همزمان با تحرکات دیپلماتیک مقامات کشورمان برای گسترش همکاری های دوجانبه با کشورهای مختلف در جهان پساترامپ، تهران روز گذشته میزبان وزیر دفاع عراق بود؛ اقدامی که تحلیلگران آن را مهم و نقطه عطفی در تقویت گفتمان مستمر میان دو کشور ارزیابی کرده‌اند.

افق‌های روشن پس از پایان تحریم تسلیحاتی ایران

قدس آنلاین:  همزمان با تحرکات دیپلماتیک مقامات کشورمان برای گسترش همکاری های دوجانبه با کشورهای مختلف در جهان پساترامپ، تهران روز گذشته میزبان وزیر دفاع عراق بود؛ اقدامی که تحلیلگران آن را مهم و نقطه عطفی در تقویت گفتمان مستمر میان دو کشور ارزیابی کرده‌اند. حضور این مقام بلندپایه نظامی عراقی در کشورمان در حالی است که پس از لغو تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران  در ۲۷ مهرماه، مقامات نظامی کشورمان با سفر به روسیه، چین و پاکستان امکان گسترش همکاری‌های نظامی و سیاسی میان دو طرف را مورد بررسی قرار دادند. سفر «جمعه عناد سعدون» که در پاسخ به دعوت «امیر حاتمی» همتای ایرانی‌اش انجام شده، از اهمیت گسترش مناسبات نظامی میان تهران و بغداد حکایت دارد.

تأکید امیر حاتمی بر حمایت از ثبات و تمامیت ارضی عراق

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان در دیدار با جمعه عناد که شامگاه گذشته صورت گرفت، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای محور مقاومت به‌ویژه شهیدان سرافراز سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس اظهار کرد: این دو فرمانده حق بزرگی بر گردن ملت‌های ایران و عراق و منطقه و بشریت دارند و رزمندگان محور مقاومت و ملت‌های ایران و عراق از خون قهرمانان خود نخواهند گذشت. امیر حاتمی با بیان اینکه امروز عراق از امینت بهتری نسبت به گذشته برخوردار است، گفت: از روند سیاسی و ثبات و امنیت عراق و تمامیت ارضی کشور برادر همسایه‌مان کماکان حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی تصریح کرد: رفتارهای قدرت‌های بزرگ و در رأس آن‌ها شیطان بزرگ آمریکا نشان داد طرح‌های طولانی‌مدتی را برای ناامن‌سازی منطقه طراحی کرده‌اند. معتقدیم که کشورهای منطقه باید خود، امنیت منطقه را تأمین و مدیریت کنند و تا زمانی که نیروهای فرامنطقه‌ای حضور و دخالت داشته باشند، دستیابی به ثبات و صلح امکان‌پذیر نخواهد بود. وزیر دفاع عراق نیز در این دیدار با بیان اینکه نخستین هدف ما در این سفر تحکیم و تقویت روابط دو کشور است، گفت: هدف دیگر آشنایی با دستاوردهای علمی و فناورانه جمهوری اسلامی ایران و کسب تجارب ارزنده در حوزه دفاعی است.

سفر وزیر دفاع عراق پس از پایان تحریم تسلیحاتی ایران

پیش از این و در هفته های گذشته یک هیئت بلند پایه امنیتی از ایران به بغداد رفته و برخی مسائل امنیتی مشترک را با طرف عراقی بررسی کرده بود. سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در عراق هم در گفت‌وگو با قدس با بیان اینکه رفت‌وآمدهای مستمر سیاسی و نظامی میان مقامات تهران و بغداد همواره وجود داشته، درباره ابعاد اهمیت حضور وزیر دفاع عراق در ایران می‌گوید: مهم‌ترین موضوعی که در طول ۶-۵ سال گذشته در روابط دو کشور وجود داشته، کمک بی‌دریغ جمهوری اسلامی به همسایه غربی برای مقابله با تروریست‌ها، تأمین امنیت و حفظ تمامیت ارضی‌اش بود. حسن دانایی‌فر در این‌باره افزود: این همکاری‌های امنیت‌ساز در دوره پساداعش نیز وجود داشته و امروز در مسئله بازسازی نیروهای مسلح عراق کمک گرفتن و خرید تسلیحات از کشورمان به‌طور جد مورد توجه مقامات بغداد قرار گرفته است. دبیر اسبق ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق در این‌باره تصریح کرد: با وجود همه تقلاهای ترامپ، تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ۲۷ مهرماه پایان یافت. بر این اساس خرید تجهیزات و تأمین نیازمندی‌های مورد نظر ارتش عراق چه در بخش آموزش، چه در تأمین قطعات و چه در خرید تسلیحات، از موضوعاتی است که در این سفر مد نظر خواهد بود و سفر عناد سعدون به تهران در همین موضوعات قابل ارزیابی است.

