برکناری وزیر دفاع آمریکا برای آغاز جنگ علیه ایران گفت: آقای ترامپ می‌تواند دستور جنگ بدهد می‌تواند به این دلیل که آقای ترامپ تا روز آخر کاری خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا فرمانده کل نیروهای مسلح است و می‌تواند اقدامات نظامی انجام دهد و بعداً کنگره را مطلع کند. درباره دلایل  برکناری وزیر دفاع آمریکا دو تحلیل مطرح است. بنده این دو فرض را که تحلیلگران عنوان می کنند فقط بیان می‌کنم و نمی‌دانم که کدام یک محتمل‌تر است. اول اینکه آقای ترامپ بر آن است تا جنگی را برای دولت آقای جوبایدن به ارث بگذارد که تمام کردن آن سخت باشد و چالش‌ها، مشکلات و گرفتاری‌های زیادی به دولت بعدی تحمیل کند به این امید که عواقب این موضوع بر انتخابات سال ۲۰۲۴ اثر منفی بگذارد. تحلیل دیگر  این است که چون بخشی از اعتبار دونالد ترامپ بین حامیانش به دلیل ضدیت وی با انجام هر گونه جنگی بوده و همیشه به این موضوع افتخار می کرده که تنها رئیس جمهوری است که در طول دوران ریاست جمهوری خود جنگی نکرده و می‌خواهد جنگ‌های بی پایه را پایان ببخشد، تمایلی ندارد که از خود یک رئیس‌جمهور جنگ طلب به یادگار بگذارد از این جهت علاقه‌ای به انجام جنگ ندارد و دوست ندارد که نام دونالد ترامپ  با جنگی پیوند بخورد، از این جهت این دو موضوع و دو تحلیل چون ۱۸۰ درجه با هم تفاوت دارند در حال حاضر نمی‌توان به درستی گفت وقوع کدام یک از این دو گزینه محتمل است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.