۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 727915

یک سخنرانی معروف و قدیمی از نتانیاهو وجود دارد که به آمریکایی‌ها می‌گوید برای اثرگذاری بر مردم ایران نیازی به اعزام جاسوس نیست، کافی است از اینترنت و دیش‌های ماهواره استفاده کنید و ساختمان‌های بزرگ و خیابان‌های زیبایی مثل بورلی هیلز را نشان مردم دهید.

مسعود بصیری فعال رسانه‌ای

یک سخنرانی معروف و قدیمی از نتانیاهو وجود دارد که به آمریکایی‌ها می‌گوید برای اثرگذاری بر مردم ایران نیازی به اعزام جاسوس نیست، کافی است از اینترنت و دیش‌های ماهواره استفاده کنید و ساختمان‌های بزرگ و خیابان‌های زیبایی مثل بورلی هیلز را نشان مردم دهید. آن‌ها تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و نگاه و تصورشان نسبت به کشور و توانمندی‌های خودشان تغییر خواهد کرد. او در واقع می‌خواست بگوید بیایید در چشم مردم ایران و البته همه مردم جهان یک اسطوره شکست‌ناپذیر زیبا، بزرگ و قدرتمند بسازیم تا آن‌ها باورهای خودشان را از دست بدهند و نسبت به توانایی‌های خود بی‌اعتماد و بی‌اتکا شوند.

اما امروز اینکه آمریکا دیگر یک اسطوره نیست، تقریباً موضوعی نیست که بخواهیم درباره آن تردید داشته باشیم. آن اسطوره شکست‌ناپذیر هالیوودی شکسته است و تماشاکنندگان و حتی تحسین‌کنندگانش متوجه شده‌اند که یک جای کار اشتباه بوده و آن نمای زیبای پر از جذابیت ناگهان به دروغی بزرگ بدل شده است.

این تصویر واقعی را باید تا حد زیادی مدیون ترامپ و هیئت حاکمه آمریکا باشیم و باید قدردانی کنیم از ترامپ که چهره واقعی ایالات متحده و دست‌های اداره کننده آن را به ما و مردم جهان نشان داد و امروز وقتی از تقلب دم می‌زند در واقع همین تصویر را واقعی‌تر و عینی‌تر جلو چشم مردم جهان قرار می‌دهد.

دونالد کار را برای ما ساده کرده تا بدانیم راهی جز ایستادن روی زانوهای خودمان نداریم. ترامپ به ما نشان داد همان‌هایی که برای ایران بیانیه صادر می‌کردند، وضعیت اسفناک‌تری دارند. مدعیان تمدن، یکدیگر را برای چند روز ریاست بیشتر می‌درند و بیانیه‌هایی برای دیگران صادر می کردند که اکنون حتی حاضر به مطالعه دوباره‌اش نیستند!

امروز نه بورلی هیلز و نه امپایر استیت کارکرد درستی برای ایالات متحده ندارند، بلکه تنها بناهایی هستند که مردم ساکن آن به دو دسته مقابل هم بدل شده‌اند و توسط سران قدرتمند دو حزب اصلی اداره می‌شوند. آمریکا نمایش یک دموکراسی زیبا نیست، بلکه نشان‌دهنده ذات این دموکراسی و اشتباه طولانی‌مدت بشری است.

جهان درک این موضوع و اصلاح ذهنی گذشته خود را تا حد بسیار زیادی مدیون ترامپ است که آن هیکل رو به موت را تکان داد و ثابت کرد که آنچه از آمریکای جهان‌اولی می‌دیدیم تنها یک نمایش هالیوودی بود و بس.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.