دانایی‌فر با بیان اینکه بخش دیگری از موضوع این سفر به گفت‌وگو در باره امنیت منطقه‌ای و همکاری‌های امنیتی و نظامی بین تهران و بغداد بر سر کنترل و مدیریت مرزها باز می‌گردد، تصریح کرد: این سفر آن‌هم در آشفته بازار سیاست داخلی آمریکا، از سفرهای معناداری است که می‌تواند پیام خاص خود را القا کند و آن پیام، استقبال از همکاری منطقه‌ای برای حفظ امنیت منطقه است.

این سفر در حالی انجام می‌شود که دو روز گذشته سپهبد ستاد «عبدالامیر یارالله» رئیس ستاد ارتش عراق به عربستان سفر کرده و با فرماندهان نظامی و امنیتی ریاض درباره پرونده هایی از جمله مرزها، انجام رزمایش مشترک نظامی، همکاری امنیتی و تبادل اطلاعات بین دو کشور رایزنی کرده بود. برخی اعلام نگرانی تهران در این‌باره را به عنوان یکی از علل سفر وزیر دفاع عراق به ایران عنوان کرده‌اند، اما دانایی‌فر در این‌باره هم معتقد است همکاری نظامی کشورها با دولت‌های دیگر امری عادی است. وی می‌گوید: عراق درخواست انجام رزمایش با جمهوری اسلامی را هم داده، پس افزایش همکاری بغداد و ریاض جای نگرانی نیست. عراق به دنبال آن است که به همسایگان خود پیام همراهی، همکاری و همزیستی را مخابره کند و علاقه‌مند است بتواند بهترین هماهنگی را با همسایگان داشته باشد و این نکته‌ باید دیده شود.

افق روشن آینده در مناسبات تهران-بغداد

اما یک تحلیلگر مسائل جهان عرب هم در باب ابعاد اهمیت سفر وزیر دفاع عراق به ایران معتقد است هماهنگی هرچه بیشتر بین طرفین ضروری است و در جهت تنش‌زدایی و حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای تأثیرگذار است. مصیب نعیمی در این‌باره افزود: عراق پس از درگیری با تروریست‌های داعشی دست‌پروده غرب، ضرورت نزدیکی به تهران را درک کرد و اقدام‌های زیادی برای این‌کار انجام داده که این مسئله با موانعی هم روبه‌رو است. نعمتی ادامه داد: بغداد درک کرده با توجه به شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای، هرگونه اتحاد منطقه‌ای می‌تواند گامی مؤثر و روبه جلو برای تقویت امنیت باشد، از این‌رو سفر وزیر دفاع عراق یک نقطعه عطف و یا یک بازبینی در جهت تقویت همکاری‌هاست که در تدوین مرحله آینده هماهنگی‌ها مؤثر خواهد بود. این سفر گفتمان مستمر میان ایران و عراق را نیز تقویت خواهد کرد. این تحلیلگر جهان عرب همچنین معتقد است وزیر دفاع عراق در این سفر با مقامات ایرانی درباره راه‌های تقویت همکاری مشترک به روشی که بتواند منافع دو کشور همسایه را تحقق بخشد، جنبه‌های مربوط به مسائل امنیتی، مبارزه با تروریسم و جرم در همه اشکال آن و تبادل تجربیات تبادل نظر خواند کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.