مدیرعامل آبفای خراسان رضوی گفت: شرایط آبی ۹۱۳ روستای استان امسال بهبود پیدا کرد یعنی روزانه به صورت متوسط ۱۰ روستا در این آمار قرار گرفتند.

شرایط آبی ۹۱۳ روستای خراسان رضوی بهبود یافت

به گزارش قدس آنلاین، سیدابراهیم علوی اظهار داشت: سال گذشته در ۶ ماهه نخست سال، ۱۴۸ میلیون متر مکعب آب تولید و توزیع کردیم که امسال ۱۲ میلیون متر مکعب در ۶ ماهه نخست سال افزایش داشته‌ایم.

مدیرعامل آبفای خراسان رضوی گفت: علاوه بر موضوع بیماری کرونا> موضوع دیگری نیز داشتیم و آن یکپارچگی شرکت‌های آب و فاضلاب بود تا شرایط خدمت‌رسانی در روستاها ارتقاء پیدا کند و تلاشی شبانه‌روزی صورت گرفت.

علوی خاطرنشان کرد: شرایط آبی ۹۱۳ روستای استان امسال بهبود پیدا کرد یعنی روزانه به صورت متوسط ۱۰ روستا در این آمار قرار گرفتند.

علوی با اشاره به اینکه قسمتی از پتانسیل آبی شهرها به روستاهای همجوار متصل شد تصریح کرد: ۵ میلیون مترمکعب از این ناحیه در اختیار روستائیان ما قرار گرفت و خیرانی نیز وارد عمل شدند و پروژه‌های ماندگاری را در روستاها رقم زدند و برخی از اینها در حال اجراست.

وی با اشاره به کمک و همیاری با بسیج سازندگی در برخی شهرستان‌های خراسان رضوی گفت: ۱۱۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای استان خراسان رضوی جذب و با استفاده از آن پروژه‌های خوبی کلید خورد و در آذرماه در پویش شکل گرفته برخی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری خواهند رسید.

مدیرعامل آبفای خراسان رضوی با اشاره به مشارکت اصحاب رسانه در زمینه مدیریت مصرف بهینه آب اظهار داشت: شاهد افزایش مصرف در حوزه خانگی تا ۴۰ درصد بودیم و اینک این رقم به ۶ تا ۷ درصد رسیده و این مهم با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی اصحاب رسانه صورت گرفته است.

علوی تاکید کرد: آبرسانی سیار را نیز در دستور کار داشتیم تا شبکه تکمیل شود و جبران و کسری و کمبود آب را از این طریق جبران کردیم و علاوه بر اینکه در شهرها اجازه ندادیم مردم ما کمبود آب را احساس کنند در روستاها نیز این وضعیت رقم زدیم و ۹۱۳ روستا وضعیت کمبود آبشان بهبود پیدا کرد و البته این به معنای اختتام فعالیت‌های ما نیست.

وی گفت: باید وضعیت آبی استان به ویژه در حوزه روستاها را ماندگار کنیم و جمعا نیاز به اعتبارات زیادی داریم و از این طریق دست یاری را به سوی تمام ارگان‌ها دراز می‌کنیم و امیدواریم با کمک تمام عزیزان شرایط را بهبود بخشیم.

مدیرعامل آبفا خراسان رضوی افزود: بحث کیفیت آب و کلرزدایی نیز همواره در دستور کار است؛ ۴۰۰ حلقه چاه در ۶ ماهه نخست امسال بازبینی و مهندسی مجدد شد تا از این نظر نیز شرایط بهبود یافت.

علوی گفت: ۳۴ طرح مطالعاتی آب در این مدت در دستور کار قرار گرفت و جلسات مستمری در این حوزه برگزار شد؛ ۱۴۱ کیلومتر شبکه توزیع ما در این مدت اصلاح شد و مخازنی نیز به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل آبفای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ۳۰ شهر استان در وضعیت قرمز آبی و ۱۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۴۶ روستای ما نیز در وضعیت زرد آبی قرار دارند و تلاش‌هایی برای ارتقاء وضعیت آبی شهر و روستاهای استان در حال انجام است.

علوی با اشاره به آبرسانی سیار به روستاهای خراسان رضوی گفت: در برخی از این روستاها این آبرسانی به صورت ثابت است و در برخی نیز حالت موقت دارد.

وی تاکید کرد: در ۱۲ شهر و ۵ روستای استان شبکه جدید فاضلاب احداث شده و برخی نیز در حال احداث است؛ تعدادی تصفیه‌خانه با ظرفیت اسمی ۶۰ هزار متر مکعب نیز در دستور کار قرار دارد و ضرورت سرمایه‌گذاری در این حوزه بالا است.

علوی خاطرنشان کرد: در کل استان ۱۲۳۰ هزار مشترک داریم که ۷۱۲ هزار مشترک در حوزه شهری هستند و بقیه مشترکان روستایی ما هستند. مشترکان فاضلاب نیز ۲۱۲ هزار مشترک هستند.

وی تصریح کرد: شرکتهای آب و فاضلاب کشور خودگران هستند و باید از محل فروش انشعاب به مشترکان خدمات ارائه کنند؛ بین قیمت تمام شده و تعرفه ما چیزی در حدود ۴۰ درصد اختلاف وجود دارد.

مدیرعامل آبفای خراسان رضوی تاکید کرد: اعضای شورای شهرستان‌ها و روستاهای استان همکاری بسیار مناسبی با ما داشته‌اند؛ درآمد حاصل شده در ۶ ماهه اول سال ۱۲۳ میلیارد بوده است و نزدیک ۳۰ درصد درآمدهای ما که مربوط به قبوض است البته هنوز پرداخت نشده و این مهم ما را در ارائه خدمات بعضا با مشکل روبرو می‌کند.

علوی تاکید کرد: وصول به موقع مطالبات از مشترکان تاثیر بالایی در کیفیت خدمات ما دارد. تعرفه آب روستایی تقریبا ۵۰ درصد تعرفه آب روستایی است و باید قیمت واقعی آب را مدنظر داشته باشیم و اقداماتی در این راستا صورت دهیم.

وی افزود: ۳۰۰۰ انشعاب غیرمجاز در ۶ ماهه نخست سال شناسایی شده و ۱۷۰۰ مورد آن تاکنون تعیین تکلیف شده است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